Reklama w sieci na drodze do 2,7 mld zł

W I kwartale wydatki?na reklamę w sieci wzrosły zaledwie o 7 proc. Całorocznie rynek ma jednak szansę nawet na ponad 11-proc. wzrost, do 2,7 mld zł. Branża czeka na wybór nowej firmy badającej ruch w sieci.

Publikacja: 02.07.2014 04:05

Reklama w sieci na drodze do 2,7 mld zł

Foto: Bloomberg

Wpływy z promocji w internecie w I kw. wynosiły 573,9 mln zł. Jednak według organizacji IAB Polska, która wspólnie z PwC co kwartał podlicza rynek reklamy w sieci, 7 proc. jej wzrostu (przy 10-proc. dynamice w całym ubiegłym roku) to nie powód do zmartwień, bo w tradycyjnie słabszym w reklamie I kwartale ubiegłego roku rynek wzrósł niewiele szybciej – o 9 proc.

– Jeżeli PKB będzie się dalej umacniać i sytuacja polityczno-gospodarcza w Polsce i regionie będzie sprzyjająca, rok 2014 powinien przełożyć się na kolejny dwucyfrowy wzrost wartości, która może przekroczyć 2,7 mld zł – komentuje Paweł Kolenda, dyrektor ds. badań IAB Polska.

To oznaczałoby wzrost rynku reklamy internetowej w Polsce nawet o ponad 11 proc., bo w 2013 r. IAB Polska i PwC szacowały go na 2,43 mld zł.

Najwięcej, 42 proc. wszystkich wpływów przyniosła branży w I kw. reklama graficzna. Wyszukiwarki i ogłoszenia internetowe zachowały udział w rynku sprzed roku (odpowiednio 37 proc. i 16 proc.), o 1 pkt proc. spadł za to udział w reklamowym torcie reklam wysyłanych e-mailowo (do 5 proc.).

– Wart odnotowania jest dalszy dynamiczny wzrost wydatków na reklamę mobilną, która ponownie osiągnęła trzycyfrowy wzrost względem roku wcześniejszego – podaje IAB Polska w komentarzu do reklamowego raportu AdEx.

Reklama
Reklama

W branży nadchodzi czas sporych, zapowiadanych już od dawna zmian. Wczoraj należąca m.in. do Grupy Onet, Interii, Agory i Grupy WP spółka Polskie Badania Internetu, zlecająca badania ruchu w polskiej sieci (Megapanel, wykonywany obecnie przez Gemiusa), podała, że do konkursu na nowego wykonawcę badań zgłosiło się pięć firm. Są to: comScore, Gemius, GfK Polonia, MillwardBrown Nielsen. PBI zdecydowała o przeprowadzeniu konkursu już ponad rok temu. Wstępne zainteresowanie udziałem w nim zgłosiło wtedy siedem firm.

Kiedy PBI w końcu wybierze nowego wykonawcę Megapanelu? – W sierpniu opublikujemy tzw. krótką listę firm, z którymi przejdziemy do negocjacji warunków współpracy – mówi „Rz" Andrzej Garapich, prezes PBI. Rozstrzygnięcie konkursu najwcześniej we wrześniu.

Wpływy z promocji w internecie w I kw. wynosiły 573,9 mln zł. Jednak według organizacji IAB Polska, która wspólnie z PwC co kwartał podlicza rynek reklamy w sieci, 7 proc. jej wzrostu (przy 10-proc. dynamice w całym ubiegłym roku) to nie powód do zmartwień, bo w tradycyjnie słabszym w reklamie I kwartale ubiegłego roku rynek wzrósł niewiele szybciej – o 9 proc.

– Jeżeli PKB będzie się dalej umacniać i sytuacja polityczno-gospodarcza w Polsce i regionie będzie sprzyjająca, rok 2014 powinien przełożyć się na kolejny dwucyfrowy wzrost wartości, która może przekroczyć 2,7 mld zł – komentuje Paweł Kolenda, dyrektor ds. badań IAB Polska.

Reklama
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama