Reklama

Naukowcy pod żaglami

Francuski szkuner „Tara” przez ostatnie cztery lata pływał po wszystkich oceanach z naukowcami na pokładzie, w ramach ekspedycji Tara Oceans. Celem misji było szczegółowe poznanie górnej warstwy oceanów — do 200 metrów głębokości.

Aktualizacja: 25.05.2015 13:07 Publikacja: 25.05.2015 12:56

Podczas czterech lat naukowa załoga szkunera pobrała 35 tysięcy próbek planktonu

Podczas czterech lat naukowa załoga szkunera pobrała 35 tysięcy próbek planktonu

Foto: materiały prasowe

Poprzednio statek uczestniczył w ekspedycji Tara Arctic w kierunku bieguna północnego, a jej celem było zbadanie tempa globalnego ocieplenia i zanieczyszczeń okolic okołobiegunowych. „Tara" ponad 500 dni dryfowała w kierunku bieguna, uwięziona w lodowym paku i dotarła na odległość zaledwie 160 km od bieguna. Wyniki ekspedycji były kluczowe dla europejskiego programu naukowego Damokles.

Obecnie trwa opracowywanie materiału zgromadzonego podczas ostatniej wyprawy. Po raz kolejny badacze przekonują się, że głębiny są najsłabiej poznanym środowiskiem na naszej planecie. Żyją w nich mikroorganizmy tworzące plankton — kluczowe, pierwsze ogniwo łańcucha pokarmowego, na końcu którego znajduje się człowiek. Wytwarzają one połowę tlenu wchłanianego przez ludzi. Lepsze poznanie planktonu było podstawowym celem ostatniej wyprawy „Tary".

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Nauka
Jak bardzo prawdopodobna jest śmierć na skutek uderzenia asteroidy w Ziemię? Nowe badanie
Nauka
Co tak naprawdę wydarzyło się niemal 13 tys. lat temu? Naukowcy zbadali kontrowersyjną teorię
Nauka
Dlaczego homo sapiens przetrwał, a neandertalczycy nie? Wyniki nowych badań
Nauka
Nowa metoda walki z kłusownictwem. Nosorożcom wstrzyknięto radioaktywne izotopy
Patronat Rzeczpospolitej
Future Frombork Festival. Kosmiczne wizje naukowców i artystów
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama