Za dostęp do serwowanych w internecie na rozmaite sposoby treści wideo płacimy co roku zdecydowanie więcej. W 2021 roku globalnie wydamy na taką rozrywkę już prawie 65 mld dol. i będzie to ponaddwukrotnie więcej niż w ubiegłym. – To są podliczenia łącznych opłat tego typu. Na niektórych rynkach, jak amerykański, skandynawski czy brytyjski, subskrybowanie kilku platform tego typu jest już powszechnym zwyczajem – komentuje Simon Murray, główny analityk Digital TV Research, firmy, która przygotowała prognozy.
W modzie abonamenty
Co ważne dla operatorów takich usług, coraz wyższe wpływy przynosić będą im dające względną stabilność finansową subskrypcje dostępów – wynika z danych. Także w Polsce widzowie internetowego wideo coraz chętniej płacą operatorom miesięczne abonamenty. Z najnowszego badania Video Track domu mediowego MEC wynika, że obecnie na taką formę płatności decyduje się tu prawie jedna trzecia (32 proc.) wszystkich użytkowników płatnego VoD w sieci, podczas gdy rok wcześniej było to 29 proc. W tym samym czasie spada odsetek osób, które wybierają płatności jednorazowe – w ujęciu rocznym obniżył się z 42 proc. do 37 proc., a więc wciąż pozostaje najpopularniejszą formą płatności.
– Wzrosły jednak kwoty, jakie internauci są skłonni zapłacić za oglądanie programów online – już blisko połowa przeznacza na wideo w sieci więcej niż 10 zł miesięcznie, a ponad 16 proc. powyżej 20 zł – zauważają analitycy z MEC. Zdaniem Izabeli Albrychiewicz, prezes MEC, zmiana, jaka nastąpiła w widzach VoD, pokazuje, że nie bez wpływu na postawy internautów przeszedł w Polsce debiut Netfliksa (serwis stosuje subskrypcje i jest, jak na polskie warunki, dość drogi).
Ponad 0,5 mln Polaków płaci za Netfliksa
Najpopularniejszymi serwisami wśród płacących za nie polskich internautów są Ipla (płaci za nią 55 proc. internautów), VoD Onetu (43 proc.) i Player (37 proc.), a także nienależące do programu „Oglądaj legalnie": Cda.pl (opłacany przez 39 proc. internautów), Zalukaj (34 proc.), Kinoman TV (21 proc.) oraz eKino.tv (11 proc.). Używanie Netfliksa deklaruje 10 proc. płacących internautów, czyli - jak wynika z wyliczeń "Rz" - nawet ponad 500 tys. ludzi.
Odbiorcy serwisów VoD w internecie to już 77 proc. polskich internautów – o 4 pkt proc. więcej niż rok wcześniej. Globalnie z serwisów subskrypcyjnych według Digital TV Research na koniec tego roku będzie korzystać 163 mln ludzi, a za pięć lat już 383 mln.