Małe stacje przejmują władzę

Niszowe kanały mogą w tym roku zgarnąć prawie jedną czwartą rynku reklamy telewizyjnej

Publikacja: 05.03.2012 01:57

Małe stacje przejmują władzę

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

Z pod­su­mo­wa­nia, ja­kie przy­go­to­wał dla „Rz" dom sprze­da­ży re­klam w me­diach te­ma­tycz­nych At Me­dia, wy­ni­ka, że w ubie­głym ro­ku ma­łe te­ma­tycz­ne sta­cje za­gar­nę­ły z ryn­ku re­kla­my te­le­wi­zyj­nej już ok. 750 mln zł. Zda­niem bro­ke­ra łącz­ne przy­cho­dy ka­na­łów te­ma­tycz­nych wzro­sły w ubie­głym ro­ku o po­nad 20 proc., a to już mniej więcej jed­na pią­ta tor­tu re­kla­my te­le­wi­zyj­nej.

– Ozna­cza to, że mar­ke­te­rzy prze­zna­czy­li na kam­pa­nie w sta­cjach te­ma­tycz­nych ok. trzy czwar­te mi­liar­da zło­tych net­to – sza­cu­je Mar­cin Bo­rosz­ko, pre­zes At Me­dia Gro­up. Jak do­da­je, trend bę­dzie wi­docz­ny ta­kże w tym ro­ku.

– Nie tyl­ko nie wi­dać od­wro­tu od tych ten­den­cji, ale mo­żna też pro­gno­zo­wać ich wzmoc­nie­nie. Ko­lej­ne de­biu­ty w seg­men­cie te­le­wi­zji spro­fi­lo­wa­nych, pod­wy­żka cen re­klam w sta­cjach z port­fo­lio At­ Me­dia, wi­dow­nia od­pły­wa­ją­ca od ogól­no­pol­skich an­ten, a ta­kże efekt cy­fry­za­cji prze­ło­żą się w tym ro­ku na so­lid­ny dwu­cy­fro­wy wzrost na­sze­go seg­men­tu – mó­wi.

Po­dob­nie sza­cu­ją in­ne fir­my. Dom me­dio­wy Star­link po­li­czył, że w 2011 ro­ku wpły­wy re­kla­mo­we ni­szo­wych ka­na­łów te­ma­tycz­nych wy­nio­sły ok. 730 mln zł i by­ły o nie­ca­łe 19 proc. wy­ższe niż rok wcze­śniej, choć ca­ły ry­nek re­kla­my te­le­wi­zyj­nej wzrósł za­le­d­wie o 0,6 proc. – Udział ka­na­łów te­ma­tycz­nych w ryn­ku re­kla­my te­le­wi­zyj­nej w 2011 r. mógł wy­no­sić już 22 – 23 proc. Na ko­niec te­go ro­ku się­gnie już 25 proc. i da­lej bę­dzie rósł – sza­co­wał dla „Rz" Piotr Bień­ko, wi­ce­pre­zes do­mu me­dio­we­go Co­de­me­dia.

We­dług Mar­ci­na Bo­rosz­ki przy za­ło­że­niu utrzy­ma­nia obec­nej ko­niunk­tu­ry go­spo­dar­czej wy­dat­ki w seg­men­cie te­le­wi­zji te­ma­tycz­nych w 2012 r. wzro­sną o ok. 15 proc. – To przy ok. 2-proc. spad­ku in­we­sty­cji w sta­cje ogól­no­pol­skie, bę­dzie ozna­cza­ło udział na­sze­go seg­men­tu na po­zio­mie ok. 23 – 24 proc. – uwa­ża.

Wzro­st wy­dat­ków na re­kla­mę w ka­na­łach ni­szo­wych to sku­tek ich ro­sną­cej wi­dow­ni, któ­ra za­czy­na być co­raz po­wa­żniej­szą kon­ku­ren­cją dla wi­dzów tzw. wiel­kiej czwór­ki: TVP 1, TVP 2, TVN i Pol­sa­tu. Łącz­ny udział w wi­dow­ni tych czte­rech sta­cji w 2011 r. wy­no­sił we­dług Nie­lsen Au­dien­ce Me­asu­re­ment 60,16 proc. Rok wcze­śniej by­ło to 62,89 proc.

Udział wiel­kiej czwór­ki w wi­dow­ni w gru­pie wi­dzów naj­bar­dziej in­te­re­su­ją­cych re­kla­mo­daw­ców (16 – 49 lat) wy­no­sił 58,04 proc. We­dług At Me­dia, je­śli na ryn­ku te­le­wi­zyj­nym utrzy­ma­ją się tren­dy wi­docz­ne w ostat­nich dwóch la­tach, w tym ro­ku ten od­se­tek spad­nie do 54,5 proc.

Zda­niem Bo­rosz­ki wie­le zmie­ni na ryn­ku cy­fry­za­cja na­ziem­nej te­le­wi­zji, któ­ra w pierw­szym eta­pie (do po­ło­wy przy­szłe­go ro­ku) ma dać wszyst­kim Po­la­kom do­stęp do po­nad 20 bez­płat­nych sta­cji o ogól­no­pol­skim za­się­gu. Do­tych­czas by­ło ich co naj­wy­żej kil­ka. W nie­któ­rych ob­sza­rach ze zwy­kłej da­cho­wej an­te­ny wi­dzo­wie mo­gli oglą­dać tyl­ko trzy: TVP 1, TVP 2 i Pol­sat.

– Cy­fry­za­cja, któ­ra już w tym ro­ku za­gę­ści oto­cze­nie kon­ku­ren­cyj­ne czte­rem naj­więk­szym sta­cjom, bę­dzie mia­ła po­zy­tyw­ne prze­ło­że­nie na ry­nek ka­na­łów te­ma­tycz­nych. Od­bie­rze te­le­wi­zjom ogól­no­pol­skim ich uni­kal­ny do­tąd atut – czy­li prze­wa­gę kon­ku­ren­cyj­ną na po­lu za­się­gu (obej­mu­ją­ce­go ca­łą Pol­skę). 30 proc. Po­la­ków, któ­rzy nie ma­ją do­stę­pu do ka­bló­wek i plat­form, zy­ska na­gle do­stęp do kil­ku­na­stu w miej­sce kil­ku ka­na­łów te­le­wi­zyj­nych – uwa­ża Bo­rosz­ko.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie