Wydawcy na cyfrowym kursie

Rosną wpływy z elektronicznych wydań, więc wydawcy chcą uwzględniać w danych o sprzedaży m.in. wersje na iPada

Publikacja: 15.06.2011 20:34

Wydawcy na cyfrowym kursie

Foto: Bloomberg

Mimo że Polski rynek wciąż stawia dopiero pierwsze kroki w cyfrowym biznesie wydawniczym, wydawcy w burzliwej atmosferze tworzą tu już regulacje dotyczące ich działalności cyfrowej. Wczoraj na zjeździe Związku Kontroli Dystrybucji Prasy podjęli pierwszą w historii tej organizacji uchwałę o wprowadzeniu nowej klasyfikacji wydań, która będzie obejmowała już nie tylko elektroniczne wydania odwzorowujące papierowe wersje, ale także np. liczbę odbiorców multimedialnych wydań na tablety, a nawet internetowe publikacje wydawców niezwiązane z gazetą.

Spełniać  wymagania

– Nieważne, na czym czytelnikowi będą się wyświetlały treści. Ważne, by takie wydania spełniały wymagania nałożone przez ZKDP – mówił Rafał Kamiński, szef komisji ZDKP ds. prasy cyfrowej. Wspomniane wymagania dotyczą np. tego, ile zawartości z papierowej gazety ma się znajdować w wydaniu cyfrowym.

Wszystko wskazuje na to, że zmiany wejdą w życie już od 2012 r. Do monitorowanych przez ZKDP danych sprzedażowych podawanych łącznie jako jedna wielkość (tzw. sprzedaż lub rozpowszechnianie płatne tytułu) po Nowym Roku wydawnictwa wciąż będą jednak mogły zaliczać wśród edycji elektronicznych tylko sprzedane e-wydania. Stanie się tak, bo jeszcze brakuje standardów, które pozwoliłyby na równi traktować informacje o liczbie sprzedanych wydań np. na iPada z tymi o liczbie sprzedanych egzemplarzy papierowych.

334mln dol.

Bedzie wart rynek gazet w Polsce w 2015 r. wg PwC

W przypadku wersji na tablety do deklaracji będzie natomiast można wpisywać na początku tylko wyniki dla wydań sprzedawanych przez AppStore, bo inne systemy nie dają możliwości robienia podliczeń, jakich wymaga ZKDP. Cyfrowa rewolucja w prasie nadchodzi, ale powoli.

Z najnowszych badań przeprowadzonych przez The University of Missouri School of Journalism oraz Reynolds Journalism Institute wynika, że ponad połowa wydawców gazet w USA wciąż deklaruje, że z cyfrowych mediów (czyli Internetu) pochodzi mniej niż 9 proc. ich przychodów. Tylko 5 proc. deklaruje, że takie wpływy stanowią już 25 proc. wszystkich. Statystycznie więcej niż jedna gazeta na pięć wciąż pozyskuje 90 proc. lub więcej swoich przychodów z "papieru".

Coraz więcej z sieci

Wydawcy oczekują jednak, że w ciągu trzech lat sytuacja się zmieni: tylko 20 proc. spodziewa się, że za trzy lata mniej niż 10 proc. ich wpływów będzie pochodziło spoza "papieru". Jedna piąta deklaruje już jednak, że w ciągu trzech lat z cyfrowych mediów ma pochodzić 10-14 proc. ich całkowitych wpływów.

– Wydawcy prasy są coraz częściej zmuszani do poszukiwania nowych przychodów w wydaniach internetowych, gdzie treści uniwersalne finansowane są głównie dzięki reklamie, podczas gdy sekcje specjalistyczne utrzymują się dzięki płatnemu dostępowi. Wobec postępującej migracji z prasy tradycyjnej do Internetu, tytuły prasowe, które nie wykorzystają obecności w sieci, powinny liczyć się ze znacznymi stratami udziałów w rynku, gdyż już ponad jedna trzecia dorosłych Polaków deklaruje regularne czytanie internetowych wydań tytułów prasowych – mówi Tomasz Kociołek, menedżer w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki PricewaterhouseCoopers w komentarzu do raportu PwC na temat rynku mediów i rozrywki.

Wynika z niego, że gros wpływów wydawców wciąż będzie pochodzić z działalności na papierze – w tym roku tradycyjne wydania gazet zapewnią im na całym świecie 152,2 mld dol., podczas gdy cyfrowe – 14,1 mld dol. Cyfrowy rynek będzie jednak systematycznie się rozwijał i za cztery lata te wpływy będą wynosiły odpowiednio 163,2 mld dol. i 23,4 mld dol.

– Będziemy obserwować dalszy rozwój płatnego dostępu do zasobów online oraz dystrybucji treści do urządzeń mobilnych, co wpłynie na zmianę struktury wydatków czytelników – mówi Tomasz Kociołek. W Polsce wpływy z opłat uiszczanych przez czytelników za wydania cyfrowe są na razie według PwC niższe niż 0,5 mln dol. rocznie. W 2015 roku mają już jednak sięgnąć 2 mln dol.

Mimo że Polski rynek wciąż stawia dopiero pierwsze kroki w cyfrowym biznesie wydawniczym, wydawcy w burzliwej atmosferze tworzą tu już regulacje dotyczące ich działalności cyfrowej. Wczoraj na zjeździe Związku Kontroli Dystrybucji Prasy podjęli pierwszą w historii tej organizacji uchwałę o wprowadzeniu nowej klasyfikacji wydań, która będzie obejmowała już nie tylko elektroniczne wydania odwzorowujące papierowe wersje, ale także np. liczbę odbiorców multimedialnych wydań na tablety, a nawet internetowe publikacje wydawców niezwiązane z gazetą.

Pozostało 87% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie