Reklama
Rozwiń

TVP pierwszy raz w historii zarobiła na mundialu

Finałowy mecz oglądało w TVP 1 ponad 8,5 mln ludzi. Na reklamach wokół relacji TVP mogła na czysto zarobić ponad 50 mln zł. 1,5 mln unikalnych użytkowników odwiedziło serwis o mundialu w internecie

Publikacja: 13.07.2010 03:45

TVP pierwszy raz w historii zarobiła na mundialu

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Cennikowe wpływy TVP z reklam nadawanych wokół relacji z mundialu w RPA wyniosły według instytutu Nielsen Audience Measurement prawie 126 mln zł. To bardzo dużo, ale by poznać realne przychody TVP z reklam, trzeba od tej sumy odjąć utajniane przez stację rabaty, jakich udzieliła reklamodawcom.

Według „Rz” na czysto do Telewizji Polskiej wpłynęło z reklam ponad 50 mln zł. Za prawa do nadawania relacji z mundialu w RPA według nieoficjalnych informacji zapłaciła 10 – 12 mln euro (prawa nabyła w październiku 2005 r.; kurs euro wynosił wtedy ok. 3,9 zł). – Jeżeli prawa rzeczywiście kosztowały tyle, to TVP na pewno na nich zarobiła – ocenia Piotr Bieńko, dyrektor zarządzający domu mediowego Mediasense. – Oglądalność tych mistrzostw była bardzo dobra, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę, że nie brali w nich udziału Polacy – dodaje. Nadawcy sprzyjała jednak strefa czasowa – mecze odbywały się w najlepszym w telewizji czasie.

TVP potwierdza nasze wnioski dotyczące wpływów w oficjalnym komunikacie. – Tegoroczne koszty po raz pierwszy udało się zbilansować i zamknąć efektywnym wynikiem finansowym dla spółki. Tegoroczna sprzedaż mundialu jest rekordem przychodowym dla tego typu imprez w historii TVP – podała stacja, nie informując jednak, ile zarobiła. Na rynku tajemnicą poliszynela jest, że tego kalibru imprezy sportowe zazwyczaj się nadawcom nie zwracają z uwagi na wysokie koszty nabycia praw do ich pokazywania (tak było z Euro 2008, na którym – według szacunków ekspertów – Polsat mógł stracić kilka milionów złotych).

Według Nielsena każdą relację z mundialu w TVP 1 i TVP 2 oglądało średnio 3,12 mln widzów. Rekordową oglądalność miał finałowy mecz Holandia – Hiszpania w TVP 1: przed telewizorami zasiadło ponad 8,5 mln Polaków (co daje 59,92 proc. udziału w ogólnopolskiej widowni). Z kolei według konkurencyjnego instytutu TNS OBOP finał mundialu oglądało na żywo w TVP 1 i TVP Sport łącznie ponad 10 mln widzów.

Wysoki wskaźnik oglądalności miał też mecz między Niemcami i Hiszpanią (ponad 6,61 mln widzów, udział w widowni 45,94 proc.) i rozgrywka Urugwaj – Holandia (prawie 5,9 mln widzów, udział w widowni 41,89 proc.).

Tegoroczne rozgrywki TVP zatrzymała sobie. Jej stacje i witryna internetowa miały wyłączność na pokazywanie relacji, co najboleśniejsze było zapewne dla Polsatu, który – w przeciwieństwie do TVN – buduje ofertę z naciskiem na duże wydarzenia sportowe (nadawał np. relacje z Euro 2008). Według TVP w Internecie serwis sport.tvp.pl/fifa2010 od uruchomienia do końca mistrzostw odwiedziło 1,5 mln unikalnych użytkowników. Wygenerowali oni 17,4 mln odsłon (dane Gemius Traffic) i 4,5 mln sesji wideo (dane TVP). Pozostałe serwisy w sieci musiały szukać innych sposobów na zarobek na mundialu. Opisywały więc, co dzieje się na boisku, minuta po minucie i przy tak zorganizowanych stronach także sprzedawały reklamy i patronaty.

[ramka][srodtytul]Widownia finału[/srodtytul]

W Hiszpanii w kanale Tele 5 finałowy mecz oglądało 13,4 mln osób (co dało udział w widowni na poziomie 78,1 proc.), a w Holandii – 8,5 mln (to 90,6 proc. udziału w widowni). Południowoafrykański nadawca SABC1 zgromadził przed telewizorami w czasie finału 7,5 mln fanów futbolu (64,2 proc. udziałów w widowni) – wynika z danych zgromadzonych przez Eurodata TV Worldwide.[/ramka]

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: [mail=m.lemanska@rp.pl]m.lemanska@rp.pl[/mail][/i]

Cennikowe wpływy TVP z reklam nadawanych wokół relacji z mundialu w RPA wyniosły według instytutu Nielsen Audience Measurement prawie 126 mln zł. To bardzo dużo, ale by poznać realne przychody TVP z reklam, trzeba od tej sumy odjąć utajniane przez stację rabaty, jakich udzieliła reklamodawcom.

Według „Rz” na czysto do Telewizji Polskiej wpłynęło z reklam ponad 50 mln zł. Za prawa do nadawania relacji z mundialu w RPA według nieoficjalnych informacji zapłaciła 10 – 12 mln euro (prawa nabyła w październiku 2005 r.; kurs euro wynosił wtedy ok. 3,9 zł). – Jeżeli prawa rzeczywiście kosztowały tyle, to TVP na pewno na nich zarobiła – ocenia Piotr Bieńko, dyrektor zarządzający domu mediowego Mediasense. – Oglądalność tych mistrzostw była bardzo dobra, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę, że nie brali w nich udziału Polacy – dodaje. Nadawcy sprzyjała jednak strefa czasowa – mecze odbywały się w najlepszym w telewizji czasie.

Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji