Reklama
Rozwiń
Reklama

Yelp wchodzi do Polski

Do Polski wchodzi amerykański serwis Yelp. Można oceniać w nim nie tylko sklepy, ale także wiele innych usług

Publikacja: 04.10.2012 04:23

Yelp wchodzi do Polski

Foto: Bloomberg

Yelp to prawdziwy potentat w branży internetowej. Serwis powstał w 2004 r., a w II kwartale miał już średnio 78 mln użytkowników miesięcznie. Działalność rozpoczął w USA, ale dzisiaj funkcjonuje także w Europie, m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji czy Hiszpanii. Polska została wybrana jako pierwszy kraj w tej części Europy, a na początek serwis wystartuje w Warszawie i Krakowie. – Geograficznie Polska jest samym sercem Europy. Chcemy tu stworzyć najlepszy przewodnik po lokalnym biznesie. Na razie koncentrujemy się na wspomnianych miastach, ale niewykluczone jest rozwinięcie naszej działalności – mówi Miriam Warren, wiceprezes nowych rynków w Yelp. Nasz kraj będzie 19., w którym działa Yelp.

Sposób jest prosty – serwis polega na zamieszczaniu opinii użytkowników na temat zarówno sklepów, jak i wielu punktów usługowych. Od gabinetów kosmetycznych po teatry, kina czy gabinety lekarskie. Dla osób korzystających z Internetu doświadczenia innych użytkowników to nie tylko w Polsce prawdziwa kopalnia wiedzy. Wiele negatywnych opinii może być wręcz kryterium wystarczającym do rezygnacji z korzystania z usług danego punktu czy sklepu.

– Osoba niezadowolona z produktu czy usługi ma dziesięć razy silniejszą motywację do podzielenia się w sieci swoją opinią od tej, której oczekiwania zostały spełnione. Opinie są ważne, ale szczególnie gdy pochodzą od kogoś zaufanego. Jeśli chodzi o podjęcie decyzji o zakupie, to nawet opinie negatywne pochodzące od nieznanych nam osób potrafią do tego skutecznie zniechęcić – mówi Piotr Jarosz, prezes Dotcom River oraz wydawca serwisu Sklepy24. pl.

78 milionów użytkowników odwiedza miesięcznie serwis Yelp i zamieszcza tam swoje opinie

Yelp nie wchodzi na zupełnie niezagospodarowany rynek. Możliwości zamieszczania opinii na temat produktów czy sklepów dają choćby serwisy aukcyjne i porównywarki cen. Istnieje też wiele branżowych witryn poświęconych choćby sektorowi gastronomicznemu czy kosmetycznemu. Ważnym miejscem do wymiany tego typu opinii trafiających dodatkowo do grona znanych i zaufanych osób są także serwisy społecznościowe.

Reklama
Reklama

Branżowi analitycy zwracają także uwagę, że w ostatnich latach inne zagraniczne serwisy, które dawały możliwość zamieszczania opinii, próbowały sił na naszym rynku, ale ostatecznie się z niego wycofały. Były to choćby Ciao czy Ekomi. Dlatego Yelp może nie mieć łatwego zadania.

Serwis zajmuje się także sprzedażą reklam publikowa- nych na jego stronie, ale – jak zaznacza Miriam Warren – jedynie w USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanii i Irlandii. W Polsce będzie bezpłatny dla użytkowników. Firma liczy, że po osiągnięciu założonej masy krytycznej pozyska reklamodawców.

Rynek jednak na pewno ma potencjał. W Polsce z Internetu korzysta wciąż niewiele ponad 50 proc. populacji, co na tle większości państw zachodniej Europy wypada słabo. Jednak szybko nadrabiamy zaległości, co widać choćby po e-zakupach, których wartość co rok zwiększa się średnio o kilkanaście procent. Na tle wyników tradycyjnego handlu jest to wynik doskonały. Coraz więcej osób przez Internet kupuje nie tylko towary, ale także usługi, co potwierdza choćby wielki sukces serwisów zakupów grupowych, takich jak Groupon, Gruper czy Citeam. Korzysta z nich kilka milionów osób miesięcznie.

Tym bardziej że Yelp także stawia na rozwiązania przyjazne użytkownikom korzystających ze smartfonów czy innych urządzeń mobilnych. Jak podaje, w drugim kwartale 2012 r. jego aplikacji mobilnej używano średnio w 7,2 mln urządzeń miesięcznie.

Yelp to prawdziwy potentat w branży internetowej. Serwis powstał w 2004 r., a w II kwartale miał już średnio 78 mln użytkowników miesięcznie. Działalność rozpoczął w USA, ale dzisiaj funkcjonuje także w Europie, m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji czy Hiszpanii. Polska została wybrana jako pierwszy kraj w tej części Europy, a na początek serwis wystartuje w Warszawie i Krakowie. – Geograficznie Polska jest samym sercem Europy. Chcemy tu stworzyć najlepszy przewodnik po lokalnym biznesie. Na razie koncentrujemy się na wspomnianych miastach, ale niewykluczone jest rozwinięcie naszej działalności – mówi Miriam Warren, wiceprezes nowych rynków w Yelp. Nasz kraj będzie 19., w którym działa Yelp.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Media
Mroczna strona internetu. Darknet rośnie w siłę
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Media
Media lokalne wobec algorytmów i fake newsów
Media
Spotify zaskakuje wynikami. Zysk operacyjny wyższy niż przewidywano
Media
Pełny dostęp do wiedzy, analiz i prognoz rynkowych tylko z „Parkietem”
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Media
Już nie telewizja jest najważniejszym nośnikiem reklam dla sklepów. Duża zmiana
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama