Radio przyciąga silniej niż TV

Polacy wciąż spędzają więcej czasu, słuchając Radia, niż oglądając telewizję. Co najmniej jednej stacji słuchały w ubiegłym roku 23 miliony Polaków – wynika z badań Millward Brown SMG/KRC

Publikacja: 23.03.2009 01:32

Radio przyciąga silniej niż TV

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

W ubiegłym roku Polacy słuchali radia średnio przez prawie cztery godziny i 40 minut dziennie – wynika z raportu Radio Track opracowanego na zlecenie Komitetu Badań Radiowych przez Millward Brown SMG/KRC. To oznacza, że przy włączonym radiu spędzamy więcej czasu niż przed telewizorem. Z danych AGB Nielsen Media Research, choć przeprowadzanych na innej próbie i inna metodą, wynika, że średni czas spędzany dziennie przed telewizorem spadł w Polsce w ubiegłym roku do trzech godzin i 52 minut.

– Te dane mnie nie dziwią. W Polsce w porównaniu z innymi krajami w ogóle słucha się bardzo dużo radia. Nasze ogólnopolskie stacje z czołówki mają w porównaniu z rynkami zachodnimi ogromną słuchalność. Trzeba jednak pamiętać, że radio jest tzw. medium towarzyszącym – słuchając go, robi się w tym samym czasie coś innego. Bardzo niewiele osób słucha radia, siedząc w bezruchu w fotelu – mówi Tomasz Ramza, media director w domu mediowym MPG.

Do słuchania co najmniej jednej stacji radiowej dziennie przyznaje się 77 proc. Polaków między 15. a 75. rokiem życia, czyli 23 miliony osób. Co najmniej raz w tygodniu radia słucha aż 95 proc. Polaków. Według raportu od 6 rano do godziny 15 radio jest najpopularniejszym medium w Polsce (telewizję oglądamy głównie wieczorem).

Najchętniej słuchamy radia w domu, pracy i samochodzie. Przez ponad połowę czasu, jaki słuchacze spędzają przy odbiorniku, radio towarzyszy im w domu. Ponad 41 proc. czasu przypada na miejsce pracy i samochód, natomiast 4 proc. na inne miejsca.

Popularność radia pozwala także utrzymać technologia – komórki i odtwarzacze MP3 coraz częściej wyposażone są w tuner radiowy. Przybywa też słuchaczy korzystających z Internetu, gdzie audycje są zamieszczane jako podcasty i można ich wysłuchać w najdogodniejszym momencie.

Mimo to w związku ze spowolnieniem na reklamowym rynku eksperci nie wróżą radiu rewelacyjnego roku. Dom mediowy ZenithOptimedia przewiduje, że wpływy rozgłośni skurczą się o

5 proc., do 501 mln zł. Podobne są szacunki analityków DM Millennium. Według nich rynek reklamy radiowej będzie się kurczył w 2009 i 2010 roku o – odpowiednio – 5 proc. i 3 proc.

– Radio jest niedoceniane reklamowo, bo planowanie w nim reklam jest trudne. W przypadku kampanii radiowych trzeba powtarzać reklamy dużo częściej niż w telewizji, gdzie oddziałujemy na dwa zmysły odbiorcy (wzrok i słuch), a nie tylko na jeden. W dodatku większość ludzi to wzrokowcy – mówi Tomasz Ramza. Według niego reklamowo rok zaczął się dla radia dobrze, ale kolejne miesiące przyniosą zmiany na gorsze, bo wyraźnie widać już, że kurczą się budżety reklamowe firm.

W ubiegłym roku Polacy słuchali radia średnio przez prawie cztery godziny i 40 minut dziennie – wynika z raportu Radio Track opracowanego na zlecenie Komitetu Badań Radiowych przez Millward Brown SMG/KRC. To oznacza, że przy włączonym radiu spędzamy więcej czasu niż przed telewizorem. Z danych AGB Nielsen Media Research, choć przeprowadzanych na innej próbie i inna metodą, wynika, że średni czas spędzany dziennie przed telewizorem spadł w Polsce w ubiegłym roku do trzech godzin i 52 minut.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem