Polskie Radio przygotowuje się do startu w cyfrowej odsłonie

Polskie Radio planuje wybrać technicznego operatora tej usługi w I połowie tego roku. A w drugiej zacznie nadawać cyfrowo siedem kanałów.

Publikacja: 18.01.2013 01:43

Henryk Cichecki z zarządu Polskiego Radia zapowiada, że przetarg na technicznego operatora cyfrowego radia publiczny nadawca chce rozpisać na przełomie I i II kwartału tego roku. – Nadawanie chcielibyśmy rozpocząć po wyłączeniu analogowej telewizji, w drugiej połowie roku. Część częstotliwości, które konieczne są do nadawania cyfrowego radia, jest bowiem obecnie wykorzystywana do nadawania analogowego sygnału telewizyjnego – mówi.

Polskie Radio będzie merytorycznym operatorem pierwszego pakietu cyfrowego radia w Polsce. Będzie też jego pierwszym nadawcą. Z 12 cyfrowych kanałów, na jakie zostanie w eterze wygospodarowane miejsce w tym roku, siedem stanowić będą publiczna Jedynka, Dwójka, Trójka, Czwórka, Polskie Radio dla Zagranicy oraz dwa publiczne kanały regionalne, w tym Radio dla Ciebie.  Na pozostałe miejsca Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zapewne rozpisze konkurs. Polskie Radio już zapowiada, że w nim wystartuje. W przeciwieństwie do nadawców komercyjnych, którzy wypowiedzieli  się przeciwko wprowadzaniu takiej usługi w Polsce. Jej start dałby dodatkowym stacjom szanse na nadawanie na terenie całego kraju (obecnie mają taką możliwość tylko cztery programy Polskiego Radia, RMF FM, Radio Zet i Radio Maryja).  Ale już obecnym na rynku graczom, gdyby chcieli w tej usłudze partycypować, przysporzyłby dodatkowych kosztów. Cyfrowe nadawanie jest wprawdzie kilkakrotnie tańsze niż analogowe, ale w przeciwieństwie do cyfrowej telewizji naziemnej nie zastąpi analogowego. Jak wynika z informacji „Rz", za nadawanie jednego ogólnopolskiego kanału radiowego w obecnym systemie analogowym nadawcy płacą spółce dosyłającej sygnał radiowy – Emitelowi – ok. 10 mln zł rocznie.

Drugim problemem z cyfrowym radiem według nadawców prywatnych jest to, że wymagałoby od słuchaczy kupienia nowych odbiorników (przystosowanych do odbioru sygnału w systemie DAB+), a nie jest pewne, czy chcieliby oni w to inwestować. – Na pewno nikt nie kupi odbiornika, jeśli nie będzie atrakcyjnej oferty programowej. Ale branża jest dziś tak mobilna i wydajna, że gdy tylko zaistnieje takie zapotrzebowanie, konkurencyjna oferta odbiorników szybko zostanie zaproponowana klientom przez dystrybutorów sprzętu RTV. Już obecnie wiele samochodów zjeżdża z taśmy produkcyjnej wyposażonych w hybrydowe odbiorniki zdolne do odbierania sygnału m.in. DAB+. Cena odbiornika cyfrowego zaczyna się dziś od kilkudziesięciu dolarów i dochodzi przy tych najbardziej zaawansowanych technologicznie do kilkuset dolarów – mówi Paweł Mathia, główny inżynier Polskiego Radia.

Henryk Cichecki podkreśla, że jednym z głównych celów Polskiego Radia w tym procesie jest zapewnienie pełnego pokrycia Programowi II i IV Polskiego Radia, które w nadawaniu programów analogowych docierają tylko do części populacji. Dwójka – do ok. 70 proc., Czwórka: do 37 proc.

Do planowanego przetargu na operatora cyfrowego radia przystąpią zapewne dwie firmy, z którymi publiczny nadawca testuje dzisiaj tę usługę w Warszawie i Kielcach: Emitel i Info-TV-Operator. – Umowę z operatorem planujemy zawrzeć na maksymalnie cztery lata, zgodnie z wymogami zamówień publicznych – mówi Henryk Cichecki. Zdaniem przedstawicieli Info-TV-Operatora umowa zawarta tylko na cztery lata będzie oznaczała wyższą cenę usługi w przeliczeniu na rok – optymalna byłaby umowa dziesięcioletnia. Wybrany w przetargu operator będzie bowiem musiał najpierw zainwestować w stworzenie infrastruktury do cyfrowego nadawania.

Henryk Cichecki z zarządu Polskiego Radia zapowiada, że przetarg na technicznego operatora cyfrowego radia publiczny nadawca chce rozpisać na przełomie I i II kwartału tego roku. – Nadawanie chcielibyśmy rozpocząć po wyłączeniu analogowej telewizji, w drugiej połowie roku. Część częstotliwości, które konieczne są do nadawania cyfrowego radia, jest bowiem obecnie wykorzystywana do nadawania analogowego sygnału telewizyjnego – mówi.

Polskie Radio będzie merytorycznym operatorem pierwszego pakietu cyfrowego radia w Polsce. Będzie też jego pierwszym nadawcą. Z 12 cyfrowych kanałów, na jakie zostanie w eterze wygospodarowane miejsce w tym roku, siedem stanowić będą publiczna Jedynka, Dwójka, Trójka, Czwórka, Polskie Radio dla Zagranicy oraz dwa publiczne kanały regionalne, w tym Radio dla Ciebie.  Na pozostałe miejsca Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zapewne rozpisze konkurs. Polskie Radio już zapowiada, że w nim wystartuje. W przeciwieństwie do nadawców komercyjnych, którzy wypowiedzieli  się przeciwko wprowadzaniu takiej usługi w Polsce. Jej start dałby dodatkowym stacjom szanse na nadawanie na terenie całego kraju (obecnie mają taką możliwość tylko cztery programy Polskiego Radia, RMF FM, Radio Zet i Radio Maryja).  Ale już obecnym na rynku graczom, gdyby chcieli w tej usłudze partycypować, przysporzyłby dodatkowych kosztów. Cyfrowe nadawanie jest wprawdzie kilkakrotnie tańsze niż analogowe, ale w przeciwieństwie do cyfrowej telewizji naziemnej nie zastąpi analogowego. Jak wynika z informacji „Rz", za nadawanie jednego ogólnopolskiego kanału radiowego w obecnym systemie analogowym nadawcy płacą spółce dosyłającej sygnał radiowy – Emitelowi – ok. 10 mln zł rocznie.

Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji
Media
Właściciel TVN dzieli się na dwie części. Co z polską telewizją?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Media
„Życie Warszawy” powraca! Nowy serwis informacyjny dla mieszkańców stolicy