– Pomijając rynek warszawski, który wzbogaci się o Factory Annopol i Auchan Łomianki, oraz Wrocław, gdzie zostanie ukończony Sky Tower i dobiegnie końca rozbudowa Pasażu Grunwaldzkiego i Magnolii, inwestorzy są zainteresowani budowaniem centrów handlowych w miastach średniej wielkości, liczących 100 – 200 tysięcy mieszkańców, a nawet mniejszych – uważa Małgorzata Kobziakowska z firmy doradczej Colliers International.
Na koniec br. w Polsce będzie w sumie ok. 9,4 mln mkw. nowoczesnych powierzchni handlowych. Jak podają przedstawiciele firmy doradczej Jones Lang LaSalle, aż 45 proc. nowej podaży przybędzie w niewielkich miastach, liczących do 100 tys. mieszkańców. Galerie o wielkości 20 – 60 tys. mkw. zostaną otwarte np. w Krośnie, Kluczborku, Grudziądzu, Bełchatowie, Tczewie czy Kędzierzynie-Koźlu.
W sumie w tym roku deweloperzy zakończą budowę 25 nowych centrów handlowych. Jednak zdaniem Olgi Dreli z DTZ ze względu na fakt, iż zdecydowana większość planowanych projektów ma powstać w małych miastach, do planów inwestorów należy podejść racjonalnie i sceptycznie. – W takich przypadkach szczególnie trudno o finansowanie zewnętrzne dla inwestycji – zaznacza Drela.
Największe projekty, które zostaną oddane, to Europa Centralna w Gliwicach (ok. 65 tys. mkw.) oraz City Centre w Rzeszowie (42 tys. mkw.), a także Galeria Narew w Łomży (39,6 tys. mkw.), projekt Auchan w podwarszawskich Łomiankach (38 tys. mkw.), Galeria Korona w Kielcach (36 tys. mkw.) oraz Nova Park w Gorzowie Wielkopolskim (32,4 tys. mkw.).
Deweloperzy planują także w tym roku rozbudowę ośmiu projektów, – między innymi CH Wzgórze w Gdyni, CH Jantar w Słupsku, Olimpii w Bełchatowie czy Magnolii Park we Wrocławiu.