Kary dla Orange i Radia Maryja

Sportowy kanał dostał od Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji 50 tys. zł kary za pokazanie reklamy piwa, a Radio Maryja – 30 tys,. zł, za ukryte działania promocyjne

Publikacja: 29.04.2014 13:17

Kary dla Orange i Radia Maryja

Foto: Fotorzepa, Jakub Kamiński

Kanał Orange Sport zdaniem KRRiT naruszył ustawę o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi pokazując 26 października tuż przed godziną 20:00.

- Telewizja Orange Sport jest programem wyspecjalizowanym w tematyce sportowej, która w odczuciu społecznym kojarzona jest z propagowaniem zdrowego trybu życia. Emitowanie reklamy piwa w czasie ustanowionym przez ustawodawcę jako chroniony, w telewizji o takim profilu jest szczególnie naganne – podała KRRiT, zaznaczając, że  nie wymierzyła maksymalnej kary, bo nadawcy dotychczas nie zdarzały się takie naruszenia.

Orange Sport złożyło też wyjaśnienia i wprowadziło nowe procedury, które mają wykluczyć w przyszłości podobne sytuacje.

Radio Maryja dostało niższą karę za inne działania. Chodziło o audycje nadawane 20 września 2013 roku w godzinach 7:00-9:00 i 20:00-22:00.

- Analiza wykazała, że wyemitowane dwukrotnie w tych godzinach wystąpienie o. Tadeusza Rydzyka zawierało sformułowania o zabarwieniu promocyjnym, których celem było osiągnięcie przez nadawcę skutku reklamowego. Taki przekaz, niewyodrębniony wyraźnie w programie i nieoznaczony w sposób niebudzący wątpliwości, iż jest reklamą i nie pochodzi od nadawcy, może wprowadzać odbiorców w błąd, co do swojego charakteru. Szczególnie rażące jest naruszenie tej ostatniej przesłanki przez nadawcę, który posiada status nadawcy społecznego i zgodnie z art. 4 pkt 10 nie nadaje przekazów handlowych – podała KRRiT.

Radio Maryja naruszyło przepisy ustawy o radiofonii i telewizji w zakresie emisji  ukrytego przekazu handlowego. - Nadawca nie zaniechał tego typu przekazów, a jego działanie w tym zakresie nabiera charakteru powtarzalnego – zauważyła KRRiT.

Kanał Orange Sport zdaniem KRRiT naruszył ustawę o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi pokazując 26 października tuż przed godziną 20:00.

- Telewizja Orange Sport jest programem wyspecjalizowanym w tematyce sportowej, która w odczuciu społecznym kojarzona jest z propagowaniem zdrowego trybu życia. Emitowanie reklamy piwa w czasie ustanowionym przez ustawodawcę jako chroniony, w telewizji o takim profilu jest szczególnie naganne – podała KRRiT, zaznaczając, że  nie wymierzyła maksymalnej kary, bo nadawcy dotychczas nie zdarzały się takie naruszenia.

Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Chińczycy przegrali w sądzie w USA w sprawie TikToka. Co dalej z aplikacją?