Radia celują w bogatą niszę

Radiowcy, podobnie jak telewizje, zaczynają na szeroką skalę inwestować w niszowe stacje. W trzynastu miastach właśnie ruszyło chilloutowo-jazzowa sieć radiowa Chilli Zet. Szerokie plany ma też grające podobną muzykę Radio PiN.

Aktualizacja: 08.12.2008 06:11 Publikacja: 07.12.2008 22:00

Radia celują w bogatą niszę

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

To oznacza, że o zamożnych wykształconych słuchaczy, którzy dziś włączają np. RMF Classic, w wielu miastach zawalczą zupełnie nowe stacje. Chilli Zet postawiło na autorskie programy i raczej niszową muzykę - swoją ulubioną muzykę będą prezentować m.in. Andrzej Smolik, Aga Zaryan czy Rafał Bryndal. Będzie też jednak np. prowadzony przez Annę Dziewit (wokalistka niszowego zespołu Andy) program o premierach książkowych "Czytać albo nie czytać", robiony wspólnie z lifestylowym magazynem "Exklusiv" program "Exclusivnie",magazyn o filmie Jacka Rakowieckiego (naczelny "Filmu") i Małgorzaty Sadowskiej, czy program o stylu i modzie stylistki Moniki Jaruzelskiej oraz program Filipa Niedenthala - po prostu o stylu życia.

Wesprą ich głosy znane już szerokiemu gronu słuchaczy z Radia Zet: Marzena Chełminiak, Daniel Adamski, Rafał Bryndal i Beata Pawlikowska.

Rynek zastanawia się jednak, czy tak sformatowane radio, nadające niszową alternatywną muzykę, sprawdzi się w mniejszych miastach. Chilli Zet ruszyło przecież w trzynastu miastach, na częstotliwościach, na których dotychczas nadawała Planeta FM, Radio Jazz i Radio NRJ. Można go słuchać m.in. we Wrocławiu, Gdańsku, Gdyni, Krakowie czy Warszawie, ale też np. w Koszalinie, Łodzi, Olsztynie i Zielonej Górze. - W dużych miastach jest miejsce na takie stacje, ale to na pewno nie będzie masowe radio, biorąc pod uwagę, że mówimy o rozgłośni chilloutowo-jazzowej. Jeśli w skali ogólnopolskiej sieci uda się jej uzyskać 1 proc. rynku słuchalności, to będzie dobry wynik. Jeśli jednak ma to być stacja niszowa, to bezpieczniej byłoby uruchamiać ją w 5-7 miastach, bo obawiam się, że w tych mniejszych niekoniecznie znajdzie słuchaczy - mówi Tomasz Ramza, media director z domu mediowego MPG.

Według ostatniej fali badań słuchalności Radio Track za okres sierpień-październik 2008 roku, udział podobnego profilem do Chilli Zet Radia PiN w warszawskim radiu słuchalności wynosił 3,1 proc. i dawał mu na tym rynku dziewiąte miejsce w rankingu słuchalności (lider tego rynku, Radio Zet, miał wynik 17,3 proc., a pierwsza w zestawieniu lokalna stacja - Eska - 8,2 proc.). W Łodzi, gdzie stacja nadaje od jesieni tego roku, jej udział w rynku wynosił 0,1 proc. i dawał ostatnie miejsce w rankingu.

Według Macieja Teliszewskiego dyrektora zarządzającego CR Media Consulting, nowy projekt Eurozetu ma szansę powodzenia także poza głównymi metropoliami, bo wykształceni i zamożni, "aspirujący" słuchacze z dużych miast, do jakich kierowane są tego typu radia, są otwarci na wszelkie nowości.

Dlatego na nowe rozgłośnie radia PiN, jak i na Chilli Zet może się znaleźć miejsce nawet na mniejszych miejskich rynkach. PiN nadaje wprawdzie na razie tylko w Warszawie i Łodzi, niedługo rozszerzy się na Wrocław, a w planach ma kolejne miasta. Bierze udział w rozpisanych przez KRRiT konkursach na nowe radiowe częstotliwości w w Poznaniu, Częstochowie, Kielcach i Elblągu, a docelowo chce nadawać w 10-12 miastach. W niektórych miastach będzie zapewne konkurować z Chilli Zet. Według ekspertów, mimo, że PiN ma już markę, a Chilli dopiero startuje, szanse są wyrównane. - Jeśli chodzi o sam wizerunek, to w nowych miastach PiN jest dokładnie w takiej samej sytuacji jak Chilli Zet, bo te miasta takiego rodzaju stacji radiowych po prostu dotychczas nie miały. PiN jednak dopiero chce się rozwijać, więc jest w gorszej sytuacji, bo dopiero bierze udział w przetargu na nowe częstotliwości - zauważa Maciej Teliszewski. Wiele jednak zależy też od tego, co tak naprawdę pokaże Chilli Zet.

Eurozet nie ujawnił poziomu inwestycji w Chilli Zet. Sieć nie wymagała nowych częstotliwości - w większości korzysta z zajmowanych dotychczas przez Planetę FM i Radio NRJ, również należące do Eurozetu. Koncern kosztowało natomiast listopadowe przejęcie Radia Jazz, na którego częstotliwościach Chilli Zet nadaje w Krakowie i Warszawie.

[ramka][b]W jakich miastach od soboty można słuchać radia Chilli Zet:[/b]

[ul][li]Warszawa 106,8 FM [/li]

[li]Gdańsk 92,0 FM [/li]

[li]Gdynia 101,1 FM [/li]

[li]Katowice 93,6 FM [/li]

[li]Kraków 101,0 FM [/li]

[li]Koszalin 106,9 FM [/li]

[li]Łódź 89,6 FM[/li]

[li]Olsztyn 91,9 FM[/li]

[li]Poznań 101,6 FM[/li]

[li]Rzeszów 96,4 FM[/li]

[li]Szczecin 104,9 FM[/li]

[li]Wrocław 106,9 FM[/li]

[li]Zielona Góra 92,9 oraz 98,4 FM [/li] [/ul]

więcej na www.chilizet.pl [/ramka]

To oznacza, że o zamożnych wykształconych słuchaczy, którzy dziś włączają np. RMF Classic, w wielu miastach zawalczą zupełnie nowe stacje. Chilli Zet postawiło na autorskie programy i raczej niszową muzykę - swoją ulubioną muzykę będą prezentować m.in. Andrzej Smolik, Aga Zaryan czy Rafał Bryndal. Będzie też jednak np. prowadzony przez Annę Dziewit (wokalistka niszowego zespołu Andy) program o premierach książkowych "Czytać albo nie czytać", robiony wspólnie z lifestylowym magazynem "Exklusiv" program "Exclusivnie",magazyn o filmie Jacka Rakowieckiego (naczelny "Filmu") i Małgorzaty Sadowskiej, czy program o stylu i modzie stylistki Moniki Jaruzelskiej oraz program Filipa Niedenthala - po prostu o stylu życia.

Pozostało 85% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie