Telewizje prawie po kryzysie

Skończyły się gorsze wyniki spółek i nastąpiła mała stabilizacja na rynku reklamy w 2010 r. Jednak ten rok trzy największe telewizje zamkną jeszcze zniżką marż operacyjnych – szacuje „Rzeczpospolita”

Publikacja: 14.09.2009 04:14

Siedziba ITI, właściciela TVN

Siedziba ITI, właściciela TVN

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Z naszych wyliczeń wynika, że łączne skonsolidowane przychody trzech największych stacji telewizyjnych – TVN, Polsatu i TVP – po kilkuletnim okresie prosperity na rynku telewizyjnym w tym roku urosną zaledwie o 1,2 proc. (w ubiegłym roku ten wzrost wynosił ponad 5 proc., a w 2007 aż 16,4 proc.). Ich zysk operacyjny obniży się o ponad 40 proc. W rezultacie na koniec tego roku średnia marża operacyjna (EBITDA) stacji telewizyjnych spadnie o ponad 7 pkt proc., do ok. 24 proc. Tak niski poziom tego wskaźnika ostatni raz obserwowaliśmy w 2004 r. W kolejnych latach wysokość marż oscylowała wokół 30 proc.

[srodtytul]Jakie wyniki stacji[/srodtytul]

Prognozy wyników na ten rok oficjalnie ujawniła na razie tylko TVP. Jej przychody spadną o 4,1 proc., do 1,9 mld zł, a spółka odnotuje 78 mln zł straty netto.

Lepiej wypadną telewizje komercyjne, które w odpowiedniej chwili zaczęły cięcia kosztów. Według średniej opracowanej przez Agencję Reutera przychody TVN urosną o 13,4 proc., do 2,15 mld zł, a zysk netto spadnie o 18,1 proc., do 298 mln zł.

Według wyliczeń ”Rz” wykonanych na podstawie prognoz dla TVP i TVN oraz innych grup telewizyjnych w Europie przychody Polsatu mogą w tym roku się zmniejszyć o 8,6 proc., do 1,12 mld zł. – W związku ze spadkiem wydatków na reklamę w całej naszej gospodarce przychody naszej stacji z tego tytułu na pewno będą niższe. Nie chcemy jednak w tej chwili podawać żadnych prognoz, podobnie w odniesieniu do wyniku netto – mówi ”Rz” Tomasz Matwiejczuk, rzecznik Polsatu.

Według Leszka Iwaszki, analityka z KBC Securities, pod pewnymi względami Polsat może sobie radzić lepiej niż TVN. – Inwestował w tym roku w nowe kanały. To są czynniki, które rzutują na spadek marży EBITDA. Jest jednak stacją, która ma szansę lepiej radzić sobie w kryzysie niż TVN, bo nie opiera się na mocno promowanych marketingowo cyklicznych hitach, od których zależy widownia. One bardziej się opłacają w dobrych czasach, ale podczas spowolnienia to Polsatowi może być łatwiej – uważa.

Wysoko rentowne stacje prywatne pozostaną bardzo konkurencyjne w porównaniu z zachodnimi telewizjami, ale państwowa TVP już nie. Z prognoz Reutera wynika, że czołowe grupy telewizyjne w Europie osiągną rentowność na poziomie 16 proc. Prognozowany wskaźnik dla TVP to natomiast ok. 13 proc. Stacja dopiero zaczęła ciecia kosztów, których częścią są m.in. grupowe zwolnienia (mają objąć ok. 500 osób spośród 4,4 tys. zatrudnionych w firmie). Przeciętna rentowność operacyjna zagranicznych telewizji będzie w tym roku o ok. 4 pkt proc. niższa niż w 2008 r.

– Po oczyszczeniu wyników zachodnich grup telewizyjnych, np. CME, m.in. z wpływu odpisów, jakie poczyniły na swoim majątku z tytułu nietrafionych inwestycji, okaże się, że w Polsce spadki marż w telewizyjnych spółkach będą mniejsze niż w innych. Naszym firmom pomaga też osłabienie złotego – uważa Andrzej Knigawka, szef działu analiz w ING Securities.

[srodtytul]Dno już było[/srodtytul]

Zdaniem ekspertów telewizyjny rynek sięgnął już kryzysowego dna i teraz będzie się powoli stabilizował. Nie oznacza to jednak, że w 2010 r. marże operacyjne stacji znowu zaczną rosnąć. Zdaniem Leszka Iwaszki, spodziewając się odbicia na rynku reklamy, stacje powinny więcej inwestować w ramówkę i walczyć o widza bardziej niż w czasie kryzysu. To odbije się na ich kosztach w II połowie tego i w całym 2010 roku.

– Większego odbicia spodziewałbym się dopiero w roku 2011, kiedy, jak sądzę, reklama telewizyjna ma szansę znowu rosnąć w dwucyfrowym tempie – podkreśla Iwaszko.

Z naszych wyliczeń wynika, że łączne skonsolidowane przychody trzech największych stacji telewizyjnych – TVN, Polsatu i TVP – po kilkuletnim okresie prosperity na rynku telewizyjnym w tym roku urosną zaledwie o 1,2 proc. (w ubiegłym roku ten wzrost wynosił ponad 5 proc., a w 2007 aż 16,4 proc.). Ich zysk operacyjny obniży się o ponad 40 proc. W rezultacie na koniec tego roku średnia marża operacyjna (EBITDA) stacji telewizyjnych spadnie o ponad 7 pkt proc., do ok. 24 proc. Tak niski poziom tego wskaźnika ostatni raz obserwowaliśmy w 2004 r. W kolejnych latach wysokość marż oscylowała wokół 30 proc.

Pozostało 84% artykułu
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych