Reklama

Kantar TNS: Co drugi internauta blokuje reklamy

Z przeprowadzonego na 57 rynkach i 70 tys. internautów (1 tys. w Polsce) badania Connected Life firmy Kantar TNS wynika, że programów blokujących reklamy w internecie używa już 51 proc. polskich internautów.

Aktualizacja: 13.10.2016 07:20 Publikacja: 12.10.2016 19:50

Kantar TNS: Co drugi internauta blokuje reklamy

Foto: 123RF

– To najwyższy wynik na całym świecie! Oczywiście niezależnie od kontynentu zaobserwować można trend polegający na tym, że w krajach rozwiniętych liczba osób blokujących reklamy jest stosunkowo wyższa, ale – dla porównania – średnia europejska wynosi jedynie 30 proc. – komentują autorzy raportu.

Liderami młodzi

51 proc. to dużo w porównaniu z poprzednimi badaniami obejmującymi to samo zjawisko, przeprowadzanymi przez inne firmy i instytucje. Z niedawno opublikowanej analizy IAB Polska wynikało, że odsetek internautów korzystających z takich rozwiązań rzeczywiście jest w naszym kraju wysoki i rośnie, ale sięga tylko 36 proc.

Z raportu wynika, że krajami, w których odsetek internautów blokujących reklamy jest wyższy od światowej średniej (wynosi 18 proc.), są m.in. Kanada (31 proc.), Czechy (26 proc.) i Australia (23 proc.).

Na drugim biegunie znajdują się natomiast Birma (1 proc.), RPA (7 proc.) i Korea Południowa (11 proc.).

Najpowszechniej ad-blocki stosowane są wśród użytkowników młodych. Wśród tych w wieku 16–24 i 25–34 lata odsetek sięga 20 proc. – podają autorzy raportu.

Reklama
Reklama

Nie dla śledzenia

To nie pierwsze badanie, z którego wynika, że zbyt liczne i nachalne reklamy w internecie nie podobają się użytkownikom. Także z badania domu mediowego MEC wynikało, że aż 74 proc. osób korzystających z oprogramowania blokującego reklamy jako główny powód podaje to, że ich denerwują (55 proc. deklaruje, że reklamy zasłaniają im treści w internecie, a 44 proc. – że przez nie powoli ładują się strony).

Z badania Connected Life wynika, że ludzie odczuwają dyskomfort także, gdy reklamy „śledzą ich" w internecie.

– Globalnie 30 proc. ludzi nie podoba się to, że marki podążają za nimi w sieci, by oferować reklamy bardziej adekwatne do ich potrzeb. Tylko 13 proc. uważa, że reklamy skrojone na miarę to dobry pomysł – komentują badacze.

Ich zdaniem fakt, że odsetek osób odrzucających reklamy rośnie w krajach rozwiniętych, wskazuje na to, że niechęć ludzi zwiększa się wraz z doświadczeniem, jakie zbierają w tym zakresie.

Pokojowe metody

Choć metody walki z ad-blockami obierane przez wydawców internetowych na świecie bywają różne, branżowa organizacja IAB namawia ich, by wraz z reklamodawcami szukali raczej pokojowych rozwiązań i po prostu lepiej dopasowywali reklamy do potrzeb ludzi.

Z wrześniowych badań IAB Polska wynikało, że 78 proc. polskich użytkowników ad-blocków dopuszcza na różne sposoby komunikacje marketingową.

Reklama
Reklama

Jedna trzecia z nich nie korzysta z blokad we wszystkich używanych przeglądarkach, połowa nie blokuje wszystkich stron WWW, 38 proc. wyłącza ad-blocka, gdy zostanie o to poproszona przez witrynę, a 27 proc. – włącza wybrane strony na tzw. białe listy (czyli wyłącza je spod działania blokad). To wskazuje, że z ad-blockami można wygrać.

Opinia

Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska

Informacja o badaniu Kantar TNS, według którego dramatycznie rośnie liczba Polaków blokujących reklamy, nie znajduje potwierdzenia w wynikach badania IAB Polska z kwietnia. Ta rozbieżność budzi duże wątpliwości. Nie zmienia to faktu, że problem blokowania reklam – dotykający wydawców, reklamodawców i podmioty pośredniczące – pośrednio stanowi zagrożenie dla całego cyfrowego ekosystemu. Zdaniem 44 proc. osób blokujących reklamy i 43 proc. niekorzystających z adblocków ograniczenie lub eliminacja reklam poprawi dostęp do interesujących treści. Jest to rozumowanie z gruntu błędne, ponieważ to głównie z wpływów reklamowych wydawcy finansują kreację nowych, wartościowych treści o charakterze informacyjnym, edukacyjnym czy rozrywkowym. Analiza wyników badania IAB Polska pozwoliła nam na zaplanowanie inicjatyw i działań, w efekcie których trend rosnącej popularności tego zjawiska może się w niedalekiej przyszłości odwrócić.

Media
U właściciela TVN znowu gorąco. Burza mózgów w sprawie przyszłości trwa
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Media
Nasz dziennikarz wyróżniony prestiżową nagrodą
Media
„Chopin, Chopin” podkopał oczekiwania kin co do frekwencji. Co wypełni lukę?
Media
Znalazły się pieniądze na „Lex Huawei”. Rząd przyjął projekt. Teraz Sejm
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Media
Już drugi rząd w Polsce przyjął Lex Huawei. Co będzie dalej?
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama