Centra handlowe Polsce

Do tej pory jedna trzecia centrów handlowych działających w Polsce została zmodernizowana. Trend będzie się nasilać

Publikacja: 07.09.2012 17:02

Galeria Pomorska w Bydgoszczy

Galeria Pomorska w Bydgoszczy

Foto: Materiały Inwestora

Wielu inwestorów zainteresowanych do tej pory wyłącznie najlepszymi galeriami, zaczyna szukać nieruchomości z potencjałem do stworzenia nowych źródeł dochodu. Chodzi o obiekty, które można przebudować, powiększyć, odnowić czy  zrekomercjalizować.

Według wyliczeń Jones Lang LaSalle rozbudowy działających już obiektów stanowią średnio co roku jedną piątą nowej podaży wchodzącej na rynek. Dotyczą przede wszystkim projektów dość młodych, o ugruntowanej pozycji rynkowej i niskim wskaźniku powierzchni niewynajętej. Np. ok. 100 obiektów handlowych w Polsce zostanie zmodernizowanych do końca 2014 r.

– Połowa czynnych dziś galerii powstała przed 2002 r. Niemal 50 proc. tych obiektów już  było odnawianych, w tym rozbudowywanych m.in. ze względu na wzrost konkurencji, popyt na wysokiej jakości powierzchnię ze strony wchodzących do Polski sieci handlowych czy rosnącą rolę e-commerce jako kanału sprzedaży  – wyliczają eksperci z Jones Lang LaSalle. W efekcie zmienia się funkcja centrów – jeszcze w 2000 r. udział obiektów, w których głównym magnesem była galeria handlowa, wynosił 50 proc., dziś jest to już 74 proc., a w 2014 r. wzrośnie do 78 proc. - W przypadku obiektów, których głównym magnesem jest operator spożywczy, przebudowa często skutkuje wzmocnieniem wielkości i oferty galerii handlowej oraz stworzeniem dodatkowej przestrzeni handlowej dla strategicznych najemców odzieżowych i mniejszych. Jednocześnie w porównaniu z realizacją nowego obiektu, jego przebudowa jest obarczona mniejszym ryzykiem administracyjnym i jest  mniej kosztowna.

Ponadto w dzisiejszych warunkach, łatwiej jest przyciągnąć uwagę najemców do istniejących obiektów, które obecne są już  świadomości sieci handlowych oraz, co ważne -  klientów – tłumaczy Virginie de-Baere z Jones Lang LaSalle.

Przykładami zrealizowanej modernizacji w postaci przebudowy obiektu i przearanżowania zestawienia najemców są m.in. Blue City i Klif w Warszawie, Galeria Pomorska w Bydgoszczy, Molo w Szczecinie, Pasaż Łódzki w Łodzi czy Galeria Gniezno w Gnieźnie.

Z drugiej strony niektóre obiekty mogą wymagać zbyt wielu nakładów na podniesienie ich wartości. - Dlatego kluczem do sukcesu jest nabycie centrum handlowego we właściwym momencie jego działania, czyli w takim, w którym oferuje ono wiele możliwości podniesienia wartości obiektu – twierdzi Agata Sekuła.

Wielu inwestorów zainteresowanych do tej pory wyłącznie najlepszymi galeriami, zaczyna szukać nieruchomości z potencjałem do stworzenia nowych źródeł dochodu. Chodzi o obiekty, które można przebudować, powiększyć, odnowić czy  zrekomercjalizować.

Według wyliczeń Jones Lang LaSalle rozbudowy działających już obiektów stanowią średnio co roku jedną piątą nowej podaży wchodzącej na rynek. Dotyczą przede wszystkim projektów dość młodych, o ugruntowanej pozycji rynkowej i niskim wskaźniku powierzchni niewynajętej. Np. ok. 100 obiektów handlowych w Polsce zostanie zmodernizowanych do końca 2014 r.

Nieruchomości
Robyg wybuduje osiedle przy zabytkowym browarze Haasego. Prawie 1,5 tys. mieszkań
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek nieruchomości rok po powołaniu rządu. Ile dowiozły ministerstwa?
Nieruchomości
Mieszkaniówka na karuzeli
Nieruchomości
Polska centralna. Magnes na firmy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Przez wynajem na doby wspólnota zapłaci więcej