Gdzie palacz ma puścić dymek

Pracodawca przede wszystkim musi dbać o komfort tzw. biernych palaczy

Aktualizacja: 22.12.2009 06:25 Publikacja: 22.12.2009 05:30

Gdzie palacz ma puścić dymek

Foto: www.sxc.hu

Palarnie powinny być usytuowane w sposób nienarażający osób niepalących na wdychanie dymu tytoniowego. Nie oznacza to jednak, że wystarczy w dowolnym miejscu w firmie wywiesić napis „palarnia”, by spełnić obowiązek zorganizowania palarni.

Normy, jakie musi spełniać palarnia, są określone głównie w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=D731BED46B044F4A3F73BE061717D2E9?id=75175]rozporządzeniu ministra pracy i polityki socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów BHP oraz załączniku do tego rozporządzenia (DzU nr 169 poz. 1650)[/link].

Palarnia, jak wszystkie pomieszczenia higieniczno-sanitarne, powinna znajdować się w budynku, w którym odbywa się praca, albo w budynku połączonym z nim obudowanym przejściem, które powinno być również ogrzewane, jeżeli przechodzi się przez nie z ogrzewanych pomieszczeń. Palarnia nie powinna być w świetle niższa niż 2,5 m. Dopuszcza się zmniejszenie wysokości palarni do 2,2 m w świetle – jeżeli została usytuowana w suterenie, piwnicy lub na poddaszu.

Wielkość palarni powinna być dostosowana do liczby pracowników, którzy będą z niej korzystać. W palarni powinno przypadać co najmniej 0,1 mkw. powierzchni podłogi na każdego pracownika najliczniejszej zmiany korzystającej z niej, z tym jednak, że powierzchnia poszczególnych pomieszczeń przeznaczonych na palarnie nie powinna być mniejsza niż 4 mkw. Wentylacja w palarni musi zapewniać szybkie usuwanie szkodliwych substancji, a zainstalowane urządzenia przynajmniej dziesięciokrotną wymianę powietrza w ciągu godziny.

Biorąc pod uwagę konieczność elastycznego reagowania na możliwości techniczne tworzenia palarni, Państwowa Inspekcja Pracy dopuszcza możliwość sytuowania palarni w kabinach instalowanych w pomieszczeniach. Kabina taka jest wówczas traktowana jako odrębne pomieszczenie higieniczno-sanitarne. Powinna jednak posiadać minimalną powierzchnię 4 mkw. (jeżeli liczba pracowników najliczniejszej zmiany korzystających z tego pomieszczenia jest wyższa niż 40, to powierzchnia palarni powinna być odpowiednio większa), posiadać odpowiednią wysokość i wentylację.

Jeśli mimo wszystko pracodawca nie zorganizuje palarni, to nie oznacza to, że palenie jest dozwolone na terenie całej firmy.

BHP

Palarnie powinny być usytuowane w sposób nienarażający osób niepalących na wdychanie dymu tytoniowego. Nie oznacza to jednak, że wystarczy w dowolnym miejscu w firmie wywiesić napis „palarnia”, by spełnić obowiązek zorganizowania palarni.

Normy, jakie musi spełniać palarnia, są określone głównie w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=D731BED46B044F4A3F73BE061717D2E9?id=75175]rozporządzeniu ministra pracy i polityki socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów BHP oraz załączniku do tego rozporządzenia (DzU nr 169 poz. 1650)[/link].

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów