Polacy chętnie korzystają z cyfrowej rozrywki

Jesteśmy europejskimi liderami pod względem oglądania i słuchania materiałów rozrywkowych na smartfonach, tabletach i smart TV.

Publikacja: 17.07.2016 19:14

Polacy chętnie korzystają z cyfrowej rozrywki

Foto: Fotorzepa, Dominik Pisarek

W korzystaniu z cyfrowej rozrywki nie można Polski zaliczyć do krajów rozwijających się – wynika z raportu S&P Global Market Intelligence. Polscy konsumenci tak samo chętnie przyswajają sobie korzystanie z urządzeń łączących się z internetem, jak mieszkańcy największych rynków Europy Zachodniej – komentują w raporcie analitycy z SNL Kagan.

Wynika z niego, że – po pierwsze – aż 83 proc. polskich internautów ma smartfona, 53 proc. – tablet, a 41 proc. – smart TV, a to odsetki porównywalne do odnotowywanych w krajach Europy Zachodniej. Najwyższy odsetek internautów korzystających ze smartfona i tabletu mają Włochy: odpowiednio 94 i 71 proc., a smart TV najwięcej jest procentowo właśnie w Polsce i we Francji: 41 proc.

Polscy fani smart TV

Dość niespodziewanie okazujemy się też zwolennikami VoD (wideo na żądanie). Już sześciu na dziesięciu polskich internautów korzysta z jakiejś formy internetowego VoD: czy to należącego do nadawców (jak Player, Ipla czy TVP VoD), czy do operatorów płatnej telewizji. Odstajemy jednak od krajów zachodniej Europy pod względem częstotliwości korzystania z takich usług. Tylko 18 proc. widzów VoD przyznaje, że sięga po nie przynajmniej raz w tygodniu, podczas gdy w Niemczech, we Francji, Włoszech i w Wielkiej Brytanii analogiczne odsetki wahają się od 25 do 44 proc. (najwięcej regularnych użytkowników VoD ma Wielka Brytania).

Co ciekawe, wypadamy także bardzo dobrze w przypadku odtwarzania internetowych serwisów wideo na smart TV. Robi tak aż 43 proc. właścicieli takich telewizorów, podczas gdy np. we Francji 15 proc., we Włoszech 20 proc., w Niemczech 27 proc., a w Wielkiej Brytanii 34 proc.

Ten trend wcześniej zaobserwował w tym roku Pentagon Research. Z jego badań wynikało, że już ponad połowa posiadaczy telewizorów z dostępem do sieci w Polsce (smart TV lub connected TV) przynajmniej raz włączyła to urządzenie po to, by obejrzeć jakiś film lub program z serwisu w rodzaju Playera, Ipli czy VoD TVP. – Widać, że ludzie po etapie fascynacji zaczęli używać connected TV do tego, do czego są faktycznie przeznaczone – mówił wtedy „Rzeczpospolitej" Tomasz Sieniutycz z Pentagon Research.

To kluczowa zmiana, bo bolączką producentów smart TV przez długi czas było to, że choć telewizory się sprzedawały, ich właściciele nie podłączali ich do internetu i korzystali z nich jak ze zwykłych odbiorników.

Z danych SNL Kagan wynika też, że częściej niż internauci z bardziej rozwiniętych zachodnich rynków słuchamy przez smart TV muzyki i internetowych stacji radiowych oraz oglądamy filmy kupione lub wypożyczone w postaci cyfrowej. Polską część badania przeprowadzono we wrześniu 2015 r. na grupie 1 tys. internautów.

Po smartfonach nadejdzie moda na gadżety ubieralne

Chociaż rynek smartfonów już się nasyca i ludzie wymieniają je rzadziej niż dotychczas, w Polsce zakup nowego telefonu tego typu wciąż planuje w tym roku aż 40 proc. osób – wynika z badań Accenture. Tablet ma już 37 proc. konsumentów (a kupić planuje dalsze 20 proc.).

Powoli rośnie też zainteresowanie zakupem innych łączących się z internetem nowinek technologicznych. 7 proc. Polaków chce mieć inteligentny zegarek, 8 proc. – opaskę do monitorowania treningów, a 3 proc. – któreś z modnych w tym roku urządzeń pozwalających na przebywanie w wirtualnej rzeczywistości.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku