Centra handlowe do modernizacji

Prawie połowa z działających dziś centrów handlowych powstała ponad 10 lat temu. Sporo z nich wymaga modernizacji lub rozbudowy.

Publikacja: 16.12.2013 08:36

Z planów deweloperskich wynika, że w przyszłym roku rynek nowoczesnych obiektów handlowych powinien się powiększyć o ok. 760 tys. mkw., a w 2015 r. – o kolejne 650 tys. mkw. Daje to w sumie około 1,4 mln mkw. powierzchni.

– Prawdopodobnie część z tych przedsięwzięć nie zostanie ostatecznie zrealizowana, ale nastąpią modernizacje i restrukturyzacje starszych galerii, obiektów I i II generacji – zauważa Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w firmie CBRE.

Stara powierzchnia

Dziś, jak wyliczają przedstawiciele CBRE, niemal 60 proc. nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce zajmują centra handlowe I i II generacji. Pod tą nazwą kryją się obiekty starsze, w których przeważającą część zajmuje hipermarket, a dodatkowa oferta sklepów jest dość skromna, zwłaszcza w przypadku najstarszych budynków. Aż 45 proc. inwestycji zostało zrealizowanych przed 2002 r., a więc liczą sobie 10 i więcej lat.

– Poziom wynajęcia centrów handlowych I i II generacji jest zróżnicowany. W bardziej popularnych projektach, opartych na hipermarketach, poziom pustostanów oscyluje w okolicach 1 proc. Szczególnym zainteresowaniem najemców cieszą się centra Auchan w dużych i średnich miastach. Natomiast w najsłabszych projektach stopa pustostanów sięga nawet ponad 20 proc. – wylicza Kamila Wykrota, dyrektor Działu Doradztwa i Analiz Rynku w DTZ.

Potrzebne zmiany

Jednocześnie do tej pory, według wyliczeń przedstawicieli Jones Lang LaSalle, blisko połowa obiektów handlowych działających w naszym kraju przeszła już pewnego rodzaju modernizację, w tym również i rozbudowę. Powód? Wzrost konkurencji, zmieniające się nawyki zakupowe czy np. popyt na jedynie wysokiej jakości powierzchnię ze strony nowych marek wchodzących do Polski.

Na przykład w ostatnich trzech latach ok. 230 tys. mkw. powierzchni, jaka została oddana, powstało w ramach rozbudowy, m.in w takich obiektach jak Galeria Mokotów w Warszawie, Magnolia Park we Wrocławiu, Silesia City Center w Katowicach, Jantar w Słupsku czy  Riviera w Gdyni.

– Bez odpowiednich działań starszy obiekt prędzej czy później będzie musiał się liczyć z odpływem klientów. Galeria będzie się cieszyć zainteresowaniem klientów pod warunkiem, że jej właściciele na bieżąco odświeżają ofertę, badają oczekiwania odwiedzających oraz dbają o modernizację budynku – opowiada Agnieszka Tarajko-Bąk, starszy analityk rynku w Jones Lang LaSalle. – Dobrym przykładem takiego centrum handlowego jest Galeria Mokotów. Oddana do użytku w 2000 r. przeszła już przez czwartą fazę rozbudowy. Warto również zwrócić uwagę na renowacje centrów Klif w Warszawie oraz w Gdyni –  dodaje.

Jej zdaniem największe szanse na zakończony sukcesem proces renowacji mają te centra, które od początku mogły się poszczycić mocną pozycją na rynku, czyli dobrze zlokalizowane, rozpoznawalne, z lojalną grupą klientów.

Z kolei w przyszłym roku, według szacunków Jones Lang LaSalle, ok. 20 proc. powierzchni handlowej oddawanej do użytku stanowić będą rozbudowy w takich projektach, jak Galeria Sudecka w Jeleniej Górze, Ogrody w Elblągu, Atrium Copernicus w Toruniu, Magnolia we Wrocławiu oraz  Gemini Park w Bielsko-Białej. Natomiast w 2015 r. zostanie ukończona m.in. rozbudowa Galeria Pomorska w Bydgoszczy .

– Kolejne firmy zajmujące się zarządzaniem i kreowaniem wartości nieruchomości handlowych wspominają o modernizacji swoich portfolio. Wśród nich znajdują się m.in. Metro Properties z portfolio centrów M1, CBRE Global Investors z Sarnim Stokiem w Bielsku-Białej oraz CH Ogrody w Elblągu czy też Carrefour ze swymi inwestycjami w Gdańsku i Olsztynie – wylicza Kamila Wykrota. – Mimo wielu planów modernizacji i rozbudów istniejących projektów, w nadchodzących latach będą one stanowić nadal niewielką część planowanej podaży – dodaje.

Z planów deweloperskich wynika, że w przyszłym roku rynek nowoczesnych obiektów handlowych powinien się powiększyć o ok. 760 tys. mkw., a w 2015 r. – o kolejne 650 tys. mkw. Daje to w sumie około 1,4 mln mkw. powierzchni.

– Prawdopodobnie część z tych przedsięwzięć nie zostanie ostatecznie zrealizowana, ale nastąpią modernizacje i restrukturyzacje starszych galerii, obiektów I i II generacji – zauważa Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w firmie CBRE.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Nieruchomości
Ghelamco Group wykupiło obligacje. Duża ulga dla inwestorów
Nieruchomości
Przedwiośnie w mieszkaniówce. Duża oferta i stabilizacja cen
Nieruchomości
Polski kapitał na łowach. Jest głód inwestowania w nieruchomości
Nieruchomości
Cukrownia w Pruszczu Gdańskim będzie miastem przyszłości
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Nieruchomości
Najbliższy poniedziałek to dzień prawdy dla Grupy Ghelamco