W pierwszym powakacyjnym miesiącu wszystkie największe gazety ogólnopolskie odnotowały spadki sprzedaży w porównaniu z wrześniem rok wcześniej – wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy pokazujących rozpowszechnianie płatne razem.
To nieprzemijający trend widoczny w większości krajów, związany m.in. z migracją czytelników do Internetu, w który wydawcy inwestują, ale z którego na razie nie mają jednak imponujących zysków. – Nie wiem, gdzie jest to twarde dno sprzedażowe. Sytuacja nie jest zbyt optymistyczna, ale z drugiej strony z powodu tych spadków sprzedaży gazety zbliżają się do poziomu sprzedaży, który gwarantują stali czytelnicy i prenumeratorzy. Dlatego według mnie te spadki będą już za jakiś czas mniejsze niż dwucyfrowe – mówi Tomasz Tęcza, media manager w SPC House of Media.
Od 14 września na rynku jest nowy tytuł – powstały z połączenia „Dziennika” Axla Springera Polska i „Gazety Prawnej” Infor Biznesu – „Dziennik Gazeta Prawna”. Jego średnia dzienna sprzedaż wynosiła we wrześniu 98,9 tys. egz., a od 14 do 30 września – 126,1 tys. egz. Michał Kobosko, redaktor naczelny nowej gazety, deklarował, że ma ona utrzymywać sprzedaż na poziomie co najmniej 110 tys. egz.
– Założenia sprzedażowe dla tego tytułu były niskie, nic więc dziwnego, że się zrealizowały. Sprzedaż „Dziennika Gazety Prawnej” będzie oscylowała wokół poziomu z pierwszych tygodni ukazywania się – uważa Monika Rychlica, szefowa działu prasowego, outdooru i nowych mediów w Initiative Warszawa. Tomasz Tęcza spodziewał się pierwszych wyników sprzedaży nowego tytułu na poziomie 130 tys. egz. – Nie jest to ani zły wynik, ani rewelacja. Tytuł nie stracił dystansu do największych gazet, ale pełny obraz sytuacji będziemy mieć dopiero, kiedy znane będą wyniki sprzedaży w październiku – mówi.
Po przejęciu wydawania „Dziennika” Infor Biznes wycofał ten tytuł z zestawienia Związku Kontroli Dystrybucji Prasy – nie wiadomo więc, jak sprzedawał się w dwóch pierwszych tygodniach, zanim ruszył „Dziennik Gazeta Prawna”. Średnia sprzedaż „Gazety Prawnej” w pierwszych dwóch tygodniach września (1 – 11.09) wynosiła 59,6 tys. egz.