Media społecznosciowe z coraz wyższymi wpływami

Reklama graficzna będzie w tym roku rosła na świecie m.in. dzięki serwisom społecznościowym. Firmy wydadzą 7 dol. na każdego ich użytkownika.

Publikacja: 09.01.2014 02:29

Media społecznosciowe z coraz wyższymi wpływami

Foto: Bloomberg

Najwięcej przedsiębiorcy wydadzą oczywiście w USA. Tam – jak właśnie podała organizacja IAB – reklama internetowa w trzecim kwartale pobiła rekord. Przyniosła firmom działającym w sieci 10,7 mld dol., o 15 proc. więcej niż przed rokiem.

W Ameryce Północnej w 2013 roku na jednego użytkownika serwisów społecznościowych przypadało 26,05 dol. wpływów reklamowych. W naszym regionie – Europie Środkowej i Wschodniej – było to tylko 1,87 dol. (patrz: wykres), wynika z  najnowszych obliczeń serwisu eMarketer. A przecież wydatki uwzględniane przez eMarketera nie obejmują każdego odnotowywanego przez użytkownika portalu społecznościowego działania reklamowego. Poza obliczeniami pozostają np. wszelkie sponsorowane wpisy w komentarzach lub fanpage'ach marek.

Ameryka na czele rankingu

Globalnie wydatki na reklamę w mediach społecznościowych w przeliczeniu na jednego użytkownika będą w ciągu dwóch kolejnych lat rosły. W 2013 roku wynosiły 6,18 dol., w tym sięgną 6,97 dol., a w 2015 roku dobiją do 7,98 dol. Liderem wciąż będzie wtedy Ameryka Północna, gdzie jedna osoba korzystająca z portali społecznościowych przyciągnie już prawie 40 dol. Utrzyma się różnica między liderem a pozostałymi regionami. W Europie Zachodniej jeden użytkownik mediów społecznościowych będzie wówczas „wyceniany" na 16,17 dol., w rejonie Azji i Pacyfiku – na 4,12 dol., a w naszej części Europy – na 2,54 dol., czyli wciąż poniżej średniej światowej.

64 mln zł wartość wydatków na reklamę w mediach społecznościowych w Polsce w I połowie 2013 roku

Optymistyczne dane eMarketera dotyczące mediów społecznościowych potwierdzają inne firmy. – Internet jest wciąż najszybciej rosnącym medium. W 2013 roku globalne wydatki na reklamę w sieci skoczyły o 15,8 proc. W latach 2014–2016 będą rosły średnio o 15 proc. rocznie – prognozuje grupa domów mediowych ZenithOptimedia. Precyzuje przy tym, że reklama graficzna, której szeroka definicja obejmuje też media społecznościowe i wideo online, rośnie najszybciej. – O 19 proc. rocznie, częściowo dzięki błyskawicznemu wzrostowi wydatków na reklamę w serwisach społecznościowych, które rosną o 28 proc. rocznie – podają analitycy ZenithOptimedia.

Reklamowy boom w Polsce

Podobna tendencja jest widoczna i w naszym kraju. – Nadal dynamicznie rosną wydatki na reklamę wideo online, a także umacnia się pozycja mediów społecznościowych, dzięki czemu reklama graficzna jest liderem dynamiki – podawało IAB Polska w swoim cyklicznym podsumowaniu rynku reklamy w sieci IAB AdEx, przygotowanym wspólnie z PwC. Według tych danych w mediach społecznościowych firmy lokowały w Polsce w I półroczu 2013 roku aż o 74 proc. więcej niż przed rokiem. Było to w sumie 5,3 proc. wszystkich pieniędzy wydawanych na promowanie się w Internecie, czyli ok. 64 mln zł.

Dwa największe serwisy społecznościowe – Facebook i nk.pl – miały w naszym kraju odpowiednio 15,6 mln oraz 7,48 mln użytkowników – i oba mieściły się w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych w Polsce, wynika z ostatniego badania Megapanel PBI/Gemius.

Azja nadaje dynamikę społecznościom

Choć w branży pojawiają się już głosy mówiące o powolnym dojrzewaniu Facebooka na bardziej rozwiniętych rynkach, w statystykach na razie nie widać słabnięcia tego największego na świecie międzynarodowego portalu. Sektor mediów społecznościowych jest mocno wspierany przez rynek azjatycki, gdzie działają tacy giganci, jak platforma QZone, Pengyou czy Renren. Facebook po trzecim kwartale 2013 roku miał ok. 1,2 mld użytkowników miesięcznie, czyli o 18 proc. więcej niż rok temu.

Na całym świecie użytkowników serwisów społecznościowych mogło być na koniec tego roku 1,73 mld, wynika z ubiegłorocznych danych eMarketera. Do końca 2017 roku liczba ta wzrośnie aż do 2,55 mld, przy czym ponad połowę będą wtedy stanowić użytkownicy z rejonu Azji i Pacyfiku. Globalne tempo wzrostu liczby użytkowników takich portali będzie już wtedy jednak tylko jednocyfrowe.

Najwięcej przedsiębiorcy wydadzą oczywiście w USA. Tam – jak właśnie podała organizacja IAB – reklama internetowa w trzecim kwartale pobiła rekord. Przyniosła firmom działającym w sieci 10,7 mld dol., o 15 proc. więcej niż przed rokiem.

W Ameryce Północnej w 2013 roku na jednego użytkownika serwisów społecznościowych przypadało 26,05 dol. wpływów reklamowych. W naszym regionie – Europie Środkowej i Wschodniej – było to tylko 1,87 dol. (patrz: wykres), wynika z  najnowszych obliczeń serwisu eMarketer. A przecież wydatki uwzględniane przez eMarketera nie obejmują każdego odnotowywanego przez użytkownika portalu społecznościowego działania reklamowego. Poza obliczeniami pozostają np. wszelkie sponsorowane wpisy w komentarzach lub fanpage'ach marek.

Pozostało 82% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie