Polsat właśnie poinformował, że jesienią ruszy z kolejną odsłoną „Must Be the Music. Tylko muzyka", a TVN z kolejnymi edycjami „Mam talent!" i „Tańca z gwiazdami". Ta druga stacja zapoczątkowała w Polsce modę na inwestowanie w gwiazdy i – jak wskazuje ranking celebrytów, którzy w I półroczu prowadzili programy rozrywkowe o najwyższych wpływach z reklam, autorstwa domu mediowego PanMedia Western – przynosi to efekty.

W I półroczu w pierwszej dziesiątce rankingu uplasowało się aż siedem produkcji pokazywanych właśnie w TVN. – Polsat inwestuje za to więcej w sport. To wiąże się oczywiście z długotrwałymi negocjacjami o prawa do nadawania relacji z takich imprez, ale na poziomie produkcyjnym nie wymaga aż tak wielkiego nakładu pracy jak rozrywkowy show na żywo  – uważa Piotr Bieńko, dyrektor zarządzający domu mediowego Mediasense.

Stacje muszą dziś nadawać kosztowne rozrywkowe programy na żywo, bo to format wyjątkowo lubiany przez widzów. Dlatego w wykańczanych teraz nowych jesiennych ramówkach znowu będzie od nich gęsto. Według ekspertów trudno jest wprost wykazać, że wpływy z reklam wokół danego programu wygenerował właśnie występujący w nim celebryta. Zdaniem medioznawcy prof. Wiesława Godzica łatwo tu wręcz o nadużycie. – Nie w każdym przypadku można tak powiedzieć. Są jednak gwiazdy ekranu na tyle charakterystyczne, że przyciągają określony typ widowni. Formatami, które w dużym stopniu opierają się na wizerunku gwiazdy są „Szymon Majewski Show" czy, „Kuba Wojewódzki" – mówi Paweł Jagiełło z PanMedia Western, autor rankingu.

W rankingu prowadzi Robert Janowski i prowadzona przez niego „Jaka to melodia?" w TVP 1. Jego wpływy cennikowe (czyli przed odliczeniem rabatów zaoferowanych przez TVP reklamodawcom) wyniosły 78,3 mln zł. Kolejne miejsca zdominowały już gwiazdy i produkcje w komercyjnych stacjach. Nadawany w TVN „X Factor", gdzie w jury zasiadają Kuba Wojewódzki, Maja Sablewska i Czesław Mozil, przyniósł stacji 58,4 mln zł, a „Rozmowy w toku" opierające się w dużej mierze na interpersonalnych umiejętnościach Ewy Drzyzgi ściągnęły z rynku według cennika 47,6 mln zł. Polsat zakwalifikował się do pierwszej dziesiątki z „Must Be the Music. Tylko muzyka", w którym pierwsze skrzypce grają Elżbieta Zapędowska, Kora, Adam Sztaba i Wojtek Łozowski.