Reklama
Rozwiń

Kryzys nie zatrzyma zmian na radiowym rynku

Mimo gospodarczego spowolnienia, które hamuje inwestycje w wielu branżach, radiowy rynek rozwinie się w tym roku o kolejne rozgłośnie

Publikacja: 22.01.2009 12:06

Kryzys nie zatrzyma zmian na radiowym rynku

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

Wpływy z reklam całej radiowej branży mogą jednak w porównaniu z ubiegłym rokiem nieznacznie spaść.

Mimo mało optymistycznych prognoz dla reklamowego rynku, w Polsce w tym roku w tym roku powstaną nowe rozgłośnie. W przeciwieństwie do wydawców, którzy będą raczej zamykać nierentowne tytuły niż otwierać nowe, nadawcy zamierzają inwestować w nowe stacje tak, jak robili to w ubiegłym roku, który na radiowym rynku przyniósł chociażby zmianę właściciela Radia Jazz i powiązane z nią otwarcie nowej radiowej chilloutowo-jazzowej sieci grupy Eurozet - Chilli Zet.

W tym roku ruszą nowe stacje radia PiN we Wrocławiu i Poznaniu (na razie nadaje w Warszawie i Łodzi) oraz RMF Classic w Elblągu. Właściciele PiN-u (należąca do grupy Polsat spółka Teleaudio i Prokom Investments) chcą, żeby docelowo rozgłośnia nadawała w 10-12 największych miastach Polski.

- Już w przyszłym roku powinno funkcjonować w 5-6 dużych miastach miastach Polski - zapowiadał w listopadzie Wiesław Walendziak, szef rady nadzorczej Radia PiN.

Rozwijać chce się też nadająca klasyczną muzykę sieć RMF Classic. Obie radiowe sieci biorą udział w rozpisanych przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji konkursach na nowe radiowe częstotliwości w Kielcach i Częstochowie. Rozwinie się też sieć Eska. - W marcu ruszy Eska Siedlce, niedługo będzie też nadawać w Nowym Sączu, gdzie dostaliśmy pozwolenie na wykorzystanie nowej częstotliwości - mówi "Rz" Leszek Kozioł, prezes Radia Eska.

Właściciel radia RMF FM, spółka Broker FM należąca do Grupy Bauer (wydawca m.in. "Twojego Stylu", "Pani" i "Tele Tygodnia") wciąż inwestuje też zagranicą. Niedawno poinformował, że od lutego na Ukrainie rusza radiowa sieć Radio 4U. Złożą się na nią już należące tam do Brokera Radio Man i Radio Tarnopil oraz nowe stacje w Nowowołyńsku i Iwano-Frankowsku.

Na radiowym rynku trwa też proces konsolidacji, ale można się spodziewać, że i w tym roku największe sieci radiowe będą rywalizować o wystawione na sprzedaż pojedyncze prywatne rozgłośnie. - Prawdziwa wyprzedaż na rynku lokalnych rozgłośni nastąpi jednak w 2010 roku - prognozuje Leszek Kozioł, prezes Radia Eska.

Według cennikowych danych Expert Monitora rynek reklamy radiowej był w ubiegłym roku wart 2,09 mld zł, o jedną czwartą więcej niż rok wcześniej. To jednak dane nie uwzględniające rabatów udzielanych reklamodawcom. Jak pod koniec ubiegłego oszacował dom mediowy ZenithOptimedia, w 2008 roku na czysto radia mogły zarobić w Polsce z reklam 532 mln zł, o 6,5 proc. więcej niż rok wcześniej. W tym roku według ekspertów z ZenithOptimedia wpływy rozgłośni mogą być już jednak w związku z gospodarczym spowolnieniem nieznacznie niższe niż w ubiegłym i wynosić 531 mln zł.Magdalena Lemańska

[ramka][srodtytul]Słuchalność ogólnopolskich stacji radiowych w 2007 i 2008 roku:[/srodtytul]

[b]RMF FM [/b]

2007: 22,5 proc.

2008: 23,2 proc.

[b]Radio Zet[/b]

2007: 19,3 proc.

2008: 18,3 proc.

[b]Program I Polskiego Radia[/b]

2007: 13,2 proc.

2008:12,8 proc.

[b]Program III Polskiego Radia[/b]

2007: 6,1 proc.

2008: 6,1 proc.

[b]Radio Maryja[/b]

2007: 2,1 proc.

2008: 2 proc.

[b]Program II Polskiego Radia[/b]

2007: 0,6 proc.

2008: 0,6 proc.

[b]Polskie Radio Euro (d. Radio Bis)[/b]

2007: 0,3 proc.

2008: 0,3 proc.

[i]Dane: badanie Radio Track wykonane przez MillwardBrown SMG/KRC[/i][/ramka]

[ramka][srodtytul]Cennikowe wpływy reklamowe ogólnopolskich rozgłośni w 2007 i 2008 roku[/srodtytul]

[b]RMF FM[/b]

2007: 410,9 mln zł

2008: 479,1 mln zł

[b]Radio Zet[/b]

2007: 395,4 mln zł

2008: 493,8 mln zł

[b]Program I Polskiego Radia[/b]

2007: 38,6 mln zł

2008: 38,7 mln zł

[b]Program III Polskiego Radia[/b]

2007: 54,4 mln zł

2008: 66,3 mln zł

[b]Program II Polskiego Radia[/b]

2007: 535,3 tys. zł

2008: 675,4 tys. zł

[b]Polskie Radio Euro (d. Radio Bis)[/b]

2007: 389,1 tys. zł

2008: 198 tys. zł

[i]Dane: Expert Monitor, dane cennikowe netto[/i][/ramka]

Wpływy z reklam całej radiowej branży mogą jednak w porównaniu z ubiegłym rokiem nieznacznie spaść.

Mimo mało optymistycznych prognoz dla reklamowego rynku, w Polsce w tym roku w tym roku powstaną nowe rozgłośnie. W przeciwieństwie do wydawców, którzy będą raczej zamykać nierentowne tytuły niż otwierać nowe, nadawcy zamierzają inwestować w nowe stacje tak, jak robili to w ubiegłym roku, który na radiowym rynku przyniósł chociażby zmianę właściciela Radia Jazz i powiązane z nią otwarcie nowej radiowej chilloutowo-jazzowej sieci grupy Eurozet - Chilli Zet.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji