Reklama

Ocieplenie zniszczy tradycyjną komunikację Arktyki

Jednym ze skutków globalnego ocieplenia klimatu będzie zapaść komunikacyjna w Arktyce. Do takiego wniosku doszli naukowcy z University of California w Los Angeles.

Aktualizacja: 20.06.2011 13:43 Publikacja: 20.06.2011 13:22

fot. nick_russill

fot. nick_russill

Foto: Flickr

Zespołem kierował dr Scott Stephenson. Artykuł na ten temat zamieszcza czasopismo "Nature Climate Change".

Arktyka należy do tych regionów Ziemi, które będą najbardziej dotknięte skutkami globalnego ocieplenia. Średni wzrost temperatury może tam wynieść od 2 do 9 st. C do końca bieżącego stulecia.

Przez większą część roku podstawą transportu są tam tzw. drogi zimowe, biegnące lądem, wzdłuż zamarzniętych rzek, w poprzek jezior. Tymi drogami do lokalnych, odizolowanych  społeczności dociera zaopatrzenie - żywność, sprzęt, lekarstwa itp.  Dotyczy to ośmiu krajów regionu arktycznego -  Kanady, Finlandii, Grenlandii (Dania), Islandii, Norwegii, Rosji, Szwecji, Alaski (USA). Tylko w Kanadzie jest 5400 km takich dróg. Ich redukcja zmusi mieszkańców do korzystania z transportu lotniczego, znacznie droższego.

Z szacunków dokonanych przez zespół dr Stephensona wynika, że do 2059 roku sieć arktycznych dróg zmniejszy się, w zależności od regionu, od 11 do 82 proc.

Na przykład, jedna z takich dróg między miejscowościami Tibbitt i Contwoyto na północy Kanady będzie dostępna w roku 2020  przez osiem do dziesięciu tygodni czyli o 17 proc. krócej niż obecnie.

Reklama
Reklama

Na tym zjawisku straci nie tylko ludność ale także przemysł eksploatujący kopalnie minerałów, drewno i węglowodory na terenach o wiele krócej dostępnych w ciągu roku; przez krótszy okres czasu nie można będzie stamtąd wywozić drewna czy kopalin ani dostarczać  tam sprzętu i zaopatrzenia.

Natomiast z takiego stanu rzeczy, według prognozy kalifornijskich naukowców, będą zadowoleni mieszkańcy zamieszkujący wybrzeża, ponieważ ocieplenie i redukcja masy arktycznych lodów będą sprzyjały rozwojowi transportu morskiego. Według prognozy, do 2050 roku trzy czwarte głównych szlaków nawigacyjnych w regionie, od lipca do września będzie całkowicie dostępnych dla statków nie przystosowanych do żeglugi w arktycznych warunkach ani nie konwojowanych przez lodołamacze.

Grenlandia, Kanada, Rosja i Stany Zjednoczone zyskają najszerszy dostęp do tej wyjątkowej strefy ekonomicznej.

Zespołem kierował dr Scott Stephenson. Artykuł na ten temat zamieszcza czasopismo "Nature Climate Change".

Arktyka należy do tych regionów Ziemi, które będą najbardziej dotknięte skutkami globalnego ocieplenia. Średni wzrost temperatury może tam wynieść od 2 do 9 st. C do końca bieżącego stulecia.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Materiał Partnera
Zegar biologiczny. Co naprawdę decyduje o naszej produktywności?
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Nauka
Jak urozmaicić spacery i biegi? Eksperci mają niecodzienny pomysł. „Zaczynać powoli”
Materiał Partnera
Język natury. Źródła jako świadkowie zmian klimatu i działalności człowieka
Materiał Partnera
Od nikotyny po alzheimera. Nowy model receptorów może zmienić badania nad mózgiem
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Materiał Partnera
Pierwszy kryzys gospodarczy w Polsce. Co zbudowało i pogrzebało państwo Piastów?
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama