Gdzie palacz ma puścić dymek

Pracodawca przede wszystkim musi dbać o komfort tzw. biernych palaczy

Aktualizacja: 22.12.2009 06:25 Publikacja: 22.12.2009 05:30

Gdzie palacz ma puścić dymek

Foto: www.sxc.hu

Palarnie powinny być usytuowane w sposób nienarażający osób niepalących na wdychanie dymu tytoniowego. Nie oznacza to jednak, że wystarczy w dowolnym miejscu w firmie wywiesić napis „palarnia”, by spełnić obowiązek zorganizowania palarni.

Normy, jakie musi spełniać palarnia, są określone głównie w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=D731BED46B044F4A3F73BE061717D2E9?id=75175]rozporządzeniu ministra pracy i polityki socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów BHP oraz załączniku do tego rozporządzenia (DzU nr 169 poz. 1650)[/link].

Palarnia, jak wszystkie pomieszczenia higieniczno-sanitarne, powinna znajdować się w budynku, w którym odbywa się praca, albo w budynku połączonym z nim obudowanym przejściem, które powinno być również ogrzewane, jeżeli przechodzi się przez nie z ogrzewanych pomieszczeń. Palarnia nie powinna być w świetle niższa niż 2,5 m. Dopuszcza się zmniejszenie wysokości palarni do 2,2 m w świetle – jeżeli została usytuowana w suterenie, piwnicy lub na poddaszu.

Wielkość palarni powinna być dostosowana do liczby pracowników, którzy będą z niej korzystać. W palarni powinno przypadać co najmniej 0,1 mkw. powierzchni podłogi na każdego pracownika najliczniejszej zmiany korzystającej z niej, z tym jednak, że powierzchnia poszczególnych pomieszczeń przeznaczonych na palarnie nie powinna być mniejsza niż 4 mkw. Wentylacja w palarni musi zapewniać szybkie usuwanie szkodliwych substancji, a zainstalowane urządzenia przynajmniej dziesięciokrotną wymianę powietrza w ciągu godziny.

Biorąc pod uwagę konieczność elastycznego reagowania na możliwości techniczne tworzenia palarni, Państwowa Inspekcja Pracy dopuszcza możliwość sytuowania palarni w kabinach instalowanych w pomieszczeniach. Kabina taka jest wówczas traktowana jako odrębne pomieszczenie higieniczno-sanitarne. Powinna jednak posiadać minimalną powierzchnię 4 mkw. (jeżeli liczba pracowników najliczniejszej zmiany korzystających z tego pomieszczenia jest wyższa niż 40, to powierzchnia palarni powinna być odpowiednio większa), posiadać odpowiednią wysokość i wentylację.

Reklama
Reklama

Jeśli mimo wszystko pracodawca nie zorganizuje palarni, to nie oznacza to, że palenie jest dozwolone na terenie całej firmy.

BHP

Palarnie powinny być usytuowane w sposób nienarażający osób niepalących na wdychanie dymu tytoniowego. Nie oznacza to jednak, że wystarczy w dowolnym miejscu w firmie wywiesić napis „palarnia”, by spełnić obowiązek zorganizowania palarni.

Normy, jakie musi spełniać palarnia, są określone głównie w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=D731BED46B044F4A3F73BE061717D2E9?id=75175]rozporządzeniu ministra pracy i polityki socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów BHP oraz załączniku do tego rozporządzenia (DzU nr 169 poz. 1650)[/link].

Reklama
Sądy i trybunały
Coraz więcej wakatów w Trybunale Konstytucyjnym. Prawnicy mówią, co trzeba zrobić
Prawnicy
Prof. Marcin Matczak: Dla mnie to podważalny prezydent
Zawody prawnicze
Rząd zmieni przepisy o zawodach adwokata i radcy. Projekt po wakacjach
Matura i egzamin ósmoklasisty
Uwaga na świadectwa. MEN przypomina szkołom zasady: nieaktualne druki do wymiany
Podatki
Rodzic może stracić ulgi w PIT, jeśli dziecko za dużo zarobi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama