Obecnie tego typu formalności załatwia się u starosty (prezydentów miast na prawach powiatu), a w niektórych wypadkach – u wojewody.
Wiele starostw stara się ułatwić życie mieszkańcom małych miejscowości i tworzy swoje oddziały zamiejscowe w gminach. Mają jednak z tym spore kłopoty prawno - organizacyjne. Nie ma bowiem przepisów, które wprost omawiałyby te kwestie. Chcą to zmienić posłowie z sejmowej komisji "Przyjazne państwo". Przygotowali projekt nowelizacji [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3573450DAE34BF9F3D9678D6FB87060D?id=183262]prawa budowlanego[/link]. W czwartek odbędzie się pierwsze czytanie.
Dotyczy on konkretnie zmiany art. 82a prawa budowlanego. Zgodnie z tym przepisem starosta może powierzyć wójtom gmin wchodzącym w skład właściwego powiatu prowadzenie spraw zarezerwowanych dla organu administracji architektoniczno - budowlanej. Dotyczy to także imiennych decyzji administracyjnych, czyli pozwoleń na budowę.
Powierzenie nie może jednak obejmować spraw, w których inwestorem jest gmina, komunalna osoba prawna lub inna komunalna jednostka organizacyjna, związek międzygminny.
Projekt przewiduje, że [b]starosta, żeby powierzyć swoje zadania, będzie zawierał z gminami porozumienia.[/b] Główną zaletą tego rozwiązania ma być przede wszystkim to, że mieszkańcy małych gmin będą mieli bliżej do urzędu. Łatwiej im więc będzie załatwić formalności związane z budową.