Podsiadło, Hemingway i inni: dzięki nim polska fonografia jest już 18. na świecie

Polska fonografia zwiększyła wartość sprzedaży muzyki w 2023 r. do ponad 671 mln zł, co stanowi wzrost rok do roku o 18,7%.

Publikacja: 06.04.2024 14:28

Zwiększa się zainteresowanie płytami winylowymi

Zwiększa się zainteresowanie płytami winylowymi

Foto: Adobe Stock

Związek Producentów Audio Video przygotował podsumowanie 2023 r. na polskim rynku muzycznym. To kolejny rok z dwucyfrowym wzrostem, który wygenerował 671,5 mln zł przychodu, zapewniając Polsce 18. miejsce w rankingu największych rynków muzycznych świata.

Streaming rządzi w fonografii

Za systematyczne wzrosty na rynku muzycznym odpowiedzialna jest sprzedaż cyfrowa, która w Polsce stanowi już prawie 77,5% całości rynku.

W roku 2023 r. na muzykę w formatach cyfrowych wydaliśmy o prawie jedną czwartą (24,8%) więcej niż w roku ubiegłym, co przełożyło się na ponad 520 mln zł przychodu.

W roku 2023 r. na muzykę w formatach cyfrowych wydaliśmy o prawie jedną czwartą (24,8%) więcej niż w roku ubiegłym

Sprzedaż fizyczna, pomimo spadku udziału płyt CD (–10,9%), utrzymała wielkość zbliżoną do ubiegłorocznej, a przy wzroście o 1,6% przekroczyła poziom 151 mln zł. Zagwarantował to głównie rosnący udział sprzedaży płyt winylowych, który przy wzroście o 24,7% wygenerował ponad 61,8 mln zł przychodu.

Najpopularniejszą formą sprzedaży muzyki pozostaje streaming, który po raz kolejny umocnił swoją pozycję na rynku. W ciągu 12 miesięcy ubiegłego roku wygenerował ponad 516,8 mln zł przychodu, odpowiadając już za 99,4% sprzedaży cyfrowej oraz 77% sprzedaży całkowitej.

Co ważne, wzrost ten został odnotowany przy systematycznie rosnącym udziale płatnych subskrypcji, które dzięki wzrostowi rok do roku o 26% stanowią już blisko 2/3 przychodu ze streamingu, czyli 329 mln zł.

Kochamy winyle

Pomimo spadku sprzedaży płyt CD, w 2023 r. nośnik ten nadal odpowiadał za 13% całości sprzedaży, generując przychód na poziomie 87,4 mln zł.

Płyty winylowe w 2023 r., po kolejnym roku wzrostów, odpowiadały już za 40,8% przychodu ze sprzedaży nośników fizycznych i 9,2% sprzedaży muzyki ogółem.

Globalne przychody ze sprzedaży nagrań muzycznych wyniosły w 2023 r. 28,6 mld dolarów, co stanowi wzrost rok do roku o 10,2% – podała Międzynarodowa Federacja Przemysłu Muzycznego (IFPI).

28,6 mld

tyle (w dolarach) wyniosły globalne przychody ze sprzedaży nagrań muzycznych w 2023 r.

Warto odnotować, iż wzrost sprzedaży nośników fizycznych postępuje już czwarty rok z rzędu. Rosnące zainteresowanie przede wszystkim winylami przełożyło się na globalny wzrost sprzedaży w segmencie nośników fizycznych o 13,4% rok do roku oraz o blisko 37% od 2020 r.

W coraz większym zakresie sukces przemysłu muzycznego przekłada się na wzrost wynagrodzeń wypłacanych artystom wykonawcom. Jak wynika z opublikowanych danych światowych, w okresie od 2016 do 2021 r. wartość wynagrodzeń wypłacanych artystom przez wytwórnie wzrosła o 96%.

W tym samym czasie udział wynagrodzeń artystów w globalnych przychodach ze sprzedaży muzyki wzrósł o 20,2% i osiągnął w 2021 r. poziom 34,9% łącznych przychodów.

Dawid Podsiadło i Taco Hemingway

Podsumowanie zestawień prezentujących najpopularniejszą muzykę w Polsce przynosi dobre wyniki twórcom krajowym. Polscy artyści stanowią większość w ścisłej czołówce wszystkich Oficjalnych List Sprzedażowych ZPAV, a wśród liderów znajdują się: Dawid Podsiadło i Taco Hemingway.

Produkcje Dawida trafiły do pierwszej piątki każdej listy, a płyta „Lata dwudzieste” zajmuje pierwsze miejsce w podsumowaniu albumów w serwisach streamingowych.

Czytaj więcej

Spotify’23: Polacy są muzycznymi patriotami

Natomiast szósty studyjny album Taco Hemingwaya „1-800-Oświecenie” otwiera najbardziej kompleksowe zestawienie, łączące sprzedaż fizyczną i cyfrową albumów muzycznych – OLiS Albumy – oraz zestawienie OLiS Albumy Fizycznie.

Najchętniej kupowanym winylem w roku 2023 był natomiast box zespołu Kult, przygotowany z okazji 41-lecia istnienia zespołu – „XLI”, a najpopularniejszym utworem w serwisach streamingowych okazał się singiel „Taxi”, przygotowany przez Kiza z udziałem Bletki.

Wolimy polskie piosenki i albumy

W zestawieniach streamingowych 9 na 10 pierwszych utworów i albumów to produkcje krajowych twórców, a w top 100 należy do nich 68 utworów i 67 albumów.

Na liście łączącej sprzedaż fizyczną i cyfrową albumów – OLiS Albumy – pierwszy zagraniczny album pojawia się dopiero na miejscu 14. i jest to wydawnictwo włoskiego zespołu Måneskin, zatytułowane „Rush!”. Łącznie w top 100 do polskich twórców należą 72 albumy.

Czytaj więcej

K-pop i SEVENTEEN rządzili w 2023 r. na świecie w fonografii

Nośniki fizyczne tylko dwa miejsca w pierwszej dziesiątce oddały zagranicznym twórcom: na miejscu 6. uplasowała się Metallica z „72 Seasons” oraz na miejscu 9. – Depeche Mode z „Memento Mori.”

W całym zestawieniu prezentującym pierwsze sto pozycji 71 z nich zajmują płyty polskich artystów.

Jedynie zestawienie płyt winylowych daje lekką przewagę artystom zagranicznym: należy do nich 55 pozycji w całym zestawieniu, jednak w top 10 już tylko cztery miejsca zostały oddane twórcom spoza Polski.

Związek Producentów Audio Video (ZPAV) jest stowarzyszeniem producentów fonogramów i wideogramów muzycznych, zrzeszającym ok. 90% rynku muzycznego w Polsce.

Związek Producentów Audio Video przygotował podsumowanie 2023 r. na polskim rynku muzycznym. To kolejny rok z dwucyfrowym wzrostem, który wygenerował 671,5 mln zł przychodu, zapewniając Polsce 18. miejsce w rankingu największych rynków muzycznych świata.

Streaming rządzi w fonografii

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Muzyka popularna
Światowa czołówka rapu w Polsce, czyli „Barbie world” na żywo
Muzyka popularna
Niebinarne Nemo z pomocą Polaków wygrywa Eurowizję
Muzyka popularna
Dym i oblężenie finału Eurowizji. Protesty antyizraelskie w Malmö
Muzyka popularna
Eurowizja 2024: Greta Thunberg protestowała, ale izraelska artystka wystąpi w finale
Muzyka popularna
W Opolu nie będzie politycznej cenzury. Robert Górski odpowiada za Kabareton
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy