Centra handlowe do modernizacji

Prawie połowa z działających dziś centrów handlowych powstała ponad 10 lat temu. Sporo z nich wymaga modernizacji lub rozbudowy.

Publikacja: 16.12.2013 08:36

Z planów deweloperskich wynika, że w przyszłym roku rynek nowoczesnych obiektów handlowych powinien się powiększyć o ok. 760 tys. mkw., a w 2015 r. – o kolejne 650 tys. mkw. Daje to w sumie około 1,4 mln mkw. powierzchni.

– Prawdopodobnie część z tych przedsięwzięć nie zostanie ostatecznie zrealizowana, ale nastąpią modernizacje i restrukturyzacje starszych galerii, obiektów I i II generacji – zauważa Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w firmie CBRE.

Stara powierzchnia

Dziś, jak wyliczają przedstawiciele CBRE, niemal 60 proc. nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce zajmują centra handlowe I i II generacji. Pod tą nazwą kryją się obiekty starsze, w których przeważającą część zajmuje hipermarket, a dodatkowa oferta sklepów jest dość skromna, zwłaszcza w przypadku najstarszych budynków. Aż 45 proc. inwestycji zostało zrealizowanych przed 2002 r., a więc liczą sobie 10 i więcej lat.

– Poziom wynajęcia centrów handlowych I i II generacji jest zróżnicowany. W bardziej popularnych projektach, opartych na hipermarketach, poziom pustostanów oscyluje w okolicach 1 proc. Szczególnym zainteresowaniem najemców cieszą się centra Auchan w dużych i średnich miastach. Natomiast w najsłabszych projektach stopa pustostanów sięga nawet ponad 20 proc. – wylicza Kamila Wykrota, dyrektor Działu Doradztwa i Analiz Rynku w DTZ.

Potrzebne zmiany

Jednocześnie do tej pory, według wyliczeń przedstawicieli Jones Lang LaSalle, blisko połowa obiektów handlowych działających w naszym kraju przeszła już pewnego rodzaju modernizację, w tym również i rozbudowę. Powód? Wzrost konkurencji, zmieniające się nawyki zakupowe czy np. popyt na jedynie wysokiej jakości powierzchnię ze strony nowych marek wchodzących do Polski.

Na przykład w ostatnich trzech latach ok. 230 tys. mkw. powierzchni, jaka została oddana, powstało w ramach rozbudowy, m.in w takich obiektach jak Galeria Mokotów w Warszawie, Magnolia Park we Wrocławiu, Silesia City Center w Katowicach, Jantar w Słupsku czy  Riviera w Gdyni.

– Bez odpowiednich działań starszy obiekt prędzej czy później będzie musiał się liczyć z odpływem klientów. Galeria będzie się cieszyć zainteresowaniem klientów pod warunkiem, że jej właściciele na bieżąco odświeżają ofertę, badają oczekiwania odwiedzających oraz dbają o modernizację budynku – opowiada Agnieszka Tarajko-Bąk, starszy analityk rynku w Jones Lang LaSalle. – Dobrym przykładem takiego centrum handlowego jest Galeria Mokotów. Oddana do użytku w 2000 r. przeszła już przez czwartą fazę rozbudowy. Warto również zwrócić uwagę na renowacje centrów Klif w Warszawie oraz w Gdyni –  dodaje.

Jej zdaniem największe szanse na zakończony sukcesem proces renowacji mają te centra, które od początku mogły się poszczycić mocną pozycją na rynku, czyli dobrze zlokalizowane, rozpoznawalne, z lojalną grupą klientów.

Z kolei w przyszłym roku, według szacunków Jones Lang LaSalle, ok. 20 proc. powierzchni handlowej oddawanej do użytku stanowić będą rozbudowy w takich projektach, jak Galeria Sudecka w Jeleniej Górze, Ogrody w Elblągu, Atrium Copernicus w Toruniu, Magnolia we Wrocławiu oraz  Gemini Park w Bielsko-Białej. Natomiast w 2015 r. zostanie ukończona m.in. rozbudowa Galeria Pomorska w Bydgoszczy .

– Kolejne firmy zajmujące się zarządzaniem i kreowaniem wartości nieruchomości handlowych wspominają o modernizacji swoich portfolio. Wśród nich znajdują się m.in. Metro Properties z portfolio centrów M1, CBRE Global Investors z Sarnim Stokiem w Bielsku-Białej oraz CH Ogrody w Elblągu czy też Carrefour ze swymi inwestycjami w Gdańsku i Olsztynie – wylicza Kamila Wykrota. – Mimo wielu planów modernizacji i rozbudów istniejących projektów, w nadchodzących latach będą one stanowić nadal niewielką część planowanej podaży – dodaje.

Z planów deweloperskich wynika, że w przyszłym roku rynek nowoczesnych obiektów handlowych powinien się powiększyć o ok. 760 tys. mkw., a w 2015 r. – o kolejne 650 tys. mkw. Daje to w sumie około 1,4 mln mkw. powierzchni.

– Prawdopodobnie część z tych przedsięwzięć nie zostanie ostatecznie zrealizowana, ale nastąpią modernizacje i restrukturyzacje starszych galerii, obiektów I i II generacji – zauważa Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w firmie CBRE.

Pozostało 88% artykułu
Nieruchomości
Warszawa. Skanska sprzedała biurowiec P180 za 100 mln euro
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek luksusowych nieruchomości ciągle rośnie. Rezydencja za 50 mln zł
Nieruchomości
Korona Legionowa na półmetku
Nieruchomości
Invesco Real Estate kupuje nowy hotel na Wyspie Spichrzów
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Trei wybuduje mieszkania w Milanówku. Osiedle na poprzemysłowym terenie