Wielki sport za wielkie pieniądze

Producenci cyfrowych dekoderów już dziś liczą zyski z turnieju Euro 2012. Sport to cenna część telewizyjnego rynku

Publikacja: 23.11.2009 03:13

Wielki sport za wielkie pieniądze

Foto: Fotorzepa, Bartosz Siedlik

– Takie wydarzenia jak Euro 2012 są kołem zamachowym sprzedaży dekoderów cyfrowych, platform cyfrowych. Jestem pewien, że w 2012 r. będziemy mieć w Polsce podwójne święta Bożego Narodzenia – mówił podczas seminarium Media Summit Rafał Szczap, dyrektor zarządzający Sagem Communications Warsaw. Dystrybutorzy zacierają ręce, bo mają wtedy szansę zarobić nie tylko na sprzedaży dekoderów klientom platform cyfrowych, ale też nowym klientom naziemnej cyfrowej telewizji, która ma w Polsce powoli zacząć zastępować obecną, analogową.

Największe wydarzenia sportowe przyciągają przed telewizory wielomilionową widownię i są okresem żniw nie tylko dla operatorów płatnych telewizji, ale także dla nadawców. Wystarczy przypomnieć ponad dziesięciomilionową widownię pokazywanego w Polsacie dramatycznego meczu Polaków z Austriakami w czasie Euro 2008. Nic dziwnego, że stacje walczą o prawa do nadawania takich wydarzeń, mimo że są one bardzo drogie.

– Wojna o prawa sportowe między stacjami telewizyjnymi trwa od zawsze. Nie pamiętam, żeby jakiekolwiek prawa trafiły do nas bez bitwy i siwych włosów. Niedawno mieliśmy z ITI wojnę o prawa do nadawania Ligi Mistrzów – mówi Marian Kmita, dyrektor ds. sportu w Polsacie. Za trzyletnie prawa do pokazywania rozgrywek piłkarskiej Ligi Mistrzów nadawca nSportu ITI Neovision, zwycięski w negocjacjach, zapłacił zawrotną sumę ponad 60 mln euro. Dopóki jednak za relacjami podążają widzowie, sytuacja się nie zmieni. Dlatego choć na rynku mamy dziś dużo kanałów sportowych, wciąż powstają nowe. Najnowszy – Polsat Futbol – ruszył we wrześniu tego roku.

Poza tym działają Canal+ Sport i Canal+ Sport HD, Canal+ Sport2, Orange Sport, TVP Sport, nSport, Polsat Sport, Polsat Sport Extra, Polsat Sport HD. – Czasem pieniądze wydane na prawa nie zwracają się w 100 proc. Bardzo rzadko udaje się to np. przy pokazywaniu pojedynczych meczów – mówił Robert Korzeniowski, do końca października odpowiedzialny za sport w TVP. Eksperci od mediów szacują, że Polsat nie zarobił na Euro 2008. Według danych AGB Nielsen Media Research wpływy reklamowe brutto (bez uwzględniania rabatów) Polsatu, Polsatu Sport i Polsatu Sport Extra z reklam przy wszystkich meczach wyniosły 85 mln zł.

Według domów mediowych po odjęciu rabatów dało to grupie Polsat zapewne nie więcej niż 40 mln zł (prawa do emisji Euro 2008 kosztowały ponoć 15 mln euro). Jak tłumaczy Grzegorz Płaza, dyrektor programowy ITI Neovision, lojalność widzów wydarzeń sportowych wobec stacji jest żadna i jeśli prawa przechodzą do innej, widzowie podążają za nimi.

– W tym biznesie nie jest tak jak np. na rynku filmów, gdzie wielkie wytwórnie rzadko zmieniają biznesowych partnerów. W sportowym biznesie liczą się tylko pieniądze – mówi.

[ramka][srodtytul]Wydarzenia sportowe[/srodtytul]

Jak telewizje zarabiają na wielkich wydarzeniach sportowych? Najdroższy spot reklamowy na Euro 2008, w przerwie rozgrywek Polska – Niemcy, cennikowo był wart 169 tys. zł. Stacje zarabiają też w Internecie, gdzie chętniej pokazują relacje, oraz na wszelkich akcjach marketingowych organizowanych ze sponsorami turniejów. Wydarzeniom sportowym towarzyszy także zwiększone zainteresowanie płatnymi telewizjami. [/ramka]

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autoraki

[mail=m.lemanska@rp.pl]m.lemanska@rp.pl[/mail][/i]

– Takie wydarzenia jak Euro 2012 są kołem zamachowym sprzedaży dekoderów cyfrowych, platform cyfrowych. Jestem pewien, że w 2012 r. będziemy mieć w Polsce podwójne święta Bożego Narodzenia – mówił podczas seminarium Media Summit Rafał Szczap, dyrektor zarządzający Sagem Communications Warsaw. Dystrybutorzy zacierają ręce, bo mają wtedy szansę zarobić nie tylko na sprzedaży dekoderów klientom platform cyfrowych, ale też nowym klientom naziemnej cyfrowej telewizji, która ma w Polsce powoli zacząć zastępować obecną, analogową.

Pozostało 84% artykułu
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych