Rz: Czytelnik od ponad roku mieszka w budynku, w którym działa wspólnota, jest jednym z jej członków. Wcześniej mieszkał w podobnym bloku, ale na innym osiedlu, gdzie też była wspólnota, i tam utrzymanie lokalu kosztowało mniej. Ma wątpliwości, czy zarząd należycie dba o interesy wspólnoty, czy różne naprawy są konieczne. Pisze, że chciałby sprawdzić zasadność decyzji zarządu, zlecenia dla administratora. Pyta, na jakiej podstawie ma działać, jakie kroki może podjąć?
Daniel Szewiało:
Jednym z częściej występujących problemów we wspólnotach jest kwestionowanie przez właścicieli wysokości miesięcznych opłat oraz zasadności ponoszonych kosztów zarządzania nieruchomością wspólną. Ustawodawca uwzględnił jednak prawo właściciela do kontroli dokumentów i działań wspólnoty. Ustawa o własności lokali (art. 29 ust. 3) reguluje tę kwestię i pozwala każdemu właścicielowi – lub jego pełnomocnikowi – na kontrolę działalności zarządu wspólnoty.
Właściciel w każdej chwili może zgłosić się do zarządu wspólnoty – lub do administratora nieruchomości – z żądaniem przedstawienia określonych dokumentów.
Nie mogą mu odmówić?