Tak wynika z najnowszego raportu międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield. Jej analitycy policzyli, że w 2013 r. - mimo kryzysu - podaż nowej powierzchni w centrach handlowych w Europie w 2013 r. może wynieść 7 mln mkw. To najwięcej od 2009 roku, gdy na rynek trafiło 7,8 mln mkw.
Rosja zdominuje Wyspy
Dziś największymi rynkami pod względem ilości powierzchni w centrach handlowych dziś Francja i Wielka Brytania, na które przypada odpowiednio 16,95 mln mkw. i 16,48 mln mkw. Jednak trzecia w tegorocznym rankingu Rosja - z powierzchnią centrów - 16,47 mln mkw. wkrótce wyprzedzi Wielką Brytanię ze względu na planowane inwestycje - 2,4 mln mkw. w latach 2013-2014. To stanowi prawie jedną czwartą łącznej podaży centrów będących w przygotowaniu w Europie w ciągu najbliższych dwóch lat.
Na drugiej pozycji rankingu rynków, na których przygotowywana jest największa ilość nowej powierzchni handlowej w latach 2013-2014, znalazła się Turcja z ponad 1,5 mln mkw. Analitycy C&W podkreślają że ponad połowa z tej powierzchni powstanie w Stambule. Dodają, że jeżeli wszystkie projekty zostaną ukończone w terminie, Turcja może odnotować wzrost podaży powierzchni w centrach handlowych do końca 2014 r. o 23 proc.
- Oprócz Rosji i Turcji dwucyfrowy wzrost podaży do końca 2014 r. możliwy jest także w Chorwacji, Bośni i Hercegowinie, Bułgarii i na Ukrainie, co świadczy o rosnącym udziale Europy Środkowo-Wschodniej w tym segmencie rynku - powiedział Neal Best, dyrektor z europejskiego działu badań firmy Cushman & Wakefield.
Polska piąta
W 2012 r. w sumie przybyło w europejskich centrach handlowych 5,7 mln mkw., z czego prawie 65 proc. przypadło na Europę Środkowo-Wschodnią.