Reklama

W Warszawie ruszają nowe projekty handlowe

Stołeczny rynek centrów handlowych jest mniej nasycony niż w innych dużych miastach. Deweloperzy chcą to zmienić.

Publikacja: 16.09.2015 10:20

W Warszawie ruszają nowe projekty handlowe

Foto: Materiały Inwestora

Aglomeracja warszawska to największy rynek handlowy w Polsce, oferujący ponad 1,11 mln mkw. powierzchni najmu w centrach handlowych – wynika z danych firmy doradczej JLL.

– Poza tym to mieszkańcy aglomeracji Warszawy dysponują najwyższą roczną siłą nabywczą w kraju, która przewyższa średnią krajową o 68 proc. Pomimo tego stołeczny rynek jest jednym z najmniej nasyconych powierzchnią w centrach handlowych w kraju – mówi Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor działu badań rynku i doradztwa w JLL.

Podaje, że na tysiąc mieszkańców przypada w stolicy 437 mkw. centrów handlowych, co plasuje Warszawę za Wrocławiem, Poznaniem, Trójmiastem, Łodzią i Krakowem.

– Oznacza to, że w Warszawie jest zapotrzebowanie na kolejne projekty handlowe, szczególnie w dynamicznie rozwijających się dzielnicach mieszkaniowych – podkreśla Anna Bartoszewicz-Wnuk.

Z danych JLL wynika, że najmniejsze nasycenie powierzchnią w centrach handlowych w aglomeracji warszawskiej jest w Rembertowie, Wawrze, Wesołej, Wilanowie, Bielanach, Żoliborzu czy Białołęce. Deweloperzy – skuszeni siłą nabywczą, rosnącą liczbą mieszkańców oraz niskim wskaźnikiem pustostanów – zaplanowali więc wiele nowych projektów handlowych.

Reklama
Reklama

Na koniec I półrocza ok. 108 tys. mkw. handlowej powierzchni najmu (w ramach różnych obiektów) znajdowało się w budowie. Największe przedsięwzięcie w aglomeracji to Fabryka Wołomin, a w samej Warszawie – rozbudowa centrum Wola Park.

Ponadto GTC uzyskało ostatnio pozwolenie na budowę Galerii Północnej (64 tys. mkw.). Rozpoczęły się też prace konstrukcyjne na terenie historycznego domu towarowego CEDET. Warszawski rynek handlowy – zdaniem pośredników – czeka zatem w najbliższych latach spore ożywienie.

– Główne trendy na rynku warszawskim dotyczą remontów i przebudów istniejących obiektów, rozwoju głównych ulic handlowych, rewitalizacji historycznych budynków, wzrostu liczby planowanych obiektów wielofunkcyjnych, łączących funkcje biurowe i handlowe, a także przekształcenia dworców i terenów kolejowych – wylicza Anna Wysocka, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w JLL.

Mimo sporej podaży rynek warszawski może się pochwalić jednym z najniższych wskaźników niewynajętej powierzchni handlowej w kraju.

– W ostatnim czasie w warszawskich centrach handlowych pojawiło się kilka międzynarodowych i krajowych marek, w tym m.in. dwie francuskie sieci: Kiabi w Blue City i Courir w Galerii Mokotów, brytyjskie Superdry w Złotych Tarasach i polska marka Scallini w Klifie – wylicza Anna Wysocka. – Dodatkowo znana marka Dunkin' Donuts ogłosiła zaplanowane otwarcie 44 kawiarni w całej Polsce, obierając stolicę za przyczółek swojej ekspansji – dodaje.

Miesięczne czynsze w najlepszych centrach handlowych wynoszą 95–110 euro za mkw., w parkach handlowych 8–9 euro, a na głównych ulicach handlowych 80–90 euro za mkw. – podaje JLL.

Nieruchomości
PRS. Pierwsze certyfikaty dla Resi4Rent
Nieruchomości
Deweloperzy i długo, długo nic. Kto i gdzie buduje mieszkania w Polsce?
Nieruchomości
Ceny mieszkań nie rosną, ale część klientów wciąż odkłada zakupy
Nieruchomości
Na rynku mieszkań bez upałów
Nieruchomości
Ile mieszkań zbudowały Społeczne Inicjatywy Mieszkaniowe?
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama