Reklama

Polski rynek broadbandu szybko nie dogoni OECD

Według firmy doradczej AT Kearney, w 2014 r. penetracja usług szerokopasmowego dostępu do internetu (liczba łączy na mieszkańca) w Polsce sięgnie maksymalnie 28,5 proc., a w wariancie pesymistycznym 17,8 proc.

Publikacja: 29.10.2009 16:15

Polski rynek broadbandu szybko nie dogoni OECD

Foto: Fotorzepa, Darek Golik DG Darek Golik

Więcej o Internecie w naszym specjalistycznym serwisie telekomunikacyjnym: [link=http://www.rpkom.pl/index.php" target="_blank]www.rpkom.pl[/link]

Dostęp ten rozumiany jest jako łącze o przepustowości 256 Kb/s w technologiach stacjonarnych oraz HSPA+ i LTE.

Te dwie ostatnie technologie zamierza wykorzystywać grupa Aero 2, tworzona przez spółki kojarzone z Zygmuntem Solorzem-Żakiem, właścicielem m.in. Cyfrowego Polsatu i Telewizji Polsat.

Analiza zaprezentowana przez dyrektorów AT Kearney nie objęła dostępów w technologiach EDGE, UMTS, czy HSDPA, ze względu - jak tłumaczyli - na niestabilność tego rodzaju dostępu.

Szacunki AT Kearney oznaczają, że nasz rynek ma potencjał, ale jeszcze długo nie dogoni pod względem penetracji szerokopasmowym dostępem do internetu krajów OECD, dla których średnia na koniec 2008 r. wyniosła 22,4 proc. (dla Polski 10,5 proc.).

Reklama
Reklama

Mimo to, obliczenia doradczej firmy wskazują, że do roku 2014 r. może przybyć jeszcze około 6 mln łączy szerokopasmowego dostępu do internetu. Analitycy uwzględnili przy tym zobowiązania Telekomunikacji Polskiej do zmodernizowania i wybudowania 1,2 mln łączy w ciągu 3 lat.

Analiza doradczej firmy wykazuje, że 5 mln Polaków nie będzie miała dostępu szerokopasmowego ze względu na barierę technologiczną. W przypadku 2,9 mln istnieje techniczna możliwość instalacji usługi, ale potencjalni użytkownicy nie widzą takiej potrzeby. 1,6 mln Polaków chciałaby z niej korzystać, ale barierą są finanse. Około 0,8 mln potencjalnych internautów brakuje natomiast umiejętności, aby skorzystać z sieci.

Wśród głównych czynników, które zmniejszą barierę technologiczną, badawcza firma wymienia wdrożenie technologii LTE, HSPA+, rozbudowę infrastruktury istniejących operatorów stacjonarnych i kablowych (m.in. za sprawą porozumienia TP z UKE) programy i zachęty do budowy sieci na obszarach zwanych "białymi plamami" oraz ustawę ułatwiającą samorządom i operatorom budowę infrastruktury.

Z kolei wśród elementów stymulujących wzrost popytu na łącza dostępowe, AT Kearney wymienia czynnik demograficzny w postaci wymiany pokoleń, wzrost zainteresowania rozrywką w internecie, wdrożenia rozwiązań z zakresu e-administracji, wykorzystanie z usług dostępnych on-line oraz e-learning, naukę przez internet.

Szerokopasmowy dostęp do internetu, zdaniem AT Kearney, może potanieć, za sprawą takich czynników jak budowa sieci LTE, obniżka cen hurtowych, promocje i nowatorskie oferty, programy samorządowe, dopłaty do zakupu komputera i utrzymania łącza oraz wejście nowych graczy. Tym ostatnim doradcza firma przypisuje jednak niewielkie znaczenie (5-proc. udział w zmniejszeniu liczebności grupy, której nie stać na internet).

Według AT Kearney, realizacja optymistycznego scenariusza, w którym penetracja rynku sięga 28,5 proc. zależy m.in. od efektywnego wykorzystania środków unijnych (dbałości m.in. o oto aby budowane sieci nie powstawały w tych samych miejscach), realizacji strategii regulacyjnej UKE, czy działań edukacyjnych.

Reklama
Reklama

[ramka] [b]Broadband[/b] to sieć szerokopasmowa, opracowana jako rozwinięcie klasycznej sieci ISDN (technologii sieci telekomunikacyjnych wykorzystującej infrastrukturę PSTN - publicznej komutowanej sieci telefonicznej - do udostępnienia użytkownikom usług cyfrowych [/ramka]

Więcej o Internecie w naszym specjalistycznym serwisie telekomunikacyjnym: [link=http://www.rpkom.pl/index.php" target="_blank]www.rpkom.pl[/link]

Dostęp ten rozumiany jest jako łącze o przepustowości 256 Kb/s w technologiach stacjonarnych oraz HSPA+ i LTE.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Reklama
Media
Zygmunt Solorz odwołany. Cyfrowy Polsat ma nowego prezesa
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Reklama
Reklama