Yelp to prawdziwy potentat w branży internetowej. Serwis powstał w 2004 r., a w II kwartale miał już średnio 78 mln użytkowników miesięcznie. Działalność rozpoczął w USA, ale dzisiaj funkcjonuje także w Europie, m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji czy Hiszpanii. Polska została wybrana jako pierwszy kraj w tej części Europy, a na początek serwis wystartuje w Warszawie i Krakowie. – Geograficznie Polska jest samym sercem Europy. Chcemy tu stworzyć najlepszy przewodnik po lokalnym biznesie. Na razie koncentrujemy się na wspomnianych miastach, ale niewykluczone jest rozwinięcie naszej działalności – mówi Miriam Warren, wiceprezes nowych rynków w Yelp. Nasz kraj będzie 19., w którym działa Yelp.
Sposób jest prosty – serwis polega na zamieszczaniu opinii użytkowników na temat zarówno sklepów, jak i wielu punktów usługowych. Od gabinetów kosmetycznych po teatry, kina czy gabinety lekarskie. Dla osób korzystających z Internetu doświadczenia innych użytkowników to nie tylko w Polsce prawdziwa kopalnia wiedzy. Wiele negatywnych opinii może być wręcz kryterium wystarczającym do rezygnacji z korzystania z usług danego punktu czy sklepu.
– Osoba niezadowolona z produktu czy usługi ma dziesięć razy silniejszą motywację do podzielenia się w sieci swoją opinią od tej, której oczekiwania zostały spełnione. Opinie są ważne, ale szczególnie gdy pochodzą od kogoś zaufanego. Jeśli chodzi o podjęcie decyzji o zakupie, to nawet opinie negatywne pochodzące od nieznanych nam osób potrafią do tego skutecznie zniechęcić – mówi Piotr Jarosz, prezes Dotcom River oraz wydawca serwisu Sklepy24. pl.
78 milionów użytkowników odwiedza miesięcznie serwis Yelp i zamieszcza tam swoje opinie
Yelp nie wchodzi na zupełnie niezagospodarowany rynek. Możliwości zamieszczania opinii na temat produktów czy sklepów dają choćby serwisy aukcyjne i porównywarki cen. Istnieje też wiele branżowych witryn poświęconych choćby sektorowi gastronomicznemu czy kosmetycznemu. Ważnym miejscem do wymiany tego typu opinii trafiających dodatkowo do grona znanych i zaufanych osób są także serwisy społecznościowe.