najlepszy lokal na biznes

Poszukując lokalu, nie patrz tylko na czynsz, ale też na klientów, którzy odwiedzają wybrane centrum handlowe

Aktualizacja: 02.07.2012 04:01 Publikacja: 02.07.2012 03:55

najlepszy lokal na biznes

Foto: Fotorzepa, Darek Gorajski DG Darek Gorajski

– Potencjalne lokalizacje należy ocenić pod kątem dopasowania do charakteru działalności najemcy, jego strategii oraz liczby klientów, którzy zapewnią mu osiągnięcie szacowanych obrotów. Natomiast przy ocenie konkretnego centrum handlowego główne znaczenie ma jego pozycja na rynku oraz zasięg oddziaływania – radzi Anna Radecka, senior associate w dziale powierzchni handlowych firmy Colliers International. – Bardzo ważny jest dobór najemców, a zwłaszcza tzw. głównych kotwic obiektu, takich jak operator spożywczy, wielkopowierzchniowe marki modowe, sportowe, RTV, AGD.

Liczą się też dodatkowe funkcje centrum, czyli obecność kina, klubu fitness, kręgielni. Tacy najemcy-kotwice są siłą napędową. A wiadomo, że jeśli ruch w całym obiekcie jest duży, to i dla pojedynczego sklepu ma to znaczenie.

– Przy wyborze odpowiedniego punktu najważniejsza jest lokalizacja, ponieważ to ona determinuje grupę docelową klientów – zwraca uwagę Donata Obara-Cieślik, starsza negocjatorka w dziale powierzchni handlowych firmy Savills. – Na przykład początkujące marki gastronomiczne szukają miejsc z bardzo dobrą ekspozycją i dużymi witrynami, w punktach uczęszczanych przez wielu potencjalnych klientów.

Jak szukać miejsca na swój biznes? – Przedstawiciele poszczególnych branż powinni wybierać lokalizacje pod kątem swojego potencjalnego klienta. Przykładowo dobrą lokalizacją dla apteki może być lokal w pobliżu szpitala lub centrum medycznego. Gastronomia i usługi mogą liczyć na dobre wyniki przy ruchliwych ulicach miast, w pobliżu centrów komunikacyjnych – podpowiada Anna Radecka. – Z kolei branża spożywcza, a także usługi będą dobrze prosperować na dużych osiedlach. Natomiast branża RTV, meble oraz tzw. wielkopowierzchniowy sport powinny szukać lokalu w parkach handlowych.

Eksperci zwracają uwagę, że duże centra handlowe charakteryzują się tym, że ich najemcami są głównie silne i rozpoznawalne marki.

– Wiąże się to ze specyfiką obiektu, który musi zapewnić różnorodność oferty, oraz z kosztami i ryzykiem biznesowym właściciela marki, który w razie niepowodzenia jest w stanie ponieść koszty związane z długoterminową umową najmu. Jeśli więc na rynek wchodzi nowa lokalna marka, trudniej jej będzie dostać się od razu do dużego centrum handlowego. Aby jednak dotrzeć do właściwego klienta, należy otworzyć sklep w atrakcyjnej lokalizacji. Innych miejsc potrzebuje na usługi szewc, krawiec, fotograf, a innych sklepy odzieżowe – podkreśla Donata Obara-Cieślik.

Sklepy odzieżowe lokują swoje punkty obok siebie, dzięki czemu klient ma możliwość wyboru towaru różnych marek. Podobnie sklepy obuwnicze lubią lokalizacje w pobliżu odzieżowych, bo buty stanowią uzupełnienie garderoby.

Jak mówi Anna Radecka, czasem o sukcesie danego sklepu decyduje kilka metrów w lewo lub w prawo w centrum handlowym czy na ulicy. Znaczenie ma również kształt i wielkość lokalu.

Na osiedlu czy w hipermarkecie

Nasza czytelniczka, pani Grażyna z Bydgoszczy, planuje otworzyć sklep z wyposażeniem wnętrz. Ma dylemat: czy zaryzykować wynajem sklepu z bardzo wysokim czynszem w dużym centrum z umową najmu na pięć lat, czy lepiej wynająć lokal w pasażu handlowym na osiedlu na krócej.

Tomasz Górski, starszy negocjator w dziale powierzchni handlowych w firmie Cushman & Wakefield, dał czytelniczce kilka wskazówek: – Lokal w dużej galerii oznacza większe koszty (czynsz i tzw. opłaty serwisowe). Także sama umowa najmu jest dużo bardziej skomplikowana i zwykle zawierana na dłuższy okres. W dużym obiekcie jest jednak o wiele większy przepływ klientów, co daje pani możliwość uzyskania dużo większych przychodów. Wynajęcie sklepu w małej osiedlowej galerii z pewnością pociągnie za sobą dużo mniejsze koszty, jednak też liczba klientów, na którą może pani liczyć, będzie mniejsza. Niezależnie od tego, którą opcję pani wybierze, będzie pani musiała dostosować swoją ofertę także do klienta każdej z tych galerii.

Na pewno w dużym centrum może pani się pokusić o sklep mocno wyspecjalizowany w jakimś asortymencie. W takiej galerii znajduje się minimum kilkadziesiąt sklepów, z czego większość to tzw. sklepy monobrandowe, czyli sprzedające określoną markę. W mniejszej galerii, gdzie siłą rzeczy jest mniej punktów usługowych, może pani poszerzyć swoją ofertę, dostosowując ją oczywiście do potrzeb lokalnych klientów. Proszę zwrócić uwagę na sąsiedztwo i ceny obok.

—gb

pełna porada: www.rp.pl/dom

W centrum handlowym koszty będą za wysokie

Nasza czytelniczka, pani Małgorzata z Lubonia koło Poznania, chce wynająć lokal na kwiaciarnię. Pyta, kiedy lepiej wybrać pomieszczenie na parterze bloku, a kiedy powierzchnię w centrum handlowym. Tomasz Górski, starszy negocjator w dziale powierzchni handlowych w firmie Cushman & Wakefield, tak radził pani Małgorzacie: –

Bardzo istotną kwestią przy wyborze lokalizacji lokalu użytkowego przeznaczonego na kwiaciarnię jest sprecyzowanie docelowej grupy klientów, do której skierowana będzie oferta. Otwarcie kwiaciarni na ulicy lub w centrum handlowym spowoduje, że zostanie pani zmuszona dostosować swoją ofertę także do klienta, który dokona tzw. zakupu impulsowego – czyli oferta będzie musiała być atrakcyjna dla osoby, która, przechodząc obok witryny lokalu, zobaczy coś, co ją zainteresuje, i kupi to. Prowadzenie działalności we własnym mieszkaniu jest  opłacalne z uwagi na minimalizację kosztów takiej działalności, ale ogranicza pani listę klientów jedynie do tych, których sama pani pozyska.

Biorąc pod uwagę maksymalną wysokość opłat czynszowych, którą pani określiła, w grę wchodzi przede wszystkim lokalizacja przy ulicy handlowej. Lokal w galerii handlowej o pow. 30–40 mkw. będzie dużo droższy. Przy wyborze lokalu użytkowego należy zwrócić uwagę na jego dostępność dla klienta. Przede wszystkim powinien mieć dużą witrynę. I tak w przypadku kwiaciarni lokal w przyziemiu lub bramie nie byłby trafionym pomysłem.

—gb

pełna wersja porady: www.rp.pl/dom

Donata Obara-Cieślik, firma Savills:

1.

Początkujący przedsiębiorcy powinni wybierać takie lokale na wynajem, w których czynsz nie przekroczy spodziewanych przychodów.

2.

Czynsze najmu uzależnione są od kilku czynników. Pierwszym z nich jest lokalizacja, a drugim ekspozycja lokalu. Im lepsze położenie oraz widoczność sklepu, tym wyższy czynsz.

3.

Kolejnym elementem jest długość trwania umowy najmu. Im dłuższy okres, tym łatwiej negocjować cenę lokalu na korzyść najemcy. Nie bez znaczenia jest również wielkość lokalu. W tym przypadku im mniejszy lokal, tym wyższy czynsz.

4.

Stawka najmu w najlepszych punktach w centrach miast może przewyższać czynsz najmu lokalu o podobnej wielkości w centrum handlowym.

Wynika to z niepowtarzalnej ekspozycji oraz prestiżu miejsca, w którym znajduje się lokal.

Nieruchomości
Elastyczne biura w kamienicy przy Poznańskiej
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Flare na Grzybowskiej. Luksusowy apartamentowiec wchodzi na rynek
Nieruchomości
Biurowiec The Form otwarty na najemców
Nieruchomości
Develia sprzedała grunt przy Kolejowej we Wrocławiu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Robyg wybuduje osiedle przy zabytkowym browarze Haasego. Prawie 1,5 tys. mieszkań