Wylać w Internecie żale na pracodawcę

Specjalne serwisy z opiniami o pracodawcach nie zrobiły u nas kariery, ale w sieci bez trudu można znaleźć oceny wielu firm. Przeważnie negatywne

Aktualizacja: 18.03.2010 09:08 Publikacja: 16.03.2010 20:06

Prawie połowa zamieszczonych w sieci wypowiedzi o pracodawcach była negatywna, a pozytywny ton miał

Prawie połowa zamieszczonych w sieci wypowiedzi o pracodawcach była negatywna, a pozytywny ton miał tylko co dziesiąty wpis

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Ta firma jest chora. Zielone światło mają tu podlizywacze, donosiciele, przytakiwacze. Niestety, zarządzanie mamy na poziomie amatorskim" – to niektóre z opinii, jakie można znaleźć w internetowych dyskusjach na temat dużych, znanych spółek.

Choć specjalistyczne serwisy poświęcone pracodawcom dopiero u nas raczkują (część z nich likwiduje się wkrótce po starcie), w sieci można natrafić na opinie o prawie każdej firmie. Wystarczy wpisać w wyszukiwarce jej nazwę, by wśród wyników pojawiło się przynajmniej kilka pracowniczych opinii. Przeważnie krytycznych.

Potwierdza to analiza dyskusji na pracowniczych forach w polskim Internecie, którą przygotowała firma doradcza RR Communication Consulting. Według jej wyliczeń prawie połowa zamieszczonych w sieci wypowiedzi była negatywna, a pozytywny ton miał tylko co dziesiąty wpis.

[wyimek][b]44 proc.[/b] wypowiedzi na pracowniczych forach to negatywne komentarze[/wyimek]

Ta fala krytyki w anonimowych dyskusjach w sieci nie dziwi Romana Rostka, szefa RR Communication Consulting. Jego zdaniem to naturalne, że na forach, nie tylko pracowniczych, przeważają skrajne oceny. Do wyrażenia opinii skłaniają nas przecież emocje – w polskich realiach z reguły negatywne. Jak wynika z analizy, krytyczne opinie dominują w komentarzach dotyczących planów i strategii firm, kadry kierowniczej, wewnętrznych procedur oraz współpracowników (ci są zresztą głównym tematem dyskusji na forach). Negatywny ton przeważa też w opiniach o wynagrodzeniach, awansach i związkach zawodowych.

Jak zapobiegać praniu firmowych brudów na forach, gdzie mają dostęp dziennikarze, konkurenci i kandydaci szukający informacji o pracodawcy? Warto rozwijać wewnętrzne narzędzia dialogu, w tym badania opinii pracowników oraz firmowy intranet. To niełatwe, bo nie tylko trzeba zapewnić anonimowość, ale i umiejętnie zachęcać do dyskusji. – Gdy w firmie są większe zmiany, restrukturyzacja, trzeba się liczyć z tym, że ludzie będą chcieli ponarzekać. Jeśli jednak mają wewnętrzne narzędzia do dialogu, rośnie szansa, że nie wyjdą z żalami na zewnątrz – ocenia Roman Rostek. [ramka][b][link=http://kariera.pl] A czy Ty szukasz nowej pracy?[/link] | [link=http://kariera.pl/konkurs-poniedzialek]KONKURS![/link][/b][/ramka]

Media
Linearna telewizja walczy o widza. Pomagają technologie
Media
Kina szukają pieniędzy na laserowe projektory. Uratuje je FEnIKS?
Media
„Rzeczpospolita” w finale prestiżowego konkursu INMA Global Media Awards 2025
Media
UOKiK ukarał znanych celebrytów. Chodzi o kryptoreklamy
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Media
Pracownicy „Washington Post” otwarcie buntują się przeciwko Jeffowi Bezosowi
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń