Ocieplenie zniszczy tradycyjną komunikację Arktyki

Jednym ze skutków globalnego ocieplenia klimatu będzie zapaść komunikacyjna w Arktyce. Do takiego wniosku doszli naukowcy z University of California w Los Angeles.

Aktualizacja: 20.06.2011 13:43 Publikacja: 20.06.2011 13:22

fot. nick_russill

fot. nick_russill

Foto: Flickr

Zespołem kierował dr Scott Stephenson. Artykuł na ten temat zamieszcza czasopismo "Nature Climate Change".

Arktyka należy do tych regionów Ziemi, które będą najbardziej dotknięte skutkami globalnego ocieplenia. Średni wzrost temperatury może tam wynieść od 2 do 9 st. C do końca bieżącego stulecia.

Przez większą część roku podstawą transportu są tam tzw. drogi zimowe, biegnące lądem, wzdłuż zamarzniętych rzek, w poprzek jezior. Tymi drogami do lokalnych, odizolowanych  społeczności dociera zaopatrzenie - żywność, sprzęt, lekarstwa itp.  Dotyczy to ośmiu krajów regionu arktycznego -  Kanady, Finlandii, Grenlandii (Dania), Islandii, Norwegii, Rosji, Szwecji, Alaski (USA). Tylko w Kanadzie jest 5400 km takich dróg. Ich redukcja zmusi mieszkańców do korzystania z transportu lotniczego, znacznie droższego.

Z szacunków dokonanych przez zespół dr Stephensona wynika, że do 2059 roku sieć arktycznych dróg zmniejszy się, w zależności od regionu, od 11 do 82 proc.

Na przykład, jedna z takich dróg między miejscowościami Tibbitt i Contwoyto na północy Kanady będzie dostępna w roku 2020  przez osiem do dziesięciu tygodni czyli o 17 proc. krócej niż obecnie.

Na tym zjawisku straci nie tylko ludność ale także przemysł eksploatujący kopalnie minerałów, drewno i węglowodory na terenach o wiele krócej dostępnych w ciągu roku; przez krótszy okres czasu nie można będzie stamtąd wywozić drewna czy kopalin ani dostarczać  tam sprzętu i zaopatrzenia.

Natomiast z takiego stanu rzeczy, według prognozy kalifornijskich naukowców, będą zadowoleni mieszkańcy zamieszkujący wybrzeża, ponieważ ocieplenie i redukcja masy arktycznych lodów będą sprzyjały rozwojowi transportu morskiego. Według prognozy, do 2050 roku trzy czwarte głównych szlaków nawigacyjnych w regionie, od lipca do września będzie całkowicie dostępnych dla statków nie przystosowanych do żeglugi w arktycznych warunkach ani nie konwojowanych przez lodołamacze.

Grenlandia, Kanada, Rosja i Stany Zjednoczone zyskają najszerszy dostęp do tej wyjątkowej strefy ekonomicznej.

Zespołem kierował dr Scott Stephenson. Artykuł na ten temat zamieszcza czasopismo "Nature Climate Change".

Arktyka należy do tych regionów Ziemi, które będą najbardziej dotknięte skutkami globalnego ocieplenia. Średni wzrost temperatury może tam wynieść od 2 do 9 st. C do końca bieżącego stulecia.

Pozostało 85% artykułu
Nauka
Pełnia Księżyca w grudniu. Zimny Księżyc będzie wyjątkowy, bo trwa wielkie przesilenie księżycowe
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nauka
W organizmach delfinów znaleziono uzależniający fentanyl
Nauka
Orki kontra „największa ryba świata”. Naukowcy ujawniają zabójczą taktykę polowania
Nauka
Radar NASA wychwycił „opuszczone miasto” na Grenlandii. Jego istnienie zagraża środowisku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nauka
Jak picie kawy wpływa na jelita? Nowe wyniki badań