Już jesień, więc dzień równy nocy. Jest ciemniej, kiedy później wracamy z pracy lub do niej wcześnie wyjeżdżamy. Trudniej wyjść na spacer, a miasto potrzebuje teraz więcej oświetlenia. Bo ciemności się obawiamy. Choć przecież oświetlone miasto, to wynalazek, który ma zaledwie 200 lat.
Wtedy pojawiły się latarnie gazowe. A pierwsze latarnie elektryczne to już tylko ok. 140 lat – w grudniu 1879 r. zainstalowano 400 żarówek w Menlo Park w Nowym Jorku, ale trzy lata później było ich już w tym mieście 14 tysięcy. Dzisiaj nie możemy sobie wyobrazić miasta bez światła. To ono daje nam poczucie bezpieczeństwa, jest symbolem atrakcji życia miejskiego, a także wydobywa urodę jego architektury.
Iluminacja charakterystycznych budynków stanowiących znaki pamięci jego architektury to już standard. Ale także przywoływanie tradycji jego miejsc, jak chociażby projekt iluminacji kościołów w Warszawie. Jest też oświetlenie i iluminacja placów miejskich i parków. Są też oświetlenia fontann. A w okresie świąt i szczególnych wydarzeń pojawiają się konkurujące w różnych miastach specjalne instalacje świetlne. Są też miejskie festiwale światła, jak chociażby ten najsławniejszy Festiwal Światła w Łodzi, zawsze pod koniec września. W tym roku w 100-lecie niepodległości z motywami takimi jak wolność, niezależność, odwaga, siła, przyszłość.
Ale są też festiwale świetlne w Toruniu, Pile, Jaworznie czy mniejszym Międzyrzeczu. Są i wspólne ponad granicami jak w Gorlicach i symultanicznie w Bardiejowie na Słowacji. W Warszawie w festiwalu światła rozświetlana jest lampionami Aleja Chińska w Łazienkach. Więc światło łączy nas w mieście nie tylko z naszą przeszłością, ale także z innymi miejscami świata. Światło stanowi o spoistości miasta. Od ponad 17 lat Polski Związek Przemysłu Oświetleniowego ogłasza konkurs na najlepiej oświetlone gminy w Polsce.
W zeszłym roku to był Olsztyn za iluminację Starego Miasta, przebudowę ulic, plant miejskich i oświetlenie parków. Architektura światła pozwala wydobyć z budynku jego szczególny kształt, co staje się szczególną wartością dla obiektów zabytkowych. Ale również nowe budynki korzystają z technologii światła i ta ulotna wartość stanowi o ich urodzie. Jak chociażby klasyczny już Instytut Arabski w Paryżu projektowany przez Nouvela z południową elewacją budynku zbudowaną ze zdalnie sterowanych światłoczułych paneli.