Reklama

Social media po afrykańsku

Afryka nie kojarzy się z nowoczesną technologią, ale to się zmienia. Stolica Rwandy, Kigali, pokryta jest siecią bezprzewodowego internetu.

Publikacja: 07.02.2014 07:19

Social media po afrykańsku

Foto: Bloomberg

W Kenii powstają nowoczesne parki technologiczne, a kraj jest liderem płatności mobilnych. Najbardziej znany jest chyba  mediowy koncern Naspers z RPA, który jest właścicielem polskich serwisów Allegro i Gadu-Gadu. Ale czy ktoś kojarzy jakąkolwiek aplikację rodem z Afryki?

Szykuje się ekspansja

Okazuje się, że w dalekim RPA powstała kilka lat temu aplikacja-komunikator z wielkimi ambicjami. Jej nazwa, Mxit, brzmi prawie tak tajemniczo jak niektóre dźwięki południowoafrykańskich języków xhosa. Jednak nie chodzi o „mlaski boczne dziąsłowe", jak nazywają je lingwiści. Mxit pochodzi od angielskiego „mix it", wymieszaj. Została uruchomiona w 2007 roku, obecnie korzysta z niej około 8 mln użytkowników, z czego prawie 7 mln z nich to mieszkańcy RPA.

Ale Mxit to nie wystarcza, ponieważ chciałaby podbić kolejne rynki. Na pierwszy ogień mają iść Indie, rynek, na którym według prognoz ma zostać sprzedanych w tym roku 225 mln smartfonów. Ten drugi na świecie największy popyt na smartfony przyciąga światowych graczy. Więcej smartfonów ma się sprzedać tylko w Chinach (283 mln). Indie to raj dla producentów wymyślnych aplikacji, nowoczesnych dodatków do oprogramowania, ale także dla firm, które mają rozwiązania kompatybilne z telefonami starszych generacji.

Najnowsze telefony podbijają hinduski rynek, ale wciąż nie każdego na nie stać. W trzecim kwartale 2013 roku 4 na 5 sprzedawanych w Indiach aparatów należało do grupy tzw. „feature phone", czyli komórek jeszcze nie tak zaawansowanych jak najnowszy iPhone, ale poza dzwonieniem i smsowaniem  zdolnych obsługiwać także niektóre aplikacje.

W prostocie siła

Największą przewagą Mxit jest prostota. Aplikacja zadziała na prostszych telefonach, a tych jest w krajach rozwijających się cała masa. Nie potrzebuje silnych nadajników 3G, których jeszcze nie ma wystarczająco wiele np. na półwyspie indyjskim. Żeby można było się porozumieć przez Mxit nie trzeba być podłączonym do Internetu, wystarczy 2G, a aplikacja poradzi sobie, wysyłając porcje danych za pomocą smsów.

Reklama
Reklama

Ten trend już się sprawdza wśród Hindusów na przykładzie amerykańsko-ukraińskiej aplikacji WhatsApp – korzysta z niej 35 mln użytkowników z tego kraju. Taki rodzaj komunikatorów zyskuje na sile, WhatsApp zanotował w styczniu 2014 roku wynik 430 mln miesięcznie aktywnych użytkowników (MAU – monthly active users) na świecie, a w samych Indiach odnotowano w ciągu jednego miesiąca wzrost o 5 mln odbiorców.

Przed Mxit poważne wyzwanie, ale także nieograniczone możliwości. Kolejny konkurent na tym rynku, Line, pochodzi z Japonii i ma obecnie ponad 300 mln MAU (na 2014 rok prognozuje się wzrost do 500 mln). Bezpośredni rywal z Indii to Hike, ale z punktu widzenia przeciętnych użytkowników ma sporą wadę - nie można w nim wysyłać zdjęć.

Media
Wojciech Kuśpik, prezes PTWP: „Rzeczpospolita” idealnie do nas pasuje
Media
Daily Mail przejmuje „The Daily Telegraph”. Nowy medialny gigant w Wielkiej Brytanii
Media
Zmiany w strukturze własności Gremi Media, wydawcy „Rzeczpospolitej”
Media
Kto przejmie właściciela TVN? Trzy oferty na Warner Bros Discovery na stole
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Media
Sprawa śmierci Jarosława Ziętary. Apel Rady Polskich Mediów
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama