W centrum handlowym czy na osiedlu?

Jak znaleźć dobry lokal na wynajem dla galerii florystycznej? Czytelniczce pomógł nasz ekspert

Publikacja: 31.01.2012 09:50

Ekspert mówił czytelniczce „Nieruchomości”, jak znaleźć dobry lokal na wynajem dla galerii florystyc

Ekspert mówił czytelniczce „Nieruchomości”, jak znaleźć dobry lokal na wynajem dla galerii florystycznej

Foto: Cushman & Wakefield

Serwis rp.nieruchomości.pl razem z firmą doradczą Cushman & Wakefield (C & W) prowadzą akcję poradniczą dla osób, które szukają na rynku nieruchomości najlepszego miejsca na prowadzenie swojego biznesu.

Podpowiadamy, jak rozmawiać z  wynajmującym,  jak negocjować wysokość czynszu i zapisy w umowie. Czekamy na listy od czytelników, którzy poszukują nietypowego lub całkiem standardowego biura w atrakcyjnym miejscu, planują otworzyć punkt w centrum handlowym lub poszerzyć prowadzaną już działalność oraz wynająć magazyn w atrakcyjnej lokalizacji (więcej szczegółów o akcji).

Spośród autorów nadesłanych listów nasi eksperci raz w miesiącu wybiorą osobę, z którą umówią się na indywidualną konsultację i przygotują dla niej poradę. Czekamy na listy: nieruchomosci@rp.pl

W  tym miesiącu eksperci firmy C & W wybrali list pani Małgorzaty z Lubonia koło Poznania (nazwisko do wiadomości redakcji).

Co planuje czytelniczka?

Nasza czytelniczka, pani Małgorzata napisała:

Z powodzeniem prowadzę firmę dekoratorską (florystyka ślubna i okolicznościowa). Chcę otworzyć–galerię - kwiaciarnię, w której prowadzona będzie sprzedaż produktów florystycznych (kompozycje kwiatowe, bukiety), wyposażenia galeryjnego (ceramika, elementy dekoracyjne) oraz papeterii ślubnej i kartek okolicznościowych. Galeria byłaby jednocześnie miejscem spotkania z klientami i pracownią. Proszę o poradę, jak wybrać dobry lokal do wynajęcia? Co powinnam brać pod uwagę, zawierając umowę najmu? Kiedy lepiej wynająć lokal użytkowy na parterze bloku, a kiedy powierzchnię w centrum handlowym? Na jak długo standardowo zawierania się umowy w centrach handlowych?  Jak się z nich wycofać gdy interesy nie idą dobrze?

Co poradził ekspert?

Tomasz Górski,

starszy negocjator w dziale powierzchni handlowych w firmie Cushman & Wakefield tak

radził pani Małgorzacie:

- Bardzo istotną kwestią przy wyborze lokalizacji lokalu użytkowego przeznaczonego na kwiaciarnię, jest sprecyzowanie docelowej grupy klientów, do której skierowana będzie oferta.

Otwarcie kwiaciarni na ulicy lub w centrum handlowym spowoduje, że zostanie pani zmuszona dostosować swoją ofertę także do klienta, który dokona tzw. zakupu impulsowego - czyli oferta będzie musiała być atrakcyjna dla osoby, która przechodząc obok witryny lokalu zobaczy coś, co ją zainteresuje i dokona zakupu.

Prowadzenie działalności we własnym mieszkaniu – tak jak to ma miejsce teraz – jest niewątpliwie opłacalne z uwagi na minimalizację kosztów takiej działalności, ale jednocześnie ogranicza pani listę klientów instytucjonalnych i indywidualnych jedynie do tych, których sama pani pozyska.

W kontekście dokonania wyboru lokalizacji miejskiej pomiędzy Poznaniem i Luboniem, ważnym jest sprecyzowanie przez panią zakresu planowanej działalności. Poznań jako większy rynek daje większe możliwości przy jednocześnie większych kosztach, jakie będzie musiała pani ponieść wynajmując lokal.

Biorąc pod uwagę maksymalną wysokość opłat czynszowych, którą pani określiła, w grę wchodzi przede wszystkim lokalizacja przy ulicy handlowej. Lokal w galerii handlowej o pow. 30-40 mkw. generował będzie dużo wyższe koszty.

Przy wyborze lokalu użytkowego należy zwrócić uwagę na jego dostępność dla klienta. Przede wszystkim powinien mieć dużą witrynę. Zdecydowanie w przypadku kwiaciarni lokal w przyziemiu lub bramie nie byłby trafionym pomysłem.

Taka działalność wymaga przyciągnięcia klienta wystawą. Drugim ważnym czynnikiem jest tzw. „ciąg pieszy", czyli sąsiedztwo innych instytucji lub punktów komunikacji, które spowodują, że okolica będzie odwiedzana przez duża liczbę osób tj. potencjalnych klientów.

Dobrze jest też zbadać lokalny rynek najmu i ewentualnie zlecić wykonanie biznesplanu. Znajomość mechanizmów działania tego rynku, jego specyfiki (stawki czynszu najmu, topowe ulice handlowe, konkurencja itp.) oraz wiedza na jego temat, są jednymi z kluczy do sukcesu w biznesie. Z uwagi na specyfikę działalności, jaką jest prowadzenie kwiaciarni, rozsądnym byłoby rozszerzać ją stopniowo, w miarę uzyskiwanych realnych dochodów.

Co na to czytelniczka?

-  Dzięki spotkaniu z ekspertem zrozumiałam, że działalność, jaką prowadzę, wcale nie wymaga wynajmowania powierzchni w dużych centrach handlowych, że niekoniecznie muszę płacić za wynajem takich pomieszczeń. Jeśli jednak decydowałabym się na lokal w centrum handlowym, to wystarczy mały, ok. 30 mkw., i to nie między sklepami odzieżowymi, ale blisko sklepu spożywczego. Jeśli będzie to supermarket z tanimi produktami, wokół mojego punktu pojawi się więcej klientów, ale mogących wydać mniej na kwiaty  czy  inne rzeczy z mojej galerii. Jeśli natomiast mój lokal znajdowałby się obok delikatesów, potencjalnych klientów  przechodzących obok byłoby mniej, ale byliby skłonni kupować droższe rzeczy. Teraz wiem też, że podpisywanie umów w dopiero co powstających, małych lokalnych centrach handlowych, może być ryzykowne. Wcale nie muszą one  przyciągać wielu chętnych, szczególnie jeśli powstają na obrzeżach miasta. Lepiej wynająć lokal gdzieś na osiedlu, gdzie ruch pieszych jest duży, a wokół budynków parkingi, tak aby i jadący samochodami mogli się zatrzymać bez problemu i wstąpić do mojego lokalu.

Życzymy czytelnicze, aby znalazła lokal w dobrej lokalizacji, z korzystną umową najmu. Czekamy na kolejne listy od czytelników: nieruchomosci@rp.pl

Serwis rp.nieruchomości.pl razem z firmą doradczą Cushman & Wakefield (C & W) prowadzą akcję poradniczą dla osób, które szukają na rynku nieruchomości najlepszego miejsca na prowadzenie swojego biznesu.

Podpowiadamy, jak rozmawiać z  wynajmującym,  jak negocjować wysokość czynszu i zapisy w umowie. Czekamy na listy od czytelników, którzy poszukują nietypowego lub całkiem standardowego biura w atrakcyjnym miejscu, planują otworzyć punkt w centrum handlowym lub poszerzyć prowadzaną już działalność oraz wynająć magazyn w atrakcyjnej lokalizacji (więcej szczegółów o akcji).

Pozostało 90% artykułu
Nieruchomości
Warszawa. Skanska sprzedała biurowiec P180 za 100 mln euro
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek luksusowych nieruchomości ciągle rośnie. Rezydencja za 50 mln zł
Nieruchomości
Korona Legionowa na półmetku
Nieruchomości
Invesco Real Estate kupuje nowy hotel na Wyspie Spichrzów
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Trei wybuduje mieszkania w Milanówku. Osiedle na poprzemysłowym terenie