Reklama

Jak już zawał, to w poniedziałek

Zaskakujące wyniki badań pacjentów z niewydolnością serca. Na najlepsze wyniki leczenia mogą liczyć chorzy przyjęci do szpitala w poniedziałek rano

Publikacja: 27.05.2013 07:00

Jak już zawał, to w poniedziałek

Foto: sxc.hu

To wynik ogromnych analiz statystycznych przeprowadzonych przez dr Davida Kao z Denver. Sprawdził dane ze wszystkich szpitali w Nowym Jorku, które przyjmowały pacjentów z niewydolnością serca (najbardziej prawdopodobna przyczyna to zawał) w latach 1994-2007. W sumie dr Kao musiał sprawdzić 950 tys. przypadków - przyczyny hospitalizacji, okoliczności, leczenie i jego efekty.

Rezultaty tych badań przedstawiono właśnie podczas Heart Failure Congress 2013 w Lizbonie. Okazuje się, że najwyższa śmiertelność w takich przypadkach notowana jest w miesiącach zimowych - grudniu i styczniu. W dodatku w piątki. A najgorzej, jeśli pacjent trafia do szpitala wieczorem. Najlepiej - oczywiście skoro już ktoś ma zawał - trafić do szpitala w poniedziałek w godzinach 6-12. Efekty leczenie są wtedy statystycznie najlepsze - choć oczywiście zjawisko to jest widoczne dopiero po przeanalizowaniu blisko miliona zdarzeń.

Naukowcy nie wiedzą dlaczego tak się dzieje, ale udało im się wyeliminować wpływ alkoholu i narkotyków (co teoretycznie podnosiłoby śmiertelność w piątek). - Pierwszy raz udało nam się ustalić, że wyższa śmiertelność nie jest związana z nadużywaniem tych substancji - podkreśla dr Kao.

- Efekt wpływu pory dnia, dnia tygodnia i pory roku na śmiertelność pozostawał, nawet gdy wzięliśmy pod uwagę 17 różnych czynników takich jak używki, choroby nerek, zapalenie płuc, czynniki demograficzne takie jak płeć, grupa etniczna i poziom ubezpieczenia medycznego. W chorobach serca rolę odgrywa po prostu zła, chłodna pogoda. Specjalista podejrzewa jeszcze inny mechanizm. Słabsze wyniki leczenia osób przyjmowanych w nocy w piątek mogą świadczyć o tym, że trafią wtedy w ręce słabszych lub zmęczonych lekarzy.

Reklama
Reklama

- Lekarze i szpitale muszą być wówczas szczególnie czujni i zapewnić pacjentom odpowiednie warunki. A pacjenci z chorobami serca muszą być świadomi tego, że ich stan może się pogorszyć w zależności od pogody - przekonuje dr Kao. Prowadzone przez niego badania dowodzą jeszcze jednej rzeczy, i to optymistycznej. - Mamy do czynienia z ogromnym spadkiem śmiertelności w ciągu ostatnich 14-15 lat na skutek zastosowania nowoczesnych terapii - mówi amerykański specjalista.

To wynik ogromnych analiz statystycznych przeprowadzonych przez dr Davida Kao z Denver. Sprawdził dane ze wszystkich szpitali w Nowym Jorku, które przyjmowały pacjentów z niewydolnością serca (najbardziej prawdopodobna przyczyna to zawał) w latach 1994-2007. W sumie dr Kao musiał sprawdzić 950 tys. przypadków - przyczyny hospitalizacji, okoliczności, leczenie i jego efekty.

Rezultaty tych badań przedstawiono właśnie podczas Heart Failure Congress 2013 w Lizbonie. Okazuje się, że najwyższa śmiertelność w takich przypadkach notowana jest w miesiącach zimowych - grudniu i styczniu. W dodatku w piątki. A najgorzej, jeśli pacjent trafia do szpitala wieczorem. Najlepiej - oczywiście skoro już ktoś ma zawał - trafić do szpitala w poniedziałek w godzinach 6-12. Efekty leczenie są wtedy statystycznie najlepsze - choć oczywiście zjawisko to jest widoczne dopiero po przeanalizowaniu blisko miliona zdarzeń.

Reklama
Materiał Partnera
Zegar biologiczny. Co naprawdę decyduje o naszej produktywności?
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Nauka
Jak urozmaicić spacery i biegi? Eksperci mają niecodzienny pomysł. „Zaczynać powoli”
Materiał Partnera
Język natury. Źródła jako świadkowie zmian klimatu i działalności człowieka
Materiał Partnera
Od nikotyny po alzheimera. Nowy model receptorów może zmienić badania nad mózgiem
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Materiał Partnera
Pierwszy kryzys gospodarczy w Polsce. Co zbudowało i pogrzebało państwo Piastów?
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama