Przetasowanie w rankingu największych platform

Z 20 mln klientów platforma cyfrowa Sky Europe, która powstanie po planowanej ?fuzji BSkyB, Sky Italia i Sky Deutschland, może się stać największym dystrybutorem cyfrowej telewizji w Europie.

Publikacja: 28.07.2014 11:59

Na Starym Kontynencie rynek usług telewizyjnych oferowanych przez kablówki, platformy satelitarne i

Na Starym Kontynencie rynek usług telewizyjnych oferowanych przez kablówki, platformy satelitarne i innych operatorów już się nasycił.

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz Rafał Guz

Ogłoszone przez BSkyB plany, które zakładają zintegrowanie w jeden paneuropejski koncern tych trzech operatorów (transakcja ma kosztować brytyjskiego operatora satelitarnego 9,09 mld dol.), spowodują, że nowo powstała platforma Sky Europe może nawet przegonić pod względem przychodów obecnego lidera tego segmentu, czyli grupę Liberty Global Europe.

Według opublikowanego właśnie raportu o europejskim rynku audiowizualnym, autorstwa Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego (EOA), Liberty Global Europe miało w 2013 roku 10,5 mld euro przychodów, BSkyB (drugi co do wielkości przychodów europejski operator cyfrowej telewizji) – 8,49 mld euro, Sky Italia – 2,92 mld euro (i miejsce czwarte), a Sky Deutschland – 1,55 mld euro ?(i miejsce siódme).

Według analityków Goldmana Sachsa do 2017 roku fuzja trzech platform przyniesie im 170 mln dol. korzyści.

Z zestawienia EOA wynika, że polski operator platformy cyfrowej niebędący częścią międzynarodowej grupy, czyli Cyfrowy Polsat, zajmuje 14. pozycję pod względem wielkości przychodów w Europie (z 701 mln euro). Platforma nc+ (z przychodami, które wynosiły, według informacji przekazanych przez TVN, ok. 530 mln euro) czy UPC Polska zostały wliczone jako składowe wyniku swoich właścicieli: Grupy Canal+ i Liberty Global Europe.

Z raportu wynika, że przychody nadawców i operatorów telewizyjnych w Europie w ubiegłym roku były stabilne. 19 największych grup zaraportowało łącznie wpływy ?o 1 proc. wyższe niż rok wcześniej (jednak podczas gdy operatorzy płatnej telewizji odnotowali mały, 1,5-proc. wzrost przychodów, nadawcy finansujący się głównie z reklam mieli wpływy o 0,1 proc. niższe niż w 2012 r.).

EOA podsumowało też największe grupy audiowizualne świata.

Pierwszą piątkę stanowią koncerny amerykańskie (patrz: wykres). Na czele rankingu według przychodów znajduje się operator płatnej telewizji DirecTV z przychodami na poziomie 31,75 mld dol.

W Polsce koncerny zaliczające się do tej grupy odnotowały łącznie 3,7 mld euro, o 3,3 proc. mniej niż przed rokiem, a pracowało na to prawie ?27 tys. osób.

Europejskie firmy przyniosły w 2013 r. 12,5 proc. przychodów wypracowanych przez 50 największych na świecie przedsiębiorstw z sektora telewizyjnego, kinowego, wideo na żądanie, muzycznego i gier wideo. Jeszcze w 2009 roku było to 17,1 proc.

W krajach Unii Europejskiej pracowało w nich na ubiegłoroczne przychody prawie 640 tys. ludzi. Gros wpływów branży liczonych globalnie generują oczywiście koncerny amerykańskie.

Ogłoszone przez BSkyB plany, które zakładają zintegrowanie w jeden paneuropejski koncern tych trzech operatorów (transakcja ma kosztować brytyjskiego operatora satelitarnego 9,09 mld dol.), spowodują, że nowo powstała platforma Sky Europe może nawet przegonić pod względem przychodów obecnego lidera tego segmentu, czyli grupę Liberty Global Europe.

Według opublikowanego właśnie raportu o europejskim rynku audiowizualnym, autorstwa Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego (EOA), Liberty Global Europe miało w 2013 roku 10,5 mld euro przychodów, BSkyB (drugi co do wielkości przychodów europejski operator cyfrowej telewizji) – 8,49 mld euro, Sky Italia – 2,92 mld euro (i miejsce czwarte), a Sky Deutschland – 1,55 mld euro ?(i miejsce siódme).

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie