Internetowe hamowanie

W pierwszym i drugim kwartale użytkownicy sieci mobilnej Grupy Cyfrowy Polsat wykorzystali tyle samo danych. W Orange wzrost był minimalny. Czy już nasyciliśmy się internetem?

Publikacja: 29.07.2018 21:00

Internetowe hamowanie

Foto: Adobe Stock

Dziesięciokrotnie w ciągu 2,5 roku urosło wykorzystanie mobilnej transmisji danych w sieci Orange Polska – pochwalił się telekom na korporacyjnym blogu. Z kolei T-Mobile Polska, który prezentuje dane tylko w takim ujęciu, ujawnia, że w II kwartale tego roku wykorzystanie danych w całej sieci mobilnej urosło mu o 200 proc., a w samej sieci LTE o 250 proc. Jednak w innym ujęciu – z kwartału na kwartał – ilość wykorzystywanego mobilnego internetu stabilizuje się. Widać to zarówno po tegorocznych wynikach sieci komórkowej Orange Polska w II kwartale, którymi telekom podzielił się z nami, jak i po danych udostępnionym nam za ten okres przez Grupę Cyfrowy Polsat.

Bliźniacze kwartały u gigantów

Jak poinformował w odpowiedzi na nasze pytania Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska, w drugim kwartale tego roku użytkownicy telekomu przesłali przez tę sieć mobilną 159,5 petabajtów danych (lub tyleż milionów gigabajtów po zaokrągleniu).

To wzrost tylko o nieco ponad 4 proc. w porównaniu z pierwszym kwartałem tego roku. Jak uzupełnia Jabczyński, dane te nie obejmują wykorzystania sieci przez klientów Playa, korzystającego z umowy o roamingu krajowym.

W Grupie Cyfrowy Polsat obyło się bez wzrostu w ogóle. Jak informuje nas z kolei Olga Zomer, rzeczniczka Grupy Cyfrowy Polsat, w ostatnim kwartale br. klienci indywidualni mobilnego internetu grupy wykorzystali tyle danych co kwartał wcześniej, czyli około 224 petabajtów.

Play Communications, właściciel sieci komórkowej o tej nazwie, nie ujawnia danych za II kwartał br. przed publikacją wyników półrocza. Ponieważ jednak użytkownicy tego operatora dostali w tym roku możliwość korzystania z sieci LTE Plusa, należy spodziewać się, że łączna pula petabajtów wykorzystanych przez – również rosnące – grono klientów telekomu nadal rosła. Tym bardziej że operator rozbudowuje zasięg własnej sieci i pojawia się w nowych lokalizacjach w kraju.

Dla przypomnienia w I kwartale br. aktywny statystyczny użytkownik Playa zużywał 5,05 GB miesięcznie, o 40 proc. więcej niż rok wcześniej. W porównaniu z ostatnim kwartałem 2017 r. wzrost nie jest już tak spektakularny i wynosi 5,6 proc.

Od wzrostów zapotrzebowania na transmisję danych telekomy uzależniają tempo inwestycji w sieci: architekturę, liczbę masztów i pojemność nadajników. Czy obserwowana w tym roku stabilizacja u części branży oznacza, że ich infrastruktura jest u schyłku możliwości, czy też potrzeby użytkownika są w pełni zaspokojone, trudno wyrokować, nie znając wewnętrznych informacji operatorów. Firma doradcza Boston Consulting Group w raporcie przygotowanym we współpracy z polskimi przedsiębiorcami przekonywała niedawno, że chodzi o to pierwsze.

W najgęściej zaludnionych miejscach miast popyt będzie już „za chwilę", bo w 2020 roku, o 22 proc. większy niż podaż pasma. W 2025 roku przepaść ta ma być dwa razy większa. Z drugiej strony operatorzy nie stronią od akcji promocyjnych, w których rozdają gigabajty danych za darmo.

Większa konsumpcja, mniejsze wzrosty

Konsumpcja danych w sieciach mobilnych to nie wszystko. Dużo więcej internetu wykorzystujemy za pośrednictwem łączy kablowych. Jak podaje Orange, w I półroczu tego roku użytkownicy internetu stacjonarnego dziennie średnio wykorzystują trzykrotnie więcej transmisji niż ma to miejsce w sieci komórkowej.

To oznacza, że w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku przez stacjonarne łącza (bez LTE dla domu) Orange przeszło około 450 petabajtów. W przeliczeniu na około 2 mln klientów stacjonarnego dostępu (w technologiach ADSL, VDSL, FTTH) średnie wykorzystanie w miesiącu według naszych obliczeń to około 37,5 gigabajta.

Trzeba jednak pamiętać, że to statystyka i osoby rozważające zmianę stałego łącza (z zasady oferującego internet bez limitu) na abonament z mobilnym internetem dla domu (najczęściej 100 GB, po których łącze zwalnia) powinny wziąć na to poprawkę.

U operatorów takich jak Orange czy Netia wzrost wykorzystania internetu napędza usługa telewizji IP i służące do niej dekodery.

Prognozy wzrostu ruchu w sieciach komórkowych w Polsce (np. BCG) zakładają spowolnienie, ale jeszcze nie teraz. W przyszłości mobilną konsumpcję napędzać ma nie tylko wideo, które odpowiada za gros wykorzystania transmisji danych, ale też świat internetu rzeczy, czyli urządzenia wszelkiego typu korzystającego z radiowych łączy.

Skokowe wzrosty wykorzystania mobilnej sieci w poprzednich latach wiązały się ze wzrostem zasięgu sieci 3G i LTE krajowych operatorów oraz zmianami technologicznymi wprowadzanymi przez platformy społecznościowe, takie jak Facebook oraz popularyzacją reklamy online. Dziś w zasięgu każdej z tych technologii jest prawie 100 proc. populacji kraju, a internet może tylko przyspieszać za sprawą agregacji częstotliwości, a duża grupa użytkowników stosuje blokady kampanii reklamowych w sieci.

Dziesięciokrotnie w ciągu 2,5 roku urosło wykorzystanie mobilnej transmisji danych w sieci Orange Polska – pochwalił się telekom na korporacyjnym blogu. Z kolei T-Mobile Polska, który prezentuje dane tylko w takim ujęciu, ujawnia, że w II kwartale tego roku wykorzystanie danych w całej sieci mobilnej urosło mu o 200 proc., a w samej sieci LTE o 250 proc. Jednak w innym ujęciu – z kwartału na kwartał – ilość wykorzystywanego mobilnego internetu stabilizuje się. Widać to zarówno po tegorocznych wynikach sieci komórkowej Orange Polska w II kwartale, którymi telekom podzielił się z nami, jak i po danych udostępnionym nam za ten okres przez Grupę Cyfrowy Polsat.

Pozostało 86% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie