W Warszawie ruszają nowe projekty handlowe

Stołeczny rynek centrów handlowych jest mniej nasycony niż w innych dużych miastach. Deweloperzy chcą to zmienić.

Publikacja: 16.09.2015 10:20

W Warszawie ruszają nowe projekty handlowe

Foto: Materiały Inwestora

Aglomeracja warszawska to największy rynek handlowy w Polsce, oferujący ponad 1,11 mln mkw. powierzchni najmu w centrach handlowych – wynika z danych firmy doradczej JLL.

– Poza tym to mieszkańcy aglomeracji Warszawy dysponują najwyższą roczną siłą nabywczą w kraju, która przewyższa średnią krajową o 68 proc. Pomimo tego stołeczny rynek jest jednym z najmniej nasyconych powierzchnią w centrach handlowych w kraju – mówi Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor działu badań rynku i doradztwa w JLL.

Podaje, że na tysiąc mieszkańców przypada w stolicy 437 mkw. centrów handlowych, co plasuje Warszawę za Wrocławiem, Poznaniem, Trójmiastem, Łodzią i Krakowem.

– Oznacza to, że w Warszawie jest zapotrzebowanie na kolejne projekty handlowe, szczególnie w dynamicznie rozwijających się dzielnicach mieszkaniowych – podkreśla Anna Bartoszewicz-Wnuk.

Z danych JLL wynika, że najmniejsze nasycenie powierzchnią w centrach handlowych w aglomeracji warszawskiej jest w Rembertowie, Wawrze, Wesołej, Wilanowie, Bielanach, Żoliborzu czy Białołęce. Deweloperzy – skuszeni siłą nabywczą, rosnącą liczbą mieszkańców oraz niskim wskaźnikiem pustostanów – zaplanowali więc wiele nowych projektów handlowych.

Na koniec I półrocza ok. 108 tys. mkw. handlowej powierzchni najmu (w ramach różnych obiektów) znajdowało się w budowie. Największe przedsięwzięcie w aglomeracji to Fabryka Wołomin, a w samej Warszawie – rozbudowa centrum Wola Park.

Ponadto GTC uzyskało ostatnio pozwolenie na budowę Galerii Północnej (64 tys. mkw.). Rozpoczęły się też prace konstrukcyjne na terenie historycznego domu towarowego CEDET. Warszawski rynek handlowy – zdaniem pośredników – czeka zatem w najbliższych latach spore ożywienie.

– Główne trendy na rynku warszawskim dotyczą remontów i przebudów istniejących obiektów, rozwoju głównych ulic handlowych, rewitalizacji historycznych budynków, wzrostu liczby planowanych obiektów wielofunkcyjnych, łączących funkcje biurowe i handlowe, a także przekształcenia dworców i terenów kolejowych – wylicza Anna Wysocka, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w JLL.

Mimo sporej podaży rynek warszawski może się pochwalić jednym z najniższych wskaźników niewynajętej powierzchni handlowej w kraju.

– W ostatnim czasie w warszawskich centrach handlowych pojawiło się kilka międzynarodowych i krajowych marek, w tym m.in. dwie francuskie sieci: Kiabi w Blue City i Courir w Galerii Mokotów, brytyjskie Superdry w Złotych Tarasach i polska marka Scallini w Klifie – wylicza Anna Wysocka. – Dodatkowo znana marka Dunkin' Donuts ogłosiła zaplanowane otwarcie 44 kawiarni w całej Polsce, obierając stolicę za przyczółek swojej ekspansji – dodaje.

Miesięczne czynsze w najlepszych centrach handlowych wynoszą 95–110 euro za mkw., w parkach handlowych 8–9 euro, a na głównych ulicach handlowych 80–90 euro za mkw. – podaje JLL.

Nieruchomości
Mniej za mieszkanie z drugiej ręki. Liderem spadków cen jest Kraków
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Nieruchomości
YIT Polska chce sprzedawać tysiąc mieszkań rocznie. Pierwszy wywiad z nowym prezesem
Nieruchomości
Duże mieszkania konkurują z domami. Są korekty cen
Nieruchomości
Nieruchomości fundacji rodzinnej i podatki
Nieruchomości
Dotacja lub zielony kredyt na termomodernizację na jedno kliknięcie?