Co Polacy czytają najuważniej

Mało które pismo czyta się „od deski do deski”. Najbardziej uwagę czytelników skupiają magazyny hobbystyczne - czytelnik zapoznaje się tu nawet z 79 proc. wszystkich tekstów. Nieźle w badaniach wypadają także dzienniki.

Aktualizacja: 21.06.2009 16:54 Publikacja: 21.06.2009 01:01

Co Polacy czytają najuważniej

Foto: Fotorzepa, Bartosz Siedlik

Z najnowszych badań wynika, że w przeciętnym magazynie poświęconym jednej dziedzinie – np. muzyce, filmowi czy sportowi – ludzie czytają zdecydowana większość, bo średnio prawie 70 proc. wszystkich materiałów. Przy czym np. emeryci deklarują, że czytają jeszcze wnikliwiej, bo aż 79 proc. zawartości ulubionych hobbystycznych pism.

– Takie wyniki pozwalają na względny optymizm, jeśli chodzi o realne dotarcie z komunikatem reklamowym przy wykorzystaniu tego rodzaju pism – komentują autorzy badania z domu mediowego Macroscope OMD.

– Im bardziej wąsko sprofilowane są pisma, tym teoretycznie wyższy powinien być taki odsetek. Magazyny są zazwyczaj zawężone tematycznie: albo są to magazyny kobiece, albo muzyczne, albo sportowe. W gazecie spektrum informacji jest dużo większe: jest i sport, i gospodarka i wiadomości zza granicy – komentuje Tomasz Tęcza, media manager z domu mediowego SPC House of Media.

Sprofilowane pisma mają więc większe szanse na przykucie uwagi czytelnika kolejnymi materiałami, bo wiadomo, że jeśli po nie sięgnął, interesuje się daną dziedziną.

Jednak wysoko wypadły w badaniu także gazety codzienne. Są czytane aż w ponad 60 proc. A przecież zazwyczaj oferują materiały o bardzo rozległej tematyce. – Moim zadaniem to bardzo wysoki odsetek – podkreśla Tomasz Tęcza. Najuważniej gazety czytają mężczyźni (deklarują, że zapoznają się z aż 66 proc. całego pisma), ale też ludzie młodzi, przed 30-tką, którzy czytają 65 proc. wszystkich materiałów.

Co ciekawe, większą uwagę poświęcają gazetom codziennym czytelnicy z mniejszych miejscowości. Osoby z miast poniżej 20 tys. mieszkańców deklarują, iż czytają aż 69 proc. swojej gazety. Ma to zapewne związek z większym zainteresowaniem redakcji sprawami lokalnymi, co zresztą potwierdzają pozycje wielu tytułów o charakterze regionalnym, komentują autorzy badania.

Mniej uważnie czytywane są tygodniki społeczno-polityczne, jak „Polityka”, „Wprost”, „Newsweek Polska” czy „Przekrój”. Czytelnicy deklarują, że zapoznają się z 58 proc. zawartości tych pism. Przy czym bardziej wczytują się w treści mężczyźni (przeciętnie czytają 62 proc. wszystkich materiałów). Kobiety zapoznają się zaledwie z połową materiałów (53 proc.). Badanie zostało przeprowadzone przez firmę OMG Metrics. Wzięło w nim udział 644 internautów.

Domy mediowe coraz chętniej badają ostatnio zainteresowanie prasą z myślą o reklamodawcach, którzy rezygnują z reklam w gazetach. Argumentują, że w przeciwieństwie do reklamy internetowej, trudno mierzyć ich efektywność. Reklamę prasową wspiera też Związek Kontroli Dystrybucji Prasy, który zorganizował dla firm szkolenie o tym, jak skutecznie reklamować się w gazetach i magazynach.

Z najnowszych badań wynika, że w przeciętnym magazynie poświęconym jednej dziedzinie – np. muzyce, filmowi czy sportowi – ludzie czytają zdecydowana większość, bo średnio prawie 70 proc. wszystkich materiałów. Przy czym np. emeryci deklarują, że czytają jeszcze wnikliwiej, bo aż 79 proc. zawartości ulubionych hobbystycznych pism.

– Takie wyniki pozwalają na względny optymizm, jeśli chodzi o realne dotarcie z komunikatem reklamowym przy wykorzystaniu tego rodzaju pism – komentują autorzy badania z domu mediowego Macroscope OMD.

Pozostało 82% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie