Reklama
Rozwiń

Małe stacje przejmują władzę

Niszowe kanały mogą w tym roku zgarnąć prawie jedną czwartą rynku reklamy telewizyjnej

Publikacja: 05.03.2012 01:57

Małe stacje przejmują władzę

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

Z pod­su­mo­wa­nia, ja­kie przy­go­to­wał dla „Rz" dom sprze­da­ży re­klam w me­diach te­ma­tycz­nych At Me­dia, wy­ni­ka, że w ubie­głym ro­ku ma­łe te­ma­tycz­ne sta­cje za­gar­nę­ły z ryn­ku re­kla­my te­le­wi­zyj­nej już ok. 750 mln zł. Zda­niem bro­ke­ra łącz­ne przy­cho­dy ka­na­łów te­ma­tycz­nych wzro­sły w ubie­głym ro­ku o po­nad 20 proc., a to już mniej więcej jed­na pią­ta tor­tu re­kla­my te­le­wi­zyj­nej.

– Ozna­cza to, że mar­ke­te­rzy prze­zna­czy­li na kam­pa­nie w sta­cjach te­ma­tycz­nych ok. trzy czwar­te mi­liar­da zło­tych net­to – sza­cu­je Mar­cin Bo­rosz­ko, pre­zes At Me­dia Gro­up. Jak do­da­je, trend bę­dzie wi­docz­ny ta­kże w tym ro­ku.

– Nie tyl­ko nie wi­dać od­wro­tu od tych ten­den­cji, ale mo­żna też pro­gno­zo­wać ich wzmoc­nie­nie. Ko­lej­ne de­biu­ty w seg­men­cie te­le­wi­zji spro­fi­lo­wa­nych, pod­wy­żka cen re­klam w sta­cjach z port­fo­lio At­ Me­dia, wi­dow­nia od­pły­wa­ją­ca od ogól­no­pol­skich an­ten, a ta­kże efekt cy­fry­za­cji prze­ło­żą się w tym ro­ku na so­lid­ny dwu­cy­fro­wy wzrost na­sze­go seg­men­tu – mó­wi.

Po­dob­nie sza­cu­ją in­ne fir­my. Dom me­dio­wy Star­link po­li­czył, że w 2011 ro­ku wpły­wy re­kla­mo­we ni­szo­wych ka­na­łów te­ma­tycz­nych wy­nio­sły ok. 730 mln zł i by­ły o nie­ca­łe 19 proc. wy­ższe niż rok wcze­śniej, choć ca­ły ry­nek re­kla­my te­le­wi­zyj­nej wzrósł za­le­d­wie o 0,6 proc. – Udział ka­na­łów te­ma­tycz­nych w ryn­ku re­kla­my te­le­wi­zyj­nej w 2011 r. mógł wy­no­sić już 22 – 23 proc. Na ko­niec te­go ro­ku się­gnie już 25 proc. i da­lej bę­dzie rósł – sza­co­wał dla „Rz" Piotr Bień­ko, wi­ce­pre­zes do­mu me­dio­we­go Co­de­me­dia.

We­dług Mar­ci­na Bo­rosz­ki przy za­ło­że­niu utrzy­ma­nia obec­nej ko­niunk­tu­ry go­spo­dar­czej wy­dat­ki w seg­men­cie te­le­wi­zji te­ma­tycz­nych w 2012 r. wzro­sną o ok. 15 proc. – To przy ok. 2-proc. spad­ku in­we­sty­cji w sta­cje ogól­no­pol­skie, bę­dzie ozna­cza­ło udział na­sze­go seg­men­tu na po­zio­mie ok. 23 – 24 proc. – uwa­ża.

Reklama
Reklama

Wzro­st wy­dat­ków na re­kla­mę w ka­na­łach ni­szo­wych to sku­tek ich ro­sną­cej wi­dow­ni, któ­ra za­czy­na być co­raz po­wa­żniej­szą kon­ku­ren­cją dla wi­dzów tzw. wiel­kiej czwór­ki: TVP 1, TVP 2, TVN i Pol­sa­tu. Łącz­ny udział w wi­dow­ni tych czte­rech sta­cji w 2011 r. wy­no­sił we­dług Nie­lsen Au­dien­ce Me­asu­re­ment 60,16 proc. Rok wcze­śniej by­ło to 62,89 proc.

Udział wiel­kiej czwór­ki w wi­dow­ni w gru­pie wi­dzów naj­bar­dziej in­te­re­su­ją­cych re­kla­mo­daw­ców (16 – 49 lat) wy­no­sił 58,04 proc. We­dług At Me­dia, je­śli na ryn­ku te­le­wi­zyj­nym utrzy­ma­ją się tren­dy wi­docz­ne w ostat­nich dwóch la­tach, w tym ro­ku ten od­se­tek spad­nie do 54,5 proc.

Zda­niem Bo­rosz­ki wie­le zmie­ni na ryn­ku cy­fry­za­cja na­ziem­nej te­le­wi­zji, któ­ra w pierw­szym eta­pie (do po­ło­wy przy­szłe­go ro­ku) ma dać wszyst­kim Po­la­kom do­stęp do po­nad 20 bez­płat­nych sta­cji o ogól­no­pol­skim za­się­gu. Do­tych­czas by­ło ich co naj­wy­żej kil­ka. W nie­któ­rych ob­sza­rach ze zwy­kłej da­cho­wej an­te­ny wi­dzo­wie mo­gli oglą­dać tyl­ko trzy: TVP 1, TVP 2 i Pol­sat.

– Cy­fry­za­cja, któ­ra już w tym ro­ku za­gę­ści oto­cze­nie kon­ku­ren­cyj­ne czte­rem naj­więk­szym sta­cjom, bę­dzie mia­ła po­zy­tyw­ne prze­ło­że­nie na ry­nek ka­na­łów te­ma­tycz­nych. Od­bie­rze te­le­wi­zjom ogól­no­pol­skim ich uni­kal­ny do­tąd atut – czy­li prze­wa­gę kon­ku­ren­cyj­ną na po­lu za­się­gu (obej­mu­ją­ce­go ca­łą Pol­skę). 30 proc. Po­la­ków, któ­rzy nie ma­ją do­stę­pu do ka­bló­wek i plat­form, zy­ska na­gle do­stęp do kil­ku­na­stu w miej­sce kil­ku ka­na­łów te­le­wi­zyj­nych – uwa­ża Bo­rosz­ko.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama