Najwięcej przedsiębiorcy wydadzą oczywiście w USA. Tam – jak właśnie podała organizacja IAB – reklama internetowa w trzecim kwartale pobiła rekord. Przyniosła firmom działającym w sieci 10,7 mld dol., o 15 proc. więcej niż przed rokiem.
W Ameryce Północnej w 2013 roku na jednego użytkownika serwisów społecznościowych przypadało 26,05 dol. wpływów reklamowych. W naszym regionie – Europie Środkowej i Wschodniej – było to tylko 1,87 dol. (patrz: wykres), wynika z najnowszych obliczeń serwisu eMarketer. A przecież wydatki uwzględniane przez eMarketera nie obejmują każdego odnotowywanego przez użytkownika portalu społecznościowego działania reklamowego. Poza obliczeniami pozostają np. wszelkie sponsorowane wpisy w komentarzach lub fanpage'ach marek.
Ameryka na czele rankingu
Globalnie wydatki na reklamę w mediach społecznościowych w przeliczeniu na jednego użytkownika będą w ciągu dwóch kolejnych lat rosły. W 2013 roku wynosiły 6,18 dol., w tym sięgną 6,97 dol., a w 2015 roku dobiją do 7,98 dol. Liderem wciąż będzie wtedy Ameryka Północna, gdzie jedna osoba korzystająca z portali społecznościowych przyciągnie już prawie 40 dol. Utrzyma się różnica między liderem a pozostałymi regionami. W Europie Zachodniej jeden użytkownik mediów społecznościowych będzie wówczas „wyceniany" na 16,17 dol., w rejonie Azji i Pacyfiku – na 4,12 dol., a w naszej części Europy – na 2,54 dol., czyli wciąż poniżej średniej światowej.
64 mln zł wartość wydatków na reklamę w mediach społecznościowych w Polsce w I połowie 2013 roku
Optymistyczne dane eMarketera dotyczące mediów społecznościowych potwierdzają inne firmy. – Internet jest wciąż najszybciej rosnącym medium. W 2013 roku globalne wydatki na reklamę w sieci skoczyły o 15,8 proc. W latach 2014–2016 będą rosły średnio o 15 proc. rocznie – prognozuje grupa domów mediowych ZenithOptimedia. Precyzuje przy tym, że reklama graficzna, której szeroka definicja obejmuje też media społecznościowe i wideo online, rośnie najszybciej. – O 19 proc. rocznie, częściowo dzięki błyskawicznemu wzrostowi wydatków na reklamę w serwisach społecznościowych, które rosną o 28 proc. rocznie – podają analitycy ZenithOptimedia.