Gorąco na rynku fuzji i przejęć

Konsolidacja rynku płatnej telewizji nabierze tempa. Wśród firm biorących w niej udział będzie UPC Polska.

Publikacja: 07.11.2013 11:31

Simon Boyd, prezes UPC Polska

Simon Boyd, prezes UPC Polska

Foto: Fotorzepa, Małgorzata Pstrągowska Mał Małgorzata Pstrągowska

Wśród branżowych ekspertów można było usłyszeć ostatnio, że firma jest na sprzedaż. – Jeden z funduszy private equity zgłosił się do Liberty Global sondując możliwość przeprowadzenia takiej transakcji – mówi osoba zajmująca się fuzjami i przejęciami w jednej z telekomunikacyjnych firm w Polsce. – Fundusz dostał odpowiedź odmowną – dodaje jednak od razu.

– Ruchy właściciela UPC, Liberty Global, który w Europie raczej przejmuje oraz pozycja UPC w Polsce sprawiają, że trudno znaleźć uzasadnienie, dlaczego miałoby dojść do sprzedaży kablówki – mówi bankier inwestycyjny doradzający przy tego typu operacjach.

UPC Polska to największa sieć telewizji kablowej w kraju, obsługująca blisko 1,5 mln abonentów i wypracowująca rocznie około 1,5 mld zł przychodów. Zgodnie z opublikowanym w nocy z wtorku na środę sprawozdaniem Liberty Global, w ciągu trzech kwartałów tego roku operator płatnej telewizji w Polsce ze stajni Amerykanów wypracował 340 mln dol. przychodów (1,05 mld zł), a w samym trzecim kwartale około 111 mln dol. W amerykańskiej walucie oznacza to wzrost w porównaniu z analogicznymi okresami 2012 roku. W złotych, a to w naszej rodzimej walucie zarabia kablówka, wzrostu już nie widać.

To dlatego operator nieustannie myśli o przejęciach innych sieci. – Dalsza konsolidacja polskiego rynku TMT jest nie tylko konieczna, ale i nieunikniona. Wynika to z sytuacji, w jakiej znalazł się rynek, charakteryzującej się coraz większą penetracją usługami, rosnącą konkurencją międzysektorową w postaci skonsolidowanego rynku platform satelitarnych i operatorów telekomunikacyjnych oraz narastającą konkurencją globalną w postaci nowych graczy, jakimi są dostarczające przez Internet treści serwisy OTT (over-the-top). Coraz istotniejsza będzie skala działania – przekonuje Simon Boyd, prezes UPC Polska.

W ub.r. jego firma próbowała przejąć konkurenta – Multimedia Polska. Ale do transakcji nie doszło z powodu ceny. Teraz kablówka może sięgać po mniejsze podmioty.

Operatorzy kablowi to niejedyny segment podlegający konsolidacji, choć firma doradcza Deloitte właśnie tu spodziewa się koncentracji tych procesów. W mijającym tygodniu na polskim rynku pojawiła się brytyjska, notowana na giełdzie w Londynie grupa Telecity, która przejęła działającą w segmencie usług dla operatorów firmę PLIX. Transakcja nie była duża (można szacować jej wartość na maksymalnie 30 mln zł), ale możliwe, że będą kolejne.

Bankierzy inwestycyjni uważają, że 2014 r. przyniesie ożywienie na rynku fuzji i przejęć operatorów stacjonarnych. Pod młotek może pójść ponownie TK Telekom (ze stajni PKP), Netia czy też – deklarujący, że sam chce kupować – Exatel (grupa PGE).

Wiele zależeć będzie również od globalnych graczy, których przyczółkami w Polsce są Orange Polska i T-Mobile Polska.

Niedawno francuska prasa doniosła, że tamtejszy rząd zachęca dawnego monopolistę do przejęć w Europie. Jednym z możliwych scenariuszy miałaby być fuzja z Deutsche Telekom. Być może to dlatego niemiecka grupa przegląda swój portfel. DT zapowiedział na przełomie września i października, że będzie koncentrował się na tych rynkach, gdzie oprócz usług mobilnych świadczy również usługi stacjonarne. To m.in. z tego powodu w Polsce miałby szukać możliwości zakupu operatora stacjonarnego. Od kilku miesięcy mówiło się, że ma to być GTS, działający również na kilku innych rynkach regionu Europy Środkowo-Wschodniej, w tym w Czechach.     —ziu

Wśród branżowych ekspertów można było usłyszeć ostatnio, że firma jest na sprzedaż. – Jeden z funduszy private equity zgłosił się do Liberty Global sondując możliwość przeprowadzenia takiej transakcji – mówi osoba zajmująca się fuzjami i przejęciami w jednej z telekomunikacyjnych firm w Polsce. – Fundusz dostał odpowiedź odmowną – dodaje jednak od razu.

– Ruchy właściciela UPC, Liberty Global, który w Europie raczej przejmuje oraz pozycja UPC w Polsce sprawiają, że trudno znaleźć uzasadnienie, dlaczego miałoby dojść do sprzedaży kablówki – mówi bankier inwestycyjny doradzający przy tego typu operacjach.

Pozostało 82% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie