Reklama
Rozwiń

Parki biurowe w Polsce

Największy popyt na powierzchnie na wynajem w zagłębiach biurowych jest dziś w Warszawie

Publikacja: 08.10.2012 01:23

Przez najbliższe dziesięć lat w stolicy powstanie prawdopodobnie ok. 900 tys. mkw. powierzchni w parkach biurowych. Ok. 400 tys. mkw. ma szansę pojawić się w ciągu najbliższych pięciu lat, a ponad 60 tys. mkw. jest lub będzie oddane do użytku w II poł. 2012 r. – szacują analitycy z firmy doradczej Savills. Na ukończeniu są pierwsze budynki nowych parków biznesowych (Wilanów Office Park, Business Garden, The Park Warsaw), z których każdy może oferować ok. 100 tys. mkw.

– Deweloperzy zapowiadają budowę dużych parków biznesowych w Poznaniu, Wrocławiu oraz w Trójmieście. Trudno jednak prognozować, kiedy faktycznie powstaną ze względu na mniejszą skalę tych rynków oraz słabszy popyt – mówi Tomasz Buras, szef działu powierzchni biurowych w Savills.

Będą chętni

W stolicy działa dziś 15 parków biurowych oferujących łącznie ponad 500 tys. mkw. Największy z nich to Empark Mokotów Business Park (dziewięć budynków, w sumie niemal 115 tys. mkw.). W miastach regionalnych, z wyjątkiem Kraków Business Parku w Zabierzowie (60 tys. mkw.), parki biurowe liczą przeważnie po 20–30 tys. mkw.

– Sukces komercyjny biznesparków, takich jak Okęcie BP, Poleczki BP czy pierwszych faz Business Garden i Wilanów Office Park, pokazuje, że zapotrzebowanie na tego typu obiekty ciągle jest wysokie. Tendencja ta utrzyma się w najbliższym czasie – prognozuje Mikołaj Kowalski-Barysznikow z działu powierzchni biurowych w firmie doradczej Cushman & Wakefield.

Popyt na parki biznesu widać też w największych miastach, w których działają spółki z sektora BPO czy SSC.

Reklama
Reklama

– Największe zapotrzebowanie na tego typu inwestycje jest w dalszym ciągu w Warszawie. Sektor ten ma szanse na dalszy rozwój także w innych miastach, np. w Łodzi, Poznaniu, Krakowie i we Wrocławiu – wylicza Peter Obernhuber, przedstawiciel zarządu Poleczki Business Park.

Jednocześnie obecna sytuacja na rynku nie sprzyja nowym przedsięwzięciom komercyjnym. Jak twierdzą przedstawiciele spółki deweloperskiej AIG/ Lincoln, o ile w Warszawie nietrudno znaleźć kolejne tereny inwestycyjne, o tyle o chętnych na biura będzie trudniej.

– Sektor centrów usług dla biznesu w Polsce rozwija się dynamicznie, co przyczyni się do realizacji nowych inwestycji biurowych – zapewnia Bartosz Prytuła, menedżer do spraw inwestycji biurowych w AIG/ Lincoln.

Czas na rabaty

Aktualne stawki czynszowe w parkach biurowych w Warszawie oscylują na poziomie 11–16 euro, a w miastach regionalnych 11–14,5 euro za mkw. miesięcznie.

Najemcy mogą uzyskać większe rabaty, jeśli jako jedni z pierwszych negocjują umowę w dużych, dopiero powstających parkach w nowych miejscach, nieuznawanych do tej pory za stabilne dzielnice biznesowe. W Warszawie są to na przykład Wilanów czy Włochy. Zdaniem doradców takie projekty, jeśli są realizowane w spójnej wizji, mogą przynieść inwestorom  duży sukces. Np. The Park Prague w czeskiej Pradze, który początkowo miał problemy ze znalezieniem pierwszych najemców, gdy stawki ofertowe wynosiły 12–13 euro za mkw. Dziś czynsze ofertowe wynoszą 15–18 euro za mkw., a nie ma tam wolnych biur.

– Podobnie było w przypadku Malta Office Park w Poznaniu czy Korona Office Complex w Krakowie – zapewnia Tomasz Buras.

Reklama
Reklama

Dodaje, że w miarę migracji najemców ze starszych parków (np. Empark, Wiśniowy w Warszawie) do nowych biur współczynnik pustostanów w tych obiektach może wzrosnąć.

W takiej sytuacji prawdopodobnie właściciele starszych parków zaczną poprawiać jakość biur, standard terenów przy budynkach czy poszerzać ofertę usług, by znaleźć nowych najemców.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, a.kaczynska@rp.pl

Największe parki biurowe

- Poznań, Nowe Miasto, Malta Office Park, 28 tys. mkw., ukończony w 2011 r.

- Gdańsk, Oliwa, Arkońska Business Park, 29,9 tys. mkw., ukończony w 2010 r.

- Katowice, Brynów, Green Park, ok. 25 tys. mkw., ukończony w 2008 r.

Reklama
Reklama

- Łódź, Śródmieście, Textorial Park, 11 tys. mkw., ukończony w 2009 r.

- Warszawa, Mokotów, Empark Mokotów Business Park, ok. 115 tys. mkw., ukończony w 2006 r.

- Kraków, Zabierzów, Kraków Business Park, 60 tys. mkw., ukończony w 1997 r.

- Wrocław, Psie Pole, Wrocławski Park Biznesu (I, II), 33 tys. mkw., ukończony w 2008 r.   

źródło: Savills, deweloperzy

Opinia:

Łukasz Lorencki, konsultant z Cushman & Wakefield

Reklama
Reklama

Oprócz atrakcyjnych warunków finansowych bi,znesparki przyciągają najemców funkcjonalnością powierzchni, dużą liczbą dostępnych miejsc parkingowych, coraz lepszą komunikacją z centrum czy innymi dzielnicami miasta, a także możliwością łatwego wynajęcia dodatkowej powierzchni w przypadku rozwoju firmy. Parki biurowe mogą być atrakcyjne dla inwestorów, ale muszą spełniać pewne warunki. Największą popularnością cieszą się obiekty nowe, które zostały wynajęte wiarygodnym najemcom na długi okres. Przykładem takich nieruchomości są m.in. Arkońska Business Park w Gdańsku, kupiona przez PZU Asset Management, czy też Platinum Business Park na warszawskim Mokotowie, który do końca roku ma przejść w ręce funduszu.    —kad

Przez najbliższe dziesięć lat w stolicy powstanie prawdopodobnie ok. 900 tys. mkw. powierzchni w parkach biurowych. Ok. 400 tys. mkw. ma szansę pojawić się w ciągu najbliższych pięciu lat, a ponad 60 tys. mkw. jest lub będzie oddane do użytku w II poł. 2012 r. – szacują analitycy z firmy doradczej Savills. Na ukończeniu są pierwsze budynki nowych parków biznesowych (Wilanów Office Park, Business Garden, The Park Warsaw), z których każdy może oferować ok. 100 tys. mkw.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Reklama
Nieruchomości
Deweloper nie ukryje cen mieszkań
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Nieruchomości
Właściciele większych mieszkań spuszczają z tonu
Nieruchomości
Kolejny szkieletor przestanie straszyć. Przy Sobieskiego powstaną apartamenty
Nieruchomości
Przedmieścia kuszą niższymi cenami mieszkań
Nieruchomości
Najem mieszkań na huśtawce. Ile zapłaci lokator?
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama