Cyfrowa przyszłość wydawców gazet

Oprócz oczywistej działalności w Internecie wydawcy coraz intensywniej rozwijają serwisy dla użytkowników komórek

Publikacja: 16.11.2009 00:40

Cyfrowa przyszłość wydawców gazet

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Wydawnictwa zwracają się ku cyfrowym mediom z powodów oczywistych. Ich wpływy z papierowych wydań nie będą już w najbliższych latach rosnąć w oszałamiającym tempie. Stąd doinwestowywanie Internetu i próby wprowadzania opłat za treści zamieszczane w sieci.

Coraz bardziej łakomym kąskiem są też usługi dla użytkowników komórek, których na całym świecie było według comScore World Metrix pod koniec 2008 roku już ponad miliard.

Rupert Murdoch, właściciel koncernu News.Corp. i m.in. gazety „The Wall Street Journal”, już zapowiedział, że wkrótce osoby czytające „WSJ” przez smartphony będą musiały za to płacić. Płatne serwisy dla użytkowników komórek zakładane przez wydawców przynoszą zyski zwłaszcza w Azji, gdzie komórki są szeroko wykorzystywane przez wydawców na sposoby u nas prawie niespotykane. Są np. tzw. mobile tagging, czyli umieszczane w gazetach kody, które po sfotografowaniu telefonem przenoszą czytelnika do mobilnego serwisu wydawcy, gdzie może np. obejrzeć film uzupełniający informacje z papierowego wydania. To pozwala wydawcom iść z duchem czasu, a zarabiać można na opłatach od końcowego użytkownika, ale też na mobilnych reklamach.

[wyimek]8,3 mld dol. mają na świecie wynieść w 2013 r., według PwC, przychody z mediów cyfrowych [/wyimek]

Niemiecki „Welt” ma np. dla użytkowników komórek bezpłatny serwis Welt Mobil, na który czytelnik jest przenoszony właśnie po sfotografowaniu kodu w gazecie, żeby zwiększyć ruch w serwisie. W Skandynawii kody szeroko stosuje jedna z największych gazet, szwedzki „Aftonbladet”. Pionierami takich rozwiązań są jednak Japończycy – to oni wpadli na pomysł stosowania takich kodów, od dawna rozwijają też serwisy mobilne. – Już dziesięć lat temu stworzyliśmy 13 stron internetowych dla użytkowników komórek, które mają dziś ponad milion abonentów – mówi Atsushi Sato, wiceszef cyfrowego departamentu w japońskim dzienniku „Asashi Shimbun” cytowany w raporcie WAN. Te serwisy to m.in. sportowy, z elektronicznymi książkami i komiksami, dzwonkami do telefonów, ale też informacyjny, a nawet ze streamingiem wideo dla telefonów 3G. Miesięczna opłata za taki serwis to 1 – 5 dol., przy czym aż 90 proc. przychodów z tego tytułu trafia do wydawcy (telekomy zabierają tylko 10 proc.).

Wydawcy coraz lepiej rozumieją, że inwestowanie w mobilny serwis to konieczność. Jak podaje ABC Interactive, specjalne strony przystosowane do oglądania przez komórki i inne urządzenia przenośne, np. palmtopy, za oceanem ma już 57,5 proc. wydawców gazet, 44,7 proc. pism biznesowych i 42,2 proc. magazynów.

– Przekroczyliśmy już granicę miliona unikalnych użytkowników miesięcznie, a wejścia na nasze serwisy można liczyć w dziesiątkach milionów – mówi w raporcie WAN Matt Jones, odpowiadający za strategie mobilne w wydawcy „USA Today” (10 proc. przychodów koncernu Gannett Company pochodzi z mediów cyfrowych). Według PricewaterhouseCoopers w ciągu czterech lat wpływy z Internetu, w tym tego oglądanego przez komórki, będą jedyną rosnącą grupą przychodów w działalności wydawnictw. Z ostatniego raportu PwC o perspektywach dla branży rozrywki i mediów na świecie wynika, że globalnie w tym i przyszłym roku spadną wpływy ze sprzedaży gazet i z reklam w papierowych wydaniach, ale przychody z mediów cyfrowych w przyszłym roku zaczną znowu rosnąć i będą się zwiększać do 2013 r., wtedy wyniosą 8,33 mld dol.

[ramka][b]Dodatkowe przychody[/b]

- Internet: Dodatkowe wpływy przynoszą głównie reklamy w witrynach należących do wydawców, ale i płatny dostęp do dodatkowych treści czy archiwum gazet lub, też odpłatna, możliwość szybkiego dostępu (np. przez SMS) do wybranego materiału

- Serwisy dla komórek: Przychody od abonentów mobilnych serwisów, np. informacyjnych czy pogodowych, ale i rozrywkowych (np. horoskopy); zarobek dają też reklamy lub np. aplikacje (takie jak dzwonki telefoniczne)

- E-gazety: Wydawcy sprzedają je jako pliki umożliwiające oglądanie gazety w wersji elektronicznej, ale zbudowanej tak jak wydanie papierowe [/ramka]

Wydawnictwa zwracają się ku cyfrowym mediom z powodów oczywistych. Ich wpływy z papierowych wydań nie będą już w najbliższych latach rosnąć w oszałamiającym tempie. Stąd doinwestowywanie Internetu i próby wprowadzania opłat za treści zamieszczane w sieci.

Coraz bardziej łakomym kąskiem są też usługi dla użytkowników komórek, których na całym świecie było według comScore World Metrix pod koniec 2008 roku już ponad miliard.

Pozostało 88% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie