Reklama
Rozwiń

Jak pomogą urzędy

Poszkodowani bez problemów ekspresowo wyrobią nowy dowód osobisty. Gorzej jest w przypadku praw jazdy i dokumentów podatkowych

Publikacja: 09.06.2010 03:30

Jak pomogą urzędy

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz Rafał Guz

Każdy, kto stracił w powodzi dokumenty, może liczyć na specjalne traktowanie w urzędach. MSWiA poleciło urzędom wojewódzkim, aby wnioski powodzian traktować priorytetowo. Mają otrzymywać dowody osobiste bez kolejki przed innymi wnioskodawcami.

Choć co do zasady wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w urzędzie gminy właściwym ze względu na miejsce pobytu stałego, [b]powodzianie mogą się ubiegać o jego wydanie także w gminie, gdzie przebywają czasowo[/b]. Małgorzata Woźniak, rzeczniczka MSWiA, wyjaśnia, że w razie konieczności dołączenia przez obywatela odpisu skróconego aktu stanu cywilnego urzędy dostały polecenie współpracowania w przekazywaniu tych dokumentów. Powodzianie (tak jak i pozostali obywatele) za dowody osobiste nie płacą, bo od 1 stycznia tego roku wydawane są one bezpłatnie.

W województwie lubelskim do wczoraj wnioski o nowy dowód złożyło 16 obywateli, wszyscy z gminy Wilków, która wciąż jest pod wodą. Większe zainteresowanie jest tzw. zaświadczeniem imiennym wydawanym przez urzędy gminy. Dokument zawiera imię, nazwisko, adres zameldowania wraz z informacją, że gospodarstwo zostało zalane.

– Ten dokument uprawnia do uzyskania bieżącej pomocy. W województwie wydano już 600 takich zaświadczeń osobom, które twierdzą, że dokumenty zabezpieczyli na wyższych kondygnacjach, ale z powodu wody nie mogą się do nich dostać – wyjaśnia Marcin Jarzyna z Oddziału Komunikacji Społecznej Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego.

[srodtytul]Prawo jazdy z opłatą[/srodtytul]

Reklama
Reklama

MSWiA informuje, że także [b]paszporty powodzianom mają być wydawane w trybie przyśpieszonym[/b]. Pod warunkiem jednak, że uzasadnią ich niezbędność w danym momencie, np. w związku ze zbliżającym się terminem wyjazdu.

Przyśpieszonego trybu wydania prawa jazdy lub dowodu rejestracyjnego pojazdu nie przewidują natomiast starostwa powiatowe. Na wydanie prawa jazdy trzeba będzie poczekać tydzień i zapłacić 84 zł. Teoretycznie rada powiatu może podjąć uchwałę o obniżeniu tej opłaty dla powodzian, ale z ustaleń “Rz” wynika, że żaden z samorządów nie zdecydował się na ten krok.

– Zastanawiamy się ewentualnie nad zwolnieniem z opłaty skarbowej powodzian – mówi Anna Nowaczek, sekretarz Powiatu Opole Lubelskie.

[srodtytul]Kłopoty z fiskusem[/srodtytul]

Problemy mogą mieć przedsiębiorcy, którzy przed zalaniem nie zabezpieczyli dokumentacji podatkowej (mają obowiązek przechowywać ją przez pięć lat). Powinni poinformować o tym urząd, a w późniejszym czasie odtworzyć te dokumenty, uzyskując np. ich duplikaty od swoich kontrahentów. Zdaniem przedstawicieli fiskusa może to być utrudnione, ale nie niemożliwe. Większość dokumentów jest jednak zapisana w komputerach. Ponadto w przypadku zniszczenia dokumentu sprzedawca na wniosek nabywcy jest obowiązany do ponownego jego wystawienia zgodnie z danymi zawartymi w kopii tej faktury. Kłopot może być w sytuacji, gdy zarówno sprzedawca, jak i nabywca zostali poszkodowani przez powódź.

– Przedsiębiorcy powinni wykazać się niezbędną zapobiegliwością i już teraz powiadomić urząd o problemach z dokumentacją, a nie podnosić tę okoliczność w momencie, kiedy przyjdzie do nich kontrola – zaznacza Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach.

Reklama
Reklama

Pracownicy fiskusa przypominają także, że podatnicy, którzy na skutek powodzi nie mają możliwości złożenia deklaracji w ustawowym terminie (ze względu na brak danych), powinni uczynić to jak najszybciej po ustaniu przeszkody, dołączając jednocześnie pismo wyjaśniające przyczynę niedochowania terminu.

[ramka][b]Łatwiej w ZUS i u ubezpieczycieli[/b]

Specjalne traktowanie powodzian zapowiadają urzędnicy ZUS. Powodzianie mogą składać wnioski o wydanie kopii dokumentów i danych potrzebnych do rozliczenia składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Utrata polisy ubezpieczeniowej i innych dokumentów nie powinna przeszkodzić w wypłacie odszkodowania. Towarzystwa ubezpieczeniowe zapewniają, że wystarczy podać tylko swoje dane osobowe i nazwę ubezpieczyciela.[/ramka]

Każdy, kto stracił w powodzi dokumenty, może liczyć na specjalne traktowanie w urzędach. MSWiA poleciło urzędom wojewódzkim, aby wnioski powodzian traktować priorytetowo. Mają otrzymywać dowody osobiste bez kolejki przed innymi wnioskodawcami.

Choć co do zasady wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w urzędzie gminy właściwym ze względu na miejsce pobytu stałego, [b]powodzianie mogą się ubiegać o jego wydanie także w gminie, gdzie przebywają czasowo[/b]. Małgorzata Woźniak, rzeczniczka MSWiA, wyjaśnia, że w razie konieczności dołączenia przez obywatela odpisu skróconego aktu stanu cywilnego urzędy dostały polecenie współpracowania w przekazywaniu tych dokumentów. Powodzianie (tak jak i pozostali obywatele) za dowody osobiste nie płacą, bo od 1 stycznia tego roku wydawane są one bezpłatnie.

Reklama
Sądy i trybunały
Coraz więcej wakatów w Trybunale Konstytucyjnym. Prawnicy mówią, co trzeba zrobić
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Prawnicy
Prof. Marcin Matczak: Dla mnie to podważalny prezydent
Zawody prawnicze
Rząd zmieni przepisy o zawodach adwokata i radcy. Projekt po wakacjach
Matura i egzamin ósmoklasisty
Uwaga na świadectwa. MEN przypomina szkołom zasady: nieaktualne druki do wymiany
Podatki
Rodzic może stracić ulgi w PIT, jeśli dziecko za dużo zarobi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama