TVP pierwszy raz w historii zarobiła na mundialu

Finałowy mecz oglądało w TVP 1 ponad 8,5 mln ludzi. Na reklamach wokół relacji TVP mogła na czysto zarobić ponad 50 mln zł. 1,5 mln unikalnych użytkowników odwiedziło serwis o mundialu w internecie

Publikacja: 13.07.2010 03:45

TVP pierwszy raz w historii zarobiła na mundialu

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Cennikowe wpływy TVP z reklam nadawanych wokół relacji z mundialu w RPA wyniosły według instytutu Nielsen Audience Measurement prawie 126 mln zł. To bardzo dużo, ale by poznać realne przychody TVP z reklam, trzeba od tej sumy odjąć utajniane przez stację rabaty, jakich udzieliła reklamodawcom.

Według „Rz” na czysto do Telewizji Polskiej wpłynęło z reklam ponad 50 mln zł. Za prawa do nadawania relacji z mundialu w RPA według nieoficjalnych informacji zapłaciła 10 – 12 mln euro (prawa nabyła w październiku 2005 r.; kurs euro wynosił wtedy ok. 3,9 zł). – Jeżeli prawa rzeczywiście kosztowały tyle, to TVP na pewno na nich zarobiła – ocenia Piotr Bieńko, dyrektor zarządzający domu mediowego Mediasense. – Oglądalność tych mistrzostw była bardzo dobra, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę, że nie brali w nich udziału Polacy – dodaje. Nadawcy sprzyjała jednak strefa czasowa – mecze odbywały się w najlepszym w telewizji czasie.

TVP potwierdza nasze wnioski dotyczące wpływów w oficjalnym komunikacie. – Tegoroczne koszty po raz pierwszy udało się zbilansować i zamknąć efektywnym wynikiem finansowym dla spółki. Tegoroczna sprzedaż mundialu jest rekordem przychodowym dla tego typu imprez w historii TVP – podała stacja, nie informując jednak, ile zarobiła. Na rynku tajemnicą poliszynela jest, że tego kalibru imprezy sportowe zazwyczaj się nadawcom nie zwracają z uwagi na wysokie koszty nabycia praw do ich pokazywania (tak było z Euro 2008, na którym – według szacunków ekspertów – Polsat mógł stracić kilka milionów złotych).

Według Nielsena każdą relację z mundialu w TVP 1 i TVP 2 oglądało średnio 3,12 mln widzów. Rekordową oglądalność miał finałowy mecz Holandia – Hiszpania w TVP 1: przed telewizorami zasiadło ponad 8,5 mln Polaków (co daje 59,92 proc. udziału w ogólnopolskiej widowni). Z kolei według konkurencyjnego instytutu TNS OBOP finał mundialu oglądało na żywo w TVP 1 i TVP Sport łącznie ponad 10 mln widzów.

Wysoki wskaźnik oglądalności miał też mecz między Niemcami i Hiszpanią (ponad 6,61 mln widzów, udział w widowni 45,94 proc.) i rozgrywka Urugwaj – Holandia (prawie 5,9 mln widzów, udział w widowni 41,89 proc.).

Tegoroczne rozgrywki TVP zatrzymała sobie. Jej stacje i witryna internetowa miały wyłączność na pokazywanie relacji, co najboleśniejsze było zapewne dla Polsatu, który – w przeciwieństwie do TVN – buduje ofertę z naciskiem na duże wydarzenia sportowe (nadawał np. relacje z Euro 2008). Według TVP w Internecie serwis sport.tvp.pl/fifa2010 od uruchomienia do końca mistrzostw odwiedziło 1,5 mln unikalnych użytkowników. Wygenerowali oni 17,4 mln odsłon (dane Gemius Traffic) i 4,5 mln sesji wideo (dane TVP). Pozostałe serwisy w sieci musiały szukać innych sposobów na zarobek na mundialu. Opisywały więc, co dzieje się na boisku, minuta po minucie i przy tak zorganizowanych stronach także sprzedawały reklamy i patronaty.

[ramka][srodtytul]Widownia finału[/srodtytul]

W Hiszpanii w kanale Tele 5 finałowy mecz oglądało 13,4 mln osób (co dało udział w widowni na poziomie 78,1 proc.), a w Holandii – 8,5 mln (to 90,6 proc. udziału w widowni). Południowoafrykański nadawca SABC1 zgromadził przed telewizorami w czasie finału 7,5 mln fanów futbolu (64,2 proc. udziałów w widowni) – wynika z danych zgromadzonych przez Eurodata TV Worldwide.[/ramka]

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: [mail=m.lemanska@rp.pl]m.lemanska@rp.pl[/mail][/i]

Cennikowe wpływy TVP z reklam nadawanych wokół relacji z mundialu w RPA wyniosły według instytutu Nielsen Audience Measurement prawie 126 mln zł. To bardzo dużo, ale by poznać realne przychody TVP z reklam, trzeba od tej sumy odjąć utajniane przez stację rabaty, jakich udzieliła reklamodawcom.

Według „Rz” na czysto do Telewizji Polskiej wpłynęło z reklam ponad 50 mln zł. Za prawa do nadawania relacji z mundialu w RPA według nieoficjalnych informacji zapłaciła 10 – 12 mln euro (prawa nabyła w październiku 2005 r.; kurs euro wynosił wtedy ok. 3,9 zł). – Jeżeli prawa rzeczywiście kosztowały tyle, to TVP na pewno na nich zarobiła – ocenia Piotr Bieńko, dyrektor zarządzający domu mediowego Mediasense. – Oglądalność tych mistrzostw była bardzo dobra, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę, że nie brali w nich udziału Polacy – dodaje. Nadawcy sprzyjała jednak strefa czasowa – mecze odbywały się w najlepszym w telewizji czasie.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie