Spadek w reklamie telewizyjnej

W III kwartale wydatki na reklamę telewizyjną mogły lekko spaść – szacują specjaliści. TVN będzie obniżać prognozy?

Publikacja: 31.10.2011 02:57

Spadek w reklamie telewizyjnej

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

– Trzeci kwartał w reklamie telewizyjnej wypadł na bardzo małym, ale jednak minusie, co wynika z tego, że spadła oglądalność telewizji ogółem, a czas oglądania telewizji skurczył się kwartał do kwartału o 14 min – mówi „Rz" Lidia Kacprzycka, dyrektor generalna domu mediowego Starlink. Piotr Bieńko, dyrektor zarządzający domu mediowego Mediasense, przyznaje, że także zauważa, iż niektóre firmy obniżyły wydatki reklamowe. – Ale to działo się tylko we wrześniu, który na pewno wypadł słabiej od oczekiwań – mówi.

Analitycy zastanawiają się czy lekkie załamanie telewizyjnego rynku reklamowego nie wywoła zmian prognoz wyników grupy TVN na ten rok.

– Widzę możliwość obniżenia prognozy wyników TVN w III kwartale, bo rynek reklamy telewizyjnej zachował się w tym kwartale słabo, możliwy jest nawet spadek jego wartości rok do roku – mówi „Rz" Piotr Janik, analityk KBC Securities. – A tego, moim zdaniem, spółka nie zakładała w swoich przewidywaniach na cały rok. Być może okaże się więc, że w niedługim czasie zweryfikuje publicznie swoje prognozy wzrostu przychodów w tym roku.

W sierpniu TVN podała prognozy wybranych wyników na ten i przyszły rok. Według tych danych jej EBITDA (zysk przed opodatkowaniem i amortyzacją) wyniesie w całym bieżącym roku około 680 mln zł.

Warunkiem osiągnięcia takich wyników jest jednak m.in. to, że rynek reklamy telewizyjnej przyspieszy i będzie w tym roku rósł w „wysokim tempie jednocyfrowym", a przychody grupy TVN musiałyby też wynieść ok. 7 proc.

Tymczasem po pierwszym półroczu, według danych Starlinka, reklama telewizyjna zyskała rok do roku tylko 4,1 proc. (jej rynek był wtedy wart 2 mld zł). III kwartał nie wypadł lepiej, wiele zależy więc od ostatniego kwartału.

Także zdaniem Waldemara Stachowiaka, analityka Ipopema Securities, cały rynek reklamy telewizyjnej lekko spadnie w III kw. rok do roku. Według niego TVN odnotuje w III kw. 3-proc. spadek wpływów z reklamy telewizyjnej, a Polsat wypadnie lepiej niż rynek.

Dla mediów kluczowe jest teraz, jak zachowają się reklamodawcy. Jak podaje Lidia Kacprzycka, wydatki na reklamę w III kwartale zmniejszyły głównie firmy z sektorów higiena i pielęgnacja ciała, odzież, sprzęty domowe, alkohol. Pozostałe segmenty nakłady zwiększyły.

Jak tłumaczy Jacek Dzięcielak, prezes domu mediowego MPG, w normalnym roku, kiedy firmy realizują budżety, czwarty kwartał może być kwartałem szukania w spółkach pieniędzy, żeby poprawić wyniki. – Teraz słychać, że wydatki reklamowe mogą ograniczyć pod koniec roku tacy duzi reklamodawcy jak Unilever i Procter & Gamble – mówi Dzięcielak.

 

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

– Trzeci kwartał w reklamie telewizyjnej wypadł na bardzo małym, ale jednak minusie, co wynika z tego, że spadła oglądalność telewizji ogółem, a czas oglądania telewizji skurczył się kwartał do kwartału o 14 min – mówi „Rz" Lidia Kacprzycka, dyrektor generalna domu mediowego Starlink. Piotr Bieńko, dyrektor zarządzający domu mediowego Mediasense, przyznaje, że także zauważa, iż niektóre firmy obniżyły wydatki reklamowe. – Ale to działo się tylko we wrześniu, który na pewno wypadł słabiej od oczekiwań – mówi.

Pozostało 80% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie