[b]Rz: Czy klienci niezadowoleni z tego, że deweloper nie oddał na czas mieszkania, mogą walczyć o swoje prawa, korzystając z pozwu zbiorowego? A klienci pośrednika w obrocie nieruchomościami niezadowoleni z jego pracy?[/b]
[b]Błażej Czwarnok:[/b] [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=2EE6D0A7DBCDEE72344D3013C2AC3EF9?id=339363]Ustawa o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym[/link] z 17 grudnia 2009 roku, o której rozmawiamy, przewiduje, że postępowanie grupowe może być prowadzone w sprawach cywilnych, ale tylko tych, które dotyczą roszczeń o ochronę konsumentów, roszczeń z tytułu odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny lub roszczeń z tytułu czynów niedozwolonych, z wyłączeniem możliwości dochodzenia roszczeń o ochronę dóbr osobistych.
Przy założeniu, że klienci dewelopera lub pośrednika są konsumentami, a ich roszczenia wynikają ze zwłoki w wykonaniu zobowiązań z umowy lub niewykonania umowy, będą oni mogli dochodzić swoich praw, bo stanowią one roszczenia o ochronę interesów konsumentów.
[b]Jaki warunek trzeba spełnić?[/b]
Podstawowym wymogiem jest to, aby w ramach postępowania grupowego wszyscy członkowie grupy dochodzili roszczeń jednego rodzaju, opartych na tej samej lub takiej samej podstawie faktycznej. W przypadku dewelopera lub pośrednika, o których pani wspomniała, musi więc chodzić np. o wspólne dla wszystkich roszczenie o naprawienie poniesionych szkód, które były skutkiem tego samego, konkretnego zachowania dewelopera lub pośrednika.