„Polska” mniejsza o połowę, wydawca zamyka tytuły

Polskapresse zapowiada restrukturyzację i zwolnienia. W marcu z rynku zniknie dziewięć gazet regionalnych i mazowieckie tygodniki „Nasze Miasto”

Publikacja: 25.02.2009 01:48

„Polska” mniejsza o połowę, wydawca zamyka tytuły

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Dziewięć gazet z logo „Polska The Times”, które mają zniknąć z rynku, to połowa wszystkich tytułów wchodzących w skład przedsięwzięcia. Sprzedaż każdego z nich w 2008 r. rzadko przekraczała 1 tys. egz. dziennie. Od marca mają działać jako projekty internetowe. Wraz z gazetami regionalnymi w Białymstoku, Opolu, Kielcach, Rzeszowie, Szczecinie, Olsztynie i Koszalinie oraz w Lubuskiem i na Kujawach z rynku znikną mazowieckie tygodniki „Nasze Miasto” Polskapresse.

„Zarząd Polskapresse doszedł do wniosku, że osiągnięcie satysfakcjonującej sprzedaży na tych rynkach nie jest możliwe, a ponoszenie dodatkowych wydatków związanych z funkcjonowaniem »Polski« w obecnej formule w obliczu pogarszającej się sytuacji gospodarczej w kraju nie leży w interesie spółki” – uzasadnia firma.

– Optymalizacja kosztów wiąże się ze zwolnieniami. Dotkną one tych działów, w których wycofujemy się z wersji drukowanej, ale też redakcji warszawskiej. Skala zwolnień nie jest jeszcze znana – mówi „Rz” Magdalena Chudzikiewicz, rzeczniczka Polskapresse. Firma zapowiada jednak, że nadal chce brać udział w konsolidacji rynku prasy regionalnej oraz wzmacniać swoje wydania mazowieckie i warszawskie.

Prawie wszystkie z zamykanych gazet Polskapresse uruchomiła na potrzeby „Polska The Times” i to, według ekspertów, było jedną z przyczyn ich niepowodzenia.

– Oprócz kryzysu przyczyniło się także to, że wydawca otworzył nowe tytuły w regionach, gdzie już działa silna konkurencja. Pomysł na „Polskę” oparty był na projekcie czeskiego „Denika”, tam jednak na potrzeby projektu stworzono tylko trzy tytuły, m.in. „Denik” praski. Tu nowe gazety z logo „Polski” zostały otwarte w regionach, gdzie inni wydawcy są mocno okopani na swoich pozycjach – mówi „Rz” dr Zbigniew Bajka, prasoznawca z Ośrodka Badań Prasoznawczych UJ. Jego zdaniem wydawca nie zdecyduje się na likwidację całego projektu. – Marka „Polska” pozostanie w tytule naszych gazet – zapewnia Magdalena Chudzikiewicz i przyznaje, że kryzys przyspieszył decyzję o restrukturyzacji. – Teraz skupimy się na naszej podstawowej działalności. Przyznajemy, że nie wszystko się nam udało – zaistnienie na nowych rynkach jest dziś trudne.

Przedsięwzięcie działa od października 2007 roku. Według ZKDP średnie rozpowszechnianie płatne razem 18 gazet ukazujących się z logo „Polska The Times” w 2008 r. wynosiło 335,7 tys. egz.

Mimo że po likwidacji połowy tytułów zasięg „Polski” się skurczy, Polskapresse wciąż zamierza konkurować o reklamy z gazetami ogólnopolskimi. Walka będzie zacięta, bo według najnowszych prognoz do prasy powędruje w tym roku mniej pieniędzy reklamodawców niż rok temu. Według najnowszych przewidywań domu mediowego ZenithOptimedia cięcia budżetów reklamowych odbiją się właśnie przede wszystkim na prasie – wydatki na reklamę w samych tylko gazetach skurczą się w tym roku o 9 proc.

[ramka]Tomasz Tęcza, media manager SPC House of Media

Polskapresse szuka oszczędności. Zamknięcie części wydań wpisuje się w sytuację na rynku – spada sprzedaż i czytelnictwo gazet, na co dodatkowo nałożyło się spowolnienie gospodarcze.

Ruch Polskapresse jest rozsądny – zamknięte zostaną te wydania, które mają najsłabszą sprzedaż, a wydawca skupi się na tych regionach, gdzie jego gazety, jak np. “Dziennik Zachodni” czy “Dziennik Bałtycki” – mają silną pozycję. Jednak zapowiedzi, że wydawnictwo nadal chce przejmować, to robienie dobrej miny do złej gry. [/ramka]

Dziewięć gazet z logo „Polska The Times”, które mają zniknąć z rynku, to połowa wszystkich tytułów wchodzących w skład przedsięwzięcia. Sprzedaż każdego z nich w 2008 r. rzadko przekraczała 1 tys. egz. dziennie. Od marca mają działać jako projekty internetowe. Wraz z gazetami regionalnymi w Białymstoku, Opolu, Kielcach, Rzeszowie, Szczecinie, Olsztynie i Koszalinie oraz w Lubuskiem i na Kujawach z rynku znikną mazowieckie tygodniki „Nasze Miasto” Polskapresse.

Pozostało 86% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie