Dzisiaj, kiedy głośno mówimy o kryzysie finansów publicznych zapomnieliśmy o przychodach z podatku od nieruchomości, który powinien być jednym z ważniejszych źródeł finansowania zadań publicznych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego.
Zagadnienie opodatkowania podatkowego wprowadzanego po okresie transformacji w Polsce, który pomimo kilku zmian legislacyjnych nadal ma kształt wywodzący się z minionego ustroju. Po ponad dwudziestu latach przemian nie zmian brakowało czasu a przede wszystkim woli politycznej do poważnego, kompleksowego zmierzenia się z tym tematem.
Pierwsze prace rozpoczęto już w 1990 roku, jednakże z różnych względów ich zaniechano. Należy podkreślić, że przesłanki którymi kierowano się rozpoczynając prace nad reformą opodatkowania nieruchomości w Polsce , pomimo upływu czasu, nakładu pracy i środków nadal są aktualne. Według znawcy tematu , prof. L. Etela [1998] obwiązujący obecnie system opodatkowania nieruchomości :
Biorąc pod uwagę członkowstwo w Unii Europejskiej, należy wskazać , że polskie podatki od nieruchomości, jako daniny lokalne, nie realizują w dostateczny sposób zasad zawartych w Europejskiej Karcie Samorządu Terytorialnego, ratyfikowanej przez Polskę w 1993 r. Należy tutaj wymienić zasadę subsydiarności i adekwatności, zasadę autonomii podatkowej oraz zasady zróżnicowania i elastyczności systemów finansowania samorządów. System opodatkowania nieruchomości w Polsce został uregulowany w trzech ustawach: Ustawie o podatku rolnym z dnia 15 listopada 1984 r., Ustawie o lasach, obowiązującej od 01 stycznia 2003r. oraz w Ustawie o podatkach i opłatach lokalnych z dnia 12 stycznia 1991 r. Jak pisze L. Etel (2011) „... żałować należy, że tak stabilny jest jeden z najgorszych aktów prawa podatkowego, który miał być jedynie regulacją przejściową, obowiązującą do czasu zreformowania systemu podatków i opłat samorządowych”.
Zasadniczą przeszkodą w realizacji reformy systemu opodatkowania nieruchomości w Polsce jest opóźnienie w wprowadzaniu w katastru nieruchomości, do którego Rząd RP zobowiązał się w dokumencie Partnerstwo dla członkowstwa z Polską z 1998r. W dokumencie tym, podkreślono, że wprowadzenie kryterium gospodarczego członkowstwa Polski w Unii Europejskiej. Według Komisji Europejskiej zmiana systemu informacji o nieruchomościach ma na celu konsolidację rynku nieruchomości. W Narodowym Programie Przygotowania do Członkowstwa w Unii Europejskiej, przyjętym przez Radę Ministrów w dniu 26 kwietnia 2000 r. wskazano na integrację ewidencji gruntów i budynków, ewidencji podmiotów i przedmiotów opodatkowania oraz ksiąg wieczystych. W raporcie z kontroli opublikowanym w marcu 2006 r. z Nnajwyższa Izba Kontroli ZSIN w obszarze katastru nieruchomości. Prace Nieruchomościach , rozpoczęte w czerwcu 2001 roku mają, nie tylko duże opóźnienia w czasie, ale również napotykają na różnego rodzaju bariery, które uniemożliwiają prawidłowe wdrażanie katastru nieruchomości jest jednym z ważnych elementów do spełnienia negatywnie oceniła budowę nad Zintegrowanym Systemem Informacji o 3 i projektu. Należy tutaj wskazać utrudnienia w sferze legislacyjnej, organizacyjno-technicznej szkoleniowej.