Cennikowe wpływy TVP z reklam nadawanych wokół relacji z mundialu w RPA wyniosły według instytutu Nielsen Audience Measurement prawie 126 mln zł. To bardzo dużo, ale by poznać realne przychody TVP z reklam, trzeba od tej sumy odjąć utajniane przez stację rabaty, jakich udzieliła reklamodawcom.
Według „Rz” na czysto do Telewizji Polskiej wpłynęło z reklam ponad 50 mln zł. Za prawa do nadawania relacji z mundialu w RPA według nieoficjalnych informacji zapłaciła 10 – 12 mln euro (prawa nabyła w październiku 2005 r.; kurs euro wynosił wtedy ok. 3,9 zł). – Jeżeli prawa rzeczywiście kosztowały tyle, to TVP na pewno na nich zarobiła – ocenia Piotr Bieńko, dyrektor zarządzający domu mediowego Mediasense. – Oglądalność tych mistrzostw była bardzo dobra, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę, że nie brali w nich udziału Polacy – dodaje. Nadawcy sprzyjała jednak strefa czasowa – mecze odbywały się w najlepszym w telewizji czasie.
TVP potwierdza nasze wnioski dotyczące wpływów w oficjalnym komunikacie. – Tegoroczne koszty po raz pierwszy udało się zbilansować i zamknąć efektywnym wynikiem finansowym dla spółki. Tegoroczna sprzedaż mundialu jest rekordem przychodowym dla tego typu imprez w historii TVP – podała stacja, nie informując jednak, ile zarobiła. Na rynku tajemnicą poliszynela jest, że tego kalibru imprezy sportowe zazwyczaj się nadawcom nie zwracają z uwagi na wysokie koszty nabycia praw do ich pokazywania (tak było z Euro 2008, na którym – według szacunków ekspertów – Polsat mógł stracić kilka milionów złotych).
Według Nielsena każdą relację z mundialu w TVP 1 i TVP 2 oglądało średnio 3,12 mln widzów. Rekordową oglądalność miał finałowy mecz Holandia – Hiszpania w TVP 1: przed telewizorami zasiadło ponad 8,5 mln Polaków (co daje 59,92 proc. udziału w ogólnopolskiej widowni). Z kolei według konkurencyjnego instytutu TNS OBOP finał mundialu oglądało na żywo w TVP 1 i TVP Sport łącznie ponad 10 mln widzów.
Wysoki wskaźnik oglądalności miał też mecz między Niemcami i Hiszpanią (ponad 6,61 mln widzów, udział w widowni 45,94 proc.) i rozgrywka Urugwaj – Holandia (prawie 5,9 mln widzów, udział w widowni 41,89 proc.).