Według Światowego Stowarzyszenia Prasy WAN (World Association of Newspapers) współpraca, jaką planują na rynku amerykańskim internetowi giganci, osłabi konkurencję na rynku reklamy internetowej i doprowadzi do podwyżek cen usług związanych z reklamami w sieci.

– Konkurencja, jaka istnieje dziś między Google i Yahoo!, jest kluczowa dla zagwarantowania gazetom należącym do naszego stowarzyszenia konkurencyjnych zwrotów za reklamy na ich stronach internetowych i dla zapewnienia im konkurencyjnych cen nabycia reklamy w wyszukiwarkach – tłumaczy Gavin O’Reilly, szef WAN.

10,5 mld dol. to przychody Google w pierwszej połowie tego roku

Współpraca między Google i Yahoo! zakłada, że reklamy pozyskane przez Google będą się pojawiały także w zasobach Yahoo!, z czego Yahoo! będzie miało dodatkowe przychody. Firmy zastrzegają, że współpraca obejmie tylko Amerykę Płn. WAN zauważa jednak, że wielu wydawców europejskich prowadzi działalność także tam i obawia się, że współpraca, która podobno zwiększy przychody Yahoo! o setki milionów dolarów rocznie, zaskutkuje osłabieniem konkurencji między tymi dwiema firmami również w Europie.

WAN zaapelował o zablokowanie porozumienia m.in. do Komisji Europejskiej. Jak podał wczoraj Reuters, powołując się na rzecznika komisarz UE ds. konkurencji, Komisja sama w połowie lipca wszczęła postępowanie badające potencjalne rezultaty tego porozumienia dla UE. Wcześniej przeciw wypowiedział się także Microsoft.