Rynek reklamy wzrośnie szybciej niż planowano

O 4,8 proc. wzrosną w tym roku globalne wydatki na reklamę w mediach, a w Polsce - o 3 proc. - dom mediowy ZenithOptimedia zrewidował swoje dotychczasowe prognozy w górę

Publikacja: 27.10.2010 16:35

Rynek reklamy wzrośnie szybciej niż planowano

Foto: Rzeczpospolita

- Wszystkie regiony wykazały szybszy wzrost niż dotychczas spodziewano się - podali analitycy ZenithOptimedia Group. To już czwarta korekta oczekiwań w górę. Ostatnie prognozy globalne mówiły o całorocznym wzroście światowego rynku reklamy o 3,5 proc. - Najbardziej widoczna korekta dotyczy Ameryki Łacińskiej, gdzie obecnie można się spodziewać wzrostu wydatków na reklamę w tym roku o 16,8 proc. (podwyżka oczekiwań z 7 proc.), po gwałtownym wzroście w Brazylii.

Początkowo analitycy byli ostrożni co do prognoz dla Brazylii po ostrym spadku w I kwartale, lecz II kwartał był na tyle mocny, że prognozy dla tego rynku uległy całkowitej zmianie -podaje ZenithOptimedia. Ameryka Łacińska będzie najsilniej rosnącym reklamowo rejonem na świecie w tym roku. Drugim najszybciej rosnącym reklamowo regionem będzie Europa Środkowo-Wschodnia, gdzie wydatki reklamowe zwiększą się w tym roku o 7,2 proc. do 27,1 mld dol. - Grecja, przechodząca poważny kryzys zadłużenia i cięcia kosztów, stoi w obliczu najdłużej utrzymującego się spadku, o 17 proc. w 2010 r. i o 5 proc. w 2011 r. Niedaleko za nią jest Łotwa, z przewidywanym 14 proc. spadkiem w 2010 r. i 4 proc. spadkiem w 2011 r. Spodziewamy się, że pozostałe rynki w regionie zaczną już w 2011 r. rosnąć - podają analitycy ZOG.

Cały globalny rynek reklamy w tym roku być szansę wart już 449,5 miliarda dolarów. Minimalnie podniesiona została też globalna prognoza dla rynku reklamy na 2011 roku - wzrośnie on wtedy o 4,6 proc., a nie o 4,5 proc., jak spodziewano się dotąd. Podkreślają jednak, że - paradoksalnie - na rynku reklamowym na świecie prawdopodobnie będzie można zaobserwować lekkie spowolnienie w stosunku do zaskakująco silnego wzrostu w 2010 roku. - Reklamodawcy na rynkach rozwiniętych nadal zachowują ostrożność i nie zapowiadają zbyt ambitnych planów, dopóki zadłużenie i bezrobocie są wciąż wysokie, a rządowe cięcia kosztów zagrażają odnowie - uważają specjaliści. Jak konstatują, globalnie wydatki na reklamę wzrosną jednak już o 5,4 proc. w 2012 roku (tuż poniżej tempa wzrostu nominalnego PKB), co sprawi, że będzie to najsilniejszy rok odnowy jak do tej pory.

Zdaniem Daniela Lenarczyka, dyrektora zarządzającego ZenithOptimedia Group w Polsce, rynek reklamy w Polsce wzrośnie w tym roku za to o 3 proc. - Trochę podnieśliśmy nasze prognozy z przed kilku miesięcy, choć to oczywiście na tak młodym rynku jak nasz wzrost i tak mały - mówi. W przyszłym roku zakłada tu dalszy wzrost wydatków na reklamę na poziomie 6-7 proc. w skali roku, głównie dzięki reklamie internetowej.

[ramka][b]Wpływy reklamowe poszczególnych mediów na świecie w 2010 r. (w nawiasie zmiana rok do roku) [/b]

Dzienniki: 94,4 w mld dol. (-3 proc.)

Magazyny: 43,1 w mld dol. (-0,5 proc.)

Telewizja: 180,4 w mld dol. (+9 proc.)

Radio: 31,7 w mld dol. (+0,3 proc.)

Kino: 2,2 w mld dol. (+7,5 proc.)

Reklama zewnętrzna: 29,7 w mld dol. (+5,4 proc.)

Internet: 61,5 mld dol. (+13,5 proc.)

[i] ZenithOptimeda Group[/i]

[/ramka]

- Wszystkie regiony wykazały szybszy wzrost niż dotychczas spodziewano się - podali analitycy ZenithOptimedia Group. To już czwarta korekta oczekiwań w górę. Ostatnie prognozy globalne mówiły o całorocznym wzroście światowego rynku reklamy o 3,5 proc. - Najbardziej widoczna korekta dotyczy Ameryki Łacińskiej, gdzie obecnie można się spodziewać wzrostu wydatków na reklamę w tym roku o 16,8 proc. (podwyżka oczekiwań z 7 proc.), po gwałtownym wzroście w Brazylii.

Pozostało 85% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie