Nasyca się rynek płatnej telewizji w Polsce

Tylko 10 tysięcy nowych klientów mogły zdobyć w II kwartale firmy oferujące cyfrowy odbiór telewizji

Publikacja: 08.08.2011 03:44

Nasyca się rynek płatnej telewizji w Polsce

Foto: Bloomberg

Jeszcze rok wcześniej Cyfrowy Polsat i należąca do TVN platforma cyfrowa „n" łącznie w ciągu II kwartału powiększyły swoje bazy klientów o ok. 30 tys. netto (czyli już po odliczeniu tych osób, które w tym samym czasie zrezygnowały z umów).

Zdaniem analityków w tym roku w drugim kwartale mimo znanego na całym świecie zamiłowania Polaków do telewizji te dwie platformy łącznie mają szansę na powiększenie grona klientów zaledwie o ok. 10 tys. osób.

Chudy kwartał

Największy gracz na polskim rynku Cyfrowy Polsat, który I kwartał zamknął z liczbą klientów na poziomie ok. 3,47 mln, może zdaniem analityków wręcz nie wykazać zmiany tej liczby w II kwartale.

– W Cyfrowym Polsacie spodziewam się zerowego przyrostu abonentów w tym chudym dla platform cyfrowych kwartale – potwierdza Sobiesław Pająk, analityk DM IDMSA.

Podobnie uważa Piotr Janik z KBC Securities. – Ale mówimy o tradycyjnie słabym kwartale. Te dynamiki maleją też z uwagi na nasycający się już rynek – dodaje.

Dostęp do kablówki albo platformy ma już bowiem w Polsce ok. 10 mln gospodarstw domowych, a więc ok. 70 proc. wszystkich gospodarstw w naszym kraju i ten rok będzie prawdopodobnie ostatnim rokiem widocznego zwiększania bazy klientów tego typu firm.

Przemysław Sawala-Uryasz, analityk z UniCredit CAIB, szacuje, że klientów Cyfrowego było na koniec II kwartału zaledwie 5 tys. więcej niż trzy miesiące wcześniej, Waldemar Stachowiak z Ipopema Securities mówi o wzroście o 6,3 tys. To śladowe dynamiki dla tak dużego operatora, jakim jest Cyfrowy Polsat, który w II kwartale 2010 roku kwartał do kwartału przyłączył netto prawie 24 tys. nowych klientów.

W przypadku należącej do TVN platformy „n", która w I kwartale miała 826,7 tys. klientów (bez bezabonamentowej Telewizji na Kartę), analitycy KBC Securities i DM IDMSA prognozują 5 tys. nowych abonentów w II kwartale (rok wcześniej w analogicznym ujęciu przybyło ich 6 tys.).

Telekomunikacja Polska SA, która także zaczęła podawać liczbę płatnych abonentów swojej telewizji satelitarnej, podała już, że w II kwartale pozyskała tysiąc nowych klientów i na koniec czerwca miała ich 154 tys.

Walka na pakiety

Na nasycającym się rynku operatorzy płatnej telewizji w Polsce wkroczyli już w etap rywalizowania na pakiety usług (obok dostępu do telewizji sprzedają dostęp do Internetu i telefonii).

Branżę bardzo interesuje teraz przede wszystkim to, jak bardzo rynek telewizji płatnych mogą poszerzyć drugie telewizory w domu oraz jaki wpływ na rynek będzie miała rozwijająca się dopiero u nas bezpłatna naziemna telewizja cyfrowa. Według rynkowych szacunków odbiera ją już 4 – 5 proc. gospodarstw domowych. W połowie przyszłego roku, przed Euro 2012, ma być już jednak w zasięgu prawie wszystkich gospodarstw w kraju i włączyć do oferty pierwszy darmowy kanał w wysokiej rozdzielczości  przygotowywany na mistrzostwa przez TVP.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

TVN

Jeszcze rok wcześniej Cyfrowy Polsat i należąca do TVN platforma cyfrowa „n" łącznie w ciągu II kwartału powiększyły swoje bazy klientów o ok. 30 tys. netto (czyli już po odliczeniu tych osób, które w tym samym czasie zrezygnowały z umów).

Zdaniem analityków w tym roku w drugim kwartale mimo znanego na całym świecie zamiłowania Polaków do telewizji te dwie platformy łącznie mają szansę na powiększenie grona klientów zaledwie o ok. 10 tys. osób.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem